اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۳/۶

بررسی هیوندای النترا 2017 و 2018 (+ تجربه کارشناسی)

بررسی هیوندای النترا 2017 و 2018 (+ تجربه کارشناسی)

بی‌شک اگر در بازار خودروی ایران قصد خرید خودرویی در  کلاس بدنه سدان‌های کامپکت شهری داشته باشید ، هیوندای‌ النترا یکی از گزینه‌های پیش‌روی شما است و جز مدعیان این کلاس خواهد بود ؛ خودرویی که هم ظاهر آن فریبنده است و هم در باطنش کارایی و توانایی نهفته است . عملکرد مطلوب و ویژگی‌های پیشرفته ادغام شده در همه قسمت های خودرو ، النترا را فراتر از نیازهای رانندگی مدرن پیش‌برده. بدنیست به این نکته اشاره کنیم که النترا در بازار جهانی عنوان پرفروش‌ترین خودروی هیوندای در سال 2018 را به خود اختصاص داد . در ادامه در این مقاله از سری مقاله های بخش بررسی آکادمی اُتکس قصد داریم تا به بررسی این خودروی موفق بپردازیم. 

معرفی اولیه

در ابتدا بهتر است تا نگاهی گذرا بر پیشینه این خودرو داشته باشیم و ببینیم که چطور النترا به یک خودرو خانوادگی موفق تبدیل شده. در‌‌ حال‌ حاضر النترا ۶ نسل را پشت‌سر گذاشته و نسل اول آن در سال 1990 میلادی با کد j1 پا به عرصه گذاشت ، نسل اول از یک موتور ۱.6 لیتری میتسوبیشی بهره می‌برد و قابلیت‌های اسپرت قابل قبولی داشت ، تولید نسل اول تا سال 1995 به طول انجامید ، این نسل از النترا در بسیاری از کشور ها فروش خوبی داشت و به تعداد محدودی در ایران وارد شد. پس از آن نسل دوم این خودرو با تغییرات مناسبی توسط هیوندای معرفی شد ، از جمله تغییرات قابل‌توجه در این نسل افزایش قدرت موتور از 1.6 به 2.0 لیتر بود. نسل سوم النترا که از سال 2000  با کد XD کار خود را آغاز کرد را می‌توان نقطه شروع اوج گرفتن این خودرو نامید ،در حالی که در این نسل هنوز خبری از طرح‌های جسورانه و ریسکی هیوندای نبود این خودروی در کنار طراحی ساده ، ظاهری مناسب و محافظ‌کار دارد. سال ۲۰۰۳ شرکت کرمان موتور اقدام به مونتاژ این نسل از النترا با نام آوانته کرد و در سال ۱۳۹۱ آخرین مدل ‌های آوانته در کرمان موتور مونتاژ شدند . پس از گذشت سال‌ها هنوز هم در بازار دست‌دوم ایران آوانته خودرویی مطمئن تلقی می‌شود و فروش مناسبی دارد. النترا با کد HD در سال 2007 وارد نسل چهارم خود شد، تولید نسل چهارم النترا تا سال 2010 و معرفی مدل هیبرید آن طول کشید ، این نسل از النترا وارد کشورمان نشد اما هنوز هم در کشور‌هایی مثل چین و مصر مونتاژ می‌شود.

نسل چهارم هیوندای النترا
نسل سوم هیوندای النترا(آوانته)
نسل دوم هیوندای النترا
نسل اول هیوندای النترا

نسل پنجم النترا با ارائه زبان جدید طراحی هیوندای از سال 2011 تا 2015 با کد های MD و UD  در دو مدل سدان و کوپه عرضه شد و یک فیس‌لیفت را نیز تجربه کرد. این خودرو با طراحی مدرن و کیفیت فنی قابل‌قبول، در کشورهایی مثل آمریکا، هند، چین و ایران، فروش بسیار خوبی داشت و حتی در اولین سال تولید، بیش از ۱۸۶ هزار دستگاه در آمریکا فروخته شد . النترا در این مدل با دو پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری ، در ایران حضور داشت. سرانجام به نسل فعلی یعنی نسل ششم از این خودرو می‌رسیم که در سال 2016 به بازار آمد، طراحی مجدد النترا برای نسل ششم یک ظاهر کاملا جدیدتر و یک طراحی پیشرفته‌تر از گذشته را پشت‌سر گذاشت ، چهره‌ای زیبا ، قیمت مناسب ، توانایی فنی در سطح مطلوب و امکانات بسیار خوب موجب شد تا روند صعودی موفقیت النترا ادامه‌دار باشد. در حال حاضر النترا در 6 تیپ مختلف با مشخصات متفاوت در بازارجهانی در دسترس است اما تنها چند مدل از آن وارد کشورمان شده که در ادامه به بررسی کامل‌تری از نسل ششم النترا خواهیم پرداخت.



سه رخ هیوندای النترا 3 از جلو
سه رخ هیوندای النترا 2 از جلو

تجربه کارشناسی:



نمای هیوندای النترا 2017 از جلو و کنار
نمای هیوندای النترا 2017 از جلو
سه رخ عقب هیوندای النترا 2017
نمای هیوندای النترا 2017 از عقب

یک هیوندایالنترا کارشناسی شده مدل  2017 کاملا سالم و بدون مشکل از دید کارشناس:

وضعیت بدنه:بدون رنگ شدگی. وضعیت فنی:فنی سالم.

مشخصات فنی

 هیوندای برای النترا نسل ششم 4 پیشرانه در نظر گرفت که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند ، این ۴ پیشرانه عبارتند از :

 پیشرانه استاندارد 

پیشرانه استاندارد النترا یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۵۴ اسب‌بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور آن نیز معادل ۱۹۵ نیوتون‌متر است ، و این پیشرانه به عنوان پیشرانه پایه النترا معرفی شده ، مدل‌های موجود در ایران نیز از همین پیشرانه بهره‌ میبرند . برای این پیشرانه 2 جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و اتوماتیک در نظر گرفته شده که مجهز به حالت رانندگی یا Drive Mode نیز می‌باشد . مصرف سوخت این پیشرانه ۸.۱ لیتر به صورت سیکل ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر است . اگرچه از نظر برخی از افراد النترا با پیشرانه استاندارد در زمان شتاب‌گیری خودرویی کند طلقی می‌شود اما با توجه به آمار در زمان ۸.۵ ثانیه این خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که برای این کلاس با این قیمت معقول به نظر می‌رسد . در این مدل هماهنگی مناسب گیربكس اتومات با پیشرانه موجب شده تا تعویض دنده نا‌محسوس بوده و شتاب گیری بسیار روان باشد . همچنین پایداری و هندلینگ مناسب خودرو از طریق فرمان برقی و سیستم تعلیق بهینه موجب شده تا النترا کیفیت سواری مطلوبی داشته باشد. 

پیشرانه اقتصادی (Eco)

هیوندای برای النترا ۲۰۱۸ نسخه اقتصادی یا همان Eco را نیز درنظر گرفته ؛ پیشرانه نسخه Eco  بر خلاف نسخه استاندارد ، حجم کمتری دارد اما به لطف اینترکولر و توربو شارژر عملکرد بهتری نسبت به پیشرانه استاندارد ارائه می‌دهد ، حجم موتور در این مدل ۱.۴ لیتر است و قدرت ۱۲۸ اسب‌بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۱۱ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۴۰۰ دور بر دقیقه ارائه می‌کند، همچنین شتاب صفر تا ۱۰۰ در این نسخه به ۷.۸ ثانیه رسیده و مصرف آن نیز در ۱۰۰ کیلومتر ۷.۳ لیتر اندازه گیری شده که کاهش قابل توجهی نسبت به نسخه 2.0 لیتری استاندارد داشته .

پیشرانه اسپرت

در بازار جهانی هیوندای یک پیشرانه اسپرت نیز برای النترا در نظر گرفته تا بتواند نظر افراد با تمامی سلیقه‌ها به خصوص جوانان را نیز به النترا جلب کند . حجم موتور در این مدل ۱.۶ لیتر است و به کمک توربو شارژر نیرویی برابر با ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند . این مدل با گیربکس ۷ سرعته‌ی اتوماتیک دو کلاچه همراه با پدال شیفتر پشت فرمان و یا جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی قابل خرید است.

پیشرانه GT

این پیشرانه تنها برای النترا GT (مدل هاچ‌بک النترا) قابل سفارش است . پیشرانه GT مشابه همان پیشرانه استاندارد است با این تفاوت که با بهینه‌سازی های انجام گرفته بر روی آن قدرت موتور از ۱۵۴ به ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور آن از ۱۹۵ به ۲۰۰ نیوتون متر رسیده.

گیربکس هیوندای النترا
موتور هیوندای النترا

طراحی و امکانات

به سراغ طراحی النترا می‌رویم. بدون شک برای خودرویی در این کلاس ، النترا با طراحی خارجی هیجان انگیز و تا حدودی اسپرت ، خطوط چشم‌نواز و طراحی کاربردی شما را جذب خواهد کرد. ظاهری کاملا متفاوت نسبت به گذشته که حالت تخم‌مرغی النترا جای خود را به یک استایل تهاجمی داده و شباهت بسیار زیادی به مدل های دیگر هیوندای از جمله سوناتا دارد. در چند سال اخیر هماهنگی بصری بین محصولات کره‌ای به خوبی به‌چشم می‌آید که النترا نیز از این قاعده مستثنا نیست. این موضوع را می‌توان در استفاده از زبان طراحی جدید هیوندای در این محصول و همچنین جلو‌پنجره ۶ وجهی النترا به خوبی یافت.

سپر هیوندای النترا از جلو
سه رخ هیوندای النترا از جلو
نمای هیوندای النترا از کنار
نمای هیوندای النترا از بالا

 جلوپنجره حجیم و قامت مستحکم النترا چهره شهری این خودرو را مدرن‌تر از گذشته کرده و ظرافت به خوبی در طراحی این خودرو دیده می‌شود. چراغ‌های جلو با لبه‌های تیزتر نسبت به نسل قبلی به جلوه تهاجمی این خودرو افزوده ، گرافیک داخلی چراغ‌های جلو نیز بسیار مدرن طراحی شده‌اند. از‌دیگر ویژگی‌های طراحی خارجی این خودرو در نظر گرفتن ورودی‌های هوا در دوطرف سپر است که ویژگی‌های اسپرت طراحی این خودرو را دو چندان کرده. مه‌شکن‌های‌ دایره‌ای نیز به‌خوبی در این ورودی‌های هوا جایگذاری شده که البته در تیپ‌های اسپرت این خودرو مه‌شکن‌ها به صورت خطی و LED در این نقطه وجود دارد. در نمای‌جانبی النترا ، طراحی اسپرت بیشتر احساس می‌شود و باید به این نکته اشاره کرد که هیوندای در سال‌های اخیر زیاد از خطوط اغراق‌آمیز در طراحی‌های خود استفاده کرده اما در این خودرو خبری از این خطوط اغراق‌آمیز نیست و در نمای‌جانبی با هوشمندی از خطوط برای به‌وجود آوردن حجم مناسب استفاده شده . النترا با رینگ‌‌های سایز ۱۵ ،۱۶ و ۱۷ اینچی در بازار جهانی عرضه شده اما نمونه‌های مونتاژ شده توسط کرمان‌موتور از رینگ‌های ۱۷ اینچی بهره‌میبرند. از دیگر نکاتی که در نمای جانبی دیده می‌شود بهره بردن از آنتن کوسه‌ای و آینه‌های همرنگ بدنه است. النترا نسل ششم در نمای عقب بیشتر شبیه به نسل قبل خود است اما این بدین معنی نیست که هیوندای از این بخش به سادگی گذشته باشد . چراغ‌های عقب از حالت منحنی در آمده و مانند چراغ‌های جلو زاویه دار شدند و می‌توان با ارفاق گفت که در نمای پشت، النترا اندکی به کیا اپتیما 2016 شباهت دارد! سپر النترا همچنان یکی از حجیم‌ترین سپر‌های موجود در بین خودرو‌ها محسوب می‌شود . در نمونه‌های استاندارد خبری از خروجی هوا و خروجی اگزوز در سپر عقب نیست اما در مدل اسپرت النترا این موارد در نظر گرفته شده. در مجموع با اطمینان می‌توان نمره خوبی به طراحی خارجی النترا داد .

چراغ عقب هیوندای النترا
سه رخ هیوندای النترا از عقب


طراحی داخلی النترا به سبک سدان‌های بزرگ مانند سونتا LF است . ادوات و دکمه‌ها به خوبی جاگذاری شده‌اند و کارکردن با آن‌ها به سادگی انجام می‌شود.ادوات نقره‌ای رنگ و فلزی، در قسمت‌های مختلف کابین دیده می‌شوند تا کمی حس لوکس بودن برای بیننده تداعی شود. جنس داشبورد و کیفیت قطعات کابین تا حدودی قابل‌قبول است اما در مقایسه با رغبا مقداری ضعیف‌تر ارزیابی می‌شود. جنس فرمان النترا از چرم مصنوعی می‌باشد و فرمان فرم استخوانی و اسپرتی دارد . پنل آمپر نیز ساده اما زیبا طراحی شده و در بخش میانی آن یک نمایشگر ۴ اینچی برای اطلاع رسانی مسائل فنی قرار داده شده است. یکی از نکات مثبت طراحی کابین قرار دادن مجرای تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب خودرو است . فضای داخلی النترا نسبت به قبل به خوبی بهینه‌سازی شده ، صندلی ها در ردیف جلو فضای خوبی برای راننده و سرنشین فراهم کرده و بسیار راحت هستند اما این موضوع در ردیف عقب حس نمی‌شود و فضای پای سرنشنان عقب محدودتر است خصوصا برای افراد قد بلند این موضوع به وضوح دیده می‌شود. در صندوق عقب این خودرو، ۴۶۰ لیتر فضای مفید در اختیار سرنشینان وجود دارد که البته صندلی‌های عقب النترا ، می‌توانند به سمت جلو جمع‌ شوند و فضای بیشتری فراهم کنند.



نمایشگر هیوندای النترا 2018
نمای داخل هیوندای النترا
آپشن های هیوندای النترا 2018
فرمان هیوندای النترا

همانطور که گفته شد النترا در بازار جهانی با ۶ تیپ SE، SEL، Value edition،  ECO، Sport و Limited عرضه شده که هرکدام امکانات و آپشن های متنوعی دارند اما النترا در مدل های وارداتی به کشورمان با پسوند GLS وارد شده که شامل دو مدل فول آپشن و نیمه فول می‌شود . نمونه‌های مونتاژ شده النترا توسط کرمان موتور نیز ، نسخه فول می‌باشد با این تفاوت که کیسه‌هوای زانوی راننده حذف شده .  کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی(HAC) ، كنترل پایداری الکترونیکی (ESC) همراه با کنترل کشش (TCS) ، سیستم شناسایی نقاط كور (BSD) ، هشدار فشار باد لاستیک‌ها ، ترمز ضد قفل (ABS) با توزیع الکترونیک (EBD) ، ٰسیستم كمكی پارك جلو و عقب ، دوربین دید عقب ، گرمکن فرمان ، سیستم ضد بخار شیشه ، سنسور باران ، ورود بدون کلید ، استارت دکمه‌ای ، سیستم تهویه مطبوع دوگانه ، گرم کن صندلی‌های جلو و عقب ، سرد کن صندلی‌های جلو ، صندلی 6 حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر دارای حافظه با روکش چرمی ، آینه عقب الکتروکرومیک ،آینه جانبی تاشو برقی ، سانروف ، چراغ‌های زنون ، سیستم ایمنی پنجره ، سیستم صوتی اینفینیتی با نمایشگر ۵ اینچی (در بعضی از نمونه ها ۷ اینچی) ، نمایشگر 4.2 اینچی صفحه کیلومتر ، چراغ خوش‌آمدگویی - بدرقه ، اتولایت و دی‌لایت ، بازکننده‌ی خودکار صندوق عقب و رینگ‌های آلمینیومی 17 اینچی از جمله امکانات و آپشن‌های النترا در نسخه فول هستند . این خودرو با ۷ کیسه‌ی هوا عرضه می‌شود که شامل ۲ ایربگ اصلی و ۲ ایربگ بالاتنه برای سرنشیان جلو ، همراه با ۲ ایربگ پرده‌ای سرتاسری و یک ایربگ مخصوص زانوی راننده خواهد بود . همچنین طبق اعلام شرکت هیوندای بيش از %53 شاسي النترا از فولاد پيشرفته با مقاومت بالا تشكيل شده است كه موجب سختي و استحكام شاسي و در نتيجه پايداری مطلوب تر و عملكرد بهتر خودرو می‌شود که از نکات مثبت در بحث ایمنی النترا می‌باشد.

صندلی های عقب هیوندای النترا 2018
صندلی های جلو هیوندای النترا 2018

قیمت

این روز‌ها بررسی قیمت خودرو به یکی از سخت ترین امور تبدیل شده ، نوسنات نرخ ارز ، آشفتگی بازار خودرو ، تفاوت قیمت نمایندگی‌های رسمی با بازار و چندین دلیل دیگر موجب شده تا علاوه بر افزایش چشم‌گیر نرخ خودرو ، خودروها قیمت واقعی خود را نداشته باشند یا به عبارت دیگر خودرو‌ها بر اساس ارزششان قیمت‌گذاری نشوند و برای مثال باید به خودرویی مثل 207 صندوقدار اشاره کنیم که در حدود 160 میلیون تومان قیمت دارد و برابری می‌کند با قیمت النترا 2017 (1396) در زمان ورود به ایران! در هر حال هیوندای النترا 2018 ، در بازار جهانی خودرویی خوش‌قیمت و اقتصادی محسوب می‌شود اما درحال حاضر در ایران باتوجه به افزایش قیمت‌ هاطبق اعلام نماینگی رسمی ، هیوندای النترا 2018 وارداتی چیزی در حدود 430 میلیون تومان قیمت دارد ، کرمان موتور نیز تنها خودروهای پیش‌فروش شده را به مشتریان تحویل داد و خبری از وضعیت ادامه مونتاژ و فروش مجدد نیست اما نمونه‌های مونتاژی موجود در بازار چیزی در حدود 480 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند .

نتیجه‌گیری

در مجموع می‌توان نمره خوبی به طراحی داخلی و خارجی و بخش فنی النترا داد ، کابین و صندوق بار نسبتا جادار در کنار آپشن‌های ارائه شده بسیار خوب نسبت به رغبا و در نهایت قیمت مناسب‌ ؛ این سدان خانوادگی را از هم رده‌های خود متمایز کرده و در نهایت می‌توان النترا را  یک خودروی زیبا ، مدرن و امن دانست که مطمئنا اگر از چالاکی نسبتا کم آن چشم‌پوشی کنید ، می‎‌تواند لبخند رضایت را بر لبان شما بنشاند . اگرچه رغبای معتبر و سرسخت ژاپنی مثل مزدا ۳ و یا تویوتا کرولا که هم از لحاظ کیفی در وضعیت بهتری قرار دارند و هم از لحاظ آمار فروش خودرو‌های با ثباتی محسوب می‌شوند موجب شود تا شما برای انتخاب دچار تردید شوید، اما نباید فراموش کرد که هیوندای کُره‌ای ظاهری به‌روزتر  و آپشن‌های بیشتری برای این خودرو ارائه داده که این توجیح مناسبی جهت انتخاب این خودرو برای افرادی که ظاهر و امکانات خودرو در اولویتشان قرار دارد می‌باشد . 

مشخصات
هیوندای النترا 2017
تعداد سیلندر
4
حجم موتور (cc)
2000
حداکثر توان موتور (hp)
154
حداكثر گشتاور (Nm)
195
زمان صفر تا صد (ثانیه)
9
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)
8
جعبه دنده
۶ سرعته خودکار
حجم باک بنزین
50
وزن (کیلوگرم)
1300

کارشناسی

برای خودرویی مانند النترا که آپشن‌های متعددی دارد ، تشخیص اصل و فابریک بودن آپشن‌ها و همچنین اطلاع از تصادفات خودرو ‌و سلامت موتور و بخش های فنی برای خریدار بسیار ضروری است. بررسی این موارد از عهده اکثر خریدارن خارج است و نیاز به یک کارشناس خودرو وجود دارد .تیم کارشناسی خودرو اُتکس، متشکل از افرادی خبره، کارکشته و مجهز به دستگاه‌های روز سنجش و کارشناسی، این امکان را برای شما خریداران فراهم می‌سازد تا با خیالی آسوده به سراغ خرید اتومبیل‌های مورد نظر خود رفته و لذت یک خرید مطمئن و بدون ریسک را تجربه کنید. در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید. 

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش