اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۶/۸

تندر 90 یا پژو 207 ؟

تندر 90 یا پژو 207 ؟

با خارج شدن شرکت های خودروسازی خارجی و قطع همکاری با خودروسازان داخلی بعضی از محصولات که فروش فوق العاده ای در بازار داشتند و جزو بهترین خودروها قرار می گرفتند از خط تولید شرکت ها خارج می شدند و پس از مدتی با تغییراتی که در انها صورت می گرفت و به قول معروف ایرانیزه می شدند مجددا وارد خط تولید می شدند. با پیشرفت های صورت گرفته در صنعت خودروسازی امروزه توانایی تولید این گونه خودروها و حتی مدل های جدیدتر انها بدست مهندسین خودروسازان داخلی فراهم شده است و امروزه شاهد معرفی محصولات جدیدی از سوی این کمپانی ها هستیم. در این مقاله قصد داریم تا دو نمونه از این محصولات یعنی پژو 207 و تندر 90 که هر کدام توانستند جایگاه نسبتا خوبی در بازار داخلی پیدا کنند و به دلیل استقبال فراوان مجددا وارد خط تولید بشوند را مورد بررسی قرار بدهیم و هر دو مدل را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین گزینه برای خرید میان این دو خودرو را معرفی کنیم پس در ادامه با آکادمی اتکس همراه باشید.

معرفی اولیه

پژو 207i

پژو 207

در سال ۱۹۹۸ کمپانی پژو فرانسه به دنبال ساخت خودرویی چابک، کوچک و جوان‌پسند بود که بتواند جایگزینی شایسته برای مدل پرآوازه ۲۰۵ باشد و این امر بهانه‌ای شد برای تولید پژو ۲۰۶. پژو ۲۰۶ از همان ابتدا کار توانست فروش خوبی را تجربه کند، تا حدی که در سه سال پیاپی (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳) موفق به دریافت عنوان پرفروش‌ترین خودرو اروپا شد. شرکت ایران‌خودرو از سال ۱۳۸۰ تاکنون اقدام به عرضه مدل‌های متنوعی از این خودرو کرده که به‌تنهایی توانسته نقش مهمی درفروش جهانی این محصول ایفا کند. در سال ۱۳۸۹، با گذر از سال‌های طلایی فروش پژو ۲۰۶  و با حضور خودروسازان خارجی در کشور ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا با عرضه پژو ۲۰۷i که درواقع نمونه ارتقاءیافته و فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ به‌حساب می‌آمد؛ همچنان در صدر لیست فروشندگان خودروهای هاچبک در ایران باقی بماند

پژو 207 ایران خودرو بی شک یکی از خودروهای محبوب و جوان پسندی است که علی رغم افزایش قیمت زیاد طی یک سال اخیر همچنان از محبوبیت بالایی میان خریداران برخوردار است. خودرویی شبیه به پژو 206 که تلاش شده با تغییراتی در مدل چراغ های جلو، سپرها و کاپوت ظاهری جذاب تر و جوان پسندتر به خود بگیرد. به عقیده برخی تکراری بودن ظاهر 206 و عطش بازار خودرو ایران برای یک هاچبک جدید در موفقیت پژو 207 بی تاثیر نبوده است. پژو 207 ای که در ایران عرضه می شود با آنچه در دیگر کشورها فروخته شده تفاوت دارد! در واقع پژو 207 ایران خودرو فیس لیفتی از پژو 206 فرانسوی بود که توسط کارخانه پژو در برزیل طراحی و ساخته شد و با عنوان پژو 206 پلاس فروخته می شد.

 تولید ۲۰۷ اما در پی تشدید تحریم های اقتصادی کشورهای غربی علیه کشورمان برای مدتی قطع شد اما پس از مدتیایران خودرو اعلام کرد تا مدلی جدید از این خودرو را با اتکا به توان داخلی طراحی کرده است و به زودی آن را روانه ی بازار می کند. حال مدل فیس لیفت شده ی ۲۰۷ مدتی است وارد بازار شده است و توانسته همچنان فروش خوبی به ثبت برساند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به مقایسه این خودرو و یکی از رقیبانش یعنی تندر 90 که خودروی محبوبی در بازار  بشمار می رود بپردازیم.

تندر 90

رنو لوگان یا با نام های دیگر ال 90 و تندر 90،  یک محصول شناخته شده از رنو در کشورمان است و در حال حاضر بیش از ده سال است که توسط ایران خودرو و پس از آن پارس خودرو تولید و روانه ی بازار مي شود. با توجه به اهداف شرکت داچیا برای بازاریابی و فروش در کشورهای اتحادیه اروپا، بایستی طراحان اتومبیلی جادار، راحت، اسپورت و مهمتر از آن کم هزینه طراحی میر کردند. داچیا در طراحی لوگان سعی کرده به غیر از در نظر گرفتن انتخاب‌های اقتصادی، اتومبیلی با کیفیت بالا و قابل اطمینان طراحی کند. سال ۲۰۰۴ این اتومبیل برای اولین بار در رومانی تحت برند Dacia عرضه گردید، اما در برخی کشورها تحت برند رنو و در برخی نیز تحت برند نیسان عرضه می گردد. این اتومبیل در نتیجه بر پایه پلاتفرم پروژه ایکس نود تحت هدایت Louis Schweitzer طراحی و به مرحله تولید رسیده است.

این خودرو سال‌ها پیش در طی قراردادی بین شرکت رنو فرانسه وایران به بازار کشور ما وارد شد. در این قرارداد شرکت رنو متعهد شده بود که ضمن انتقال کامل تکنولوژی ساخت این خودرو به ایران   درصد فروش جهانی خود را نیز از تولیدات داخل ایران تامین کند. پس از این قرارداد خودروی لوگان توسط شرکت ایران خودرو با نام رنو تندر و توسط شرکت پارس خودرو با نام رنو تندر 90 به بازار عرضه شد و قرار بود به عنوان جایگزینی برای پیکان انتخاب شود اما این وعده هیچ گاه محقق نشد و به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌های بین المللی علیه ایران، تندر 90 در عمل به یک خودرو دور از دسترس برای قشر ضعیف جامعه تبدیل شد. تولید این خودرو در کشور اغاز و در تیپ های مختلف به بازار عرضه می شد و با استقبال خیلی خوبی از سوی مردم نیز مواجه شد. همانند پژو 207 تولید این خودرو نیزدر سالهای گذشته متوقف شده و امروزه شایعاتی مبنی بر بازگشت این خودرو با پیشرانه های داخلی به گوش می رسد.

عملکرد فنی

پیشرانه استفاده شده در خودروی تندر 90 با توجه به مدل های مختلفی که از این خودرو در بازار عرضه  شده است در تمامی مدل ها یکسان می باشد. موتور K4M تندر 90 یکی از معروف ترین موتورهای ساخت کمپانی رنو است و مدت زمان زیادی برای بهبود کیفیت در تولید ان سپری شده است. این پیشرانه 4 سیلندر که حجم اسمی 1598 سی سی دارد با سیستم پاشش چند نقطه ای نیرویی حداکثر قدرت معادل 110 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه و  حداکثر گشتاور 140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه را تولید می کند و به کمک سیستم انتقال قدرت دستی 5 سرعته همانند بیشتر خودروهای داخلی که دیفرانسیل جلو هستند این نیروی تولید شده را به چرخ های جلو خودرو منتقل می کند. این موتور از تایمینگ تسمه‌ای بهره می‌برد که سر و صدای کمی داشته، نرم کار می‌کند و آلاینده کمی در هوا آزاد می‌کند و تا استاندارد یورو 5 را نیز پشتیبانی می کند. گیربکس استفاده شده در این خودرو نیز در مدل های قدیمی از نوع  JH3 و مدل های جدید از نوع JHQ هستند و به دلیل قیمت مناسبی که دارند در محصولات میان رده رنو از انها استفاده می شود. از ویژگی های گیربکس JHQ  می توان به کلاچ هیدرولیک ( کلاچ هیدرولیک نیز از قواعد اصلی کلاچ های مکانیکی پیروی می کند اما با این تفاوت که کلاچ های هیدرولیکی دارای مخزن روغن هیدرولیک به جای سیم های کلاچ هستند و هنگامی که شما پدال کلاچ را فشار می دهید میزان فشار روغن تغییر می کند و شما میتوانید دنده را تعویض کنید.) ، کمتر شدن صدا، مصرف کمتر روغن، تعویض دنده آسان تر، طول عمر بیشتر و ….. اشاره کرد. با این نیروی تولید شده این پیشرانه می تواند این خودرو را در مدت زمان 10.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند و به ماکزیمم سرعت 175 کیلومتر در ساعت نیز دست پیدا کند. مصرف سوخت ترکیبی این موتور با توجه به گزارشات رسمی شرکت 6.9 لیتر در هر 100 کیلومتر گزارش شده است که در بازارهای داخلی به عنوان خودرویی کم مصرف شناخته می شود. علاوه بر گیربکس دستی برای علاقه مندان به خودروهای اتومات یک گیربکس اتومات 4 سرعته تیپ ترونیک نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده تا طیف گسترده تری از خریداران را به سمت این خودرو جلب کنند. تمامی مشخصات فنی با نسخه دستی یکسان می باشد و تنها در بخش شتاب خودرو و میزان مصرف سوخت مقداری تفاوت دارند که نسخه اتومات 1.5 ثانیه کند تر از نسخه دستی می باشد و در مدت زمان 11.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد و مصرف سوخت ترکیبی 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر برای این مدل گزارش شده است. حجم باک این خودرو 50 لیتر در نظر گرفته است که برای این خودرو میزان قابل قبولی بوده و با یک باک بنزین این خودرو می توان مسافت های نسبتا زیادی تقریبا بیشتر از 800 کیلومتر را رانندگی کرد. این خودرو در زمان ورود به کشور همزمان در کشور رومانی نیز در حال عرضه شدن بود و با عنوان یک خودروی اقتصادی و مقرون به صرفه برای افراد عادی جامعه طراحی شده بود، با توجه به قیمت پایین سوخت در ایران و مهم بودن مشخصات فنی خودرو در نظر مردم این کمپانی یک پیشرانه 1.6 لیتری را بر روی این خودرو قرار داد تا نیروی کافی و شتاب خوبی برای حرکت تندر 90 تولید کند، پس تندر 90 با پیشرانه 1.6 لیتری فقط در ایران و برای رضایت بیشتر مردم عرضه می شد که با توجه به قطع رابطه کمپانی رنو با خودروسازان داخلی و مشکلات تامین قطعات این موتور این پیشرانه نیز کم کم در حال حذف شدن و جایگزین شدن با پیشرانه EF7 که موتور ملی نیز شناخته می شود است. با توقف تولید این خودرو اکنون ایران خودرو قصد دارد تا تا با نصب پیشرانه EF7 یورو ۵ بر روی خانواده تندر ۹۰، این خودرو را در نمونه دنده ای و با جعبه دنده سری BE به مدار تولید بازگرداند. پیشرانه EF7 می تواند ۱۱۱ تا ۱۱۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۲ تا ۱۵۵ نیوتن متر تولید نماید. با استفاده کردن پیشرانه EF7 بر روی این خودرو احتمال ناهماهنگ بودن این پیشرانه با گیربکس قبلی یعنی JHQ بالا می رود در همین رابطه از گیربکس های سری BE که در محصولات خانواده پژو استفاده شده به جای سیستم انتقال JHQ استفاده خواهد شد.

پیشرانه استفاده شده در خانواده محصولات پژو تا حدودی یکسان بوده و نام TU5 امروزه به عنوان یکی از پیشرانه های خوب بازار شناخته می شود. پژو 207 همانطور که در مقالات قبلی دوئل بررسی کردیم ( مقایسه دنا پلاس و پژو 207 صندوق دار ) از یک پیشرانه 4 سیلندر با حجم 1587 سی سی بهره می برد که که قادر است 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه تولید کند و به چرخ های جلو منتقل کند. پیشرانه TU5 هرچند این روزها درگیر مسائل و مشکلاتی شده است که ناشی از کفیت پایین‌تر ساخت آن است اما در کل می‌توان به این پیشرانه هنوز هم‌رتبه مناسبی داد هرچند که این پیشرانه در مقایسه با پیشرانه‌های روز دنیا دیگر یک پیشرانه به‌صرفه با بازده بالا و مصرف مناسب قلمداد نمی‌شود؛ اما در کل این پیشرانه نسبت به حجم خود بازده خوبی داشته و قدرت و گشتاور مناسبی با مصرف سوخت پایین در اختیار راننده می‌گذارد. گیربکس مورد استفاده در نسخه دستی نیز از خانواده های سری BE می باشد که وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد. حداکثر سرعت پژو 207 190 کیلومتر در ساعت است و می تواند در مدت زمان 11.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد که نسبت به تندر 90 شتاب کمتری دارد. مصرف سوخت شهری این خودرو 8.8 لیتر در 100 کیلومتر و خارج از شهر 5.4  لیتر در 100 کیلومتر و سیکل ترکیبی مصرف سوخت ان 6.6 لیتر در 100 کیلومتر اعلام شده است. پیشرانه K4M استفاده شده در تندر نسبت به پیشرانه TU5 که در محصولات مختلف ایران خودرو استفاده می شود استهلاک پایین تری داشته و خرابی کمتری از ان گزارش شده است، از نظر مقدار نیروی تولید شده هر دو پیشرانه تقریبا برابر هستند و به دلیل کمبود قطعات در مورد پیشرانه K4M موتور TU5 گزینه معقولانه تری خواهد بود.

                                                  پیشرانه ( K4M ) تندر 90                                                                                                             پیشرانه TU5 ) 207 )

طراحی و امکانات ایمنی و رفاهی خودرو 

در سال 1386 و با همکاری شرکت های خودروسازی داخلی و رنو تندر 90 وارد بازارهای داخلی شد و بر خلاف تصورات ( که از نظر ظاهری نقدهای منفی زیادی در مورد ان می شد ) با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه شد و توانست فروش خوبی را در مرحله اول ثبت کند. همانطور که در مقدمه در مورد این خودرو صحبت کردیم، هدف از طراحی این محصول تولید خودرویی مقرون به صرفه برای عموم مردم بوده است و این کمپانی نیز به خوبی توانسته این محصول را متناسب با نیازهای جامعه طراحی کند. از نظر اکثریت افراد نمای تندر 90 در مقایسه با خودروهای دیگر وارداتی ساده ترین طراحی را داشته و در بعضی از قسمت ها نیز نیاز به بازبینی مجدد احساس می شود اما با این وجود پیشرانه این خودرو و سواری نسبتا خوب ان توانسته این ضعف طراحی را تا حدودی از بین ببرد و کم رنگ کند. در قسمت نمای جلویی خودرو چراغ های جلو به فرم ذوزنقه ای و نسبتا بزرگ بر خلاف چراغ های کشیده دیگر خودروها طراحی شده اند. جلو پنجره نیز به فرم دو تکه و با یک شیب ملایم در قسمت میانی جایی که لوگوی خودرو قرار گرفته است به یکدیگر متصل می شوند. سپرهای جلو نیز فرمی ساده داشته و در قسمت های حاشیه ای فضایی برای چراغ های مه شکن خودرو تعبیه شده است و برای زیبایی بیشتر این قسمت یک بخش مشبک مانند بین چراغ های مه شکن در نظر گرفته شده است. در نمای جانبی خودرو نیز شاهد طراحی ساده ای هستیم و از خطوط برجسته، افزایش و یا کاهش ارتفاع خودرو در قسمت عقبی، نوارهای کرومی رنگ و ... در این قسمت از خودرو نشانه ای به چشم نمی خورد. با ثابت ماندن ارتفاع خودرو از نمای جانبی می توان خودرو را متقارن در نظر گرفت، استفاده از رینگ های ساده در بعضی از مدل های این خودرو یکی دیگر از نقطه ضعف های این خودرو بشمار می رود. در نمای عقبی خودرو چراغ های عقب مثلثی شکل و درب کاملا بزرگ صندوق عقب تنها قسمت هایی از نمای پشتی تندر 90 هستند که جلب توجه می کنند، سپر این خودرو هم در قسمت جلویی و هم عقبی به صورت دو رنگ طراحی شده است که می توان این تغییرات را برای جلوگیری از یکنواخت بودن نمای ظاهری خودرو و زیباتر شدن در نظر گرفت. در کل نمای ظاهری این خودرو با توجه به در نظر گرفتن نظرات مردم بیش از حد ساده بوده و نیاز به تغییرات و یا نمونه فیس لیفت دارد که در همین رابطه ایران خودرو نسخه فیس لیفت این خودرو را با نام تندر پلاس به بازار عرضه کرد و شاهد تغییرات اندکی در این نمونه جدید بودیم و همچنان فرم اصلی خودرو حفظ شده بود.

 در نمای داخلی خودرو نیز همچنان شاهد طراحی ساده داشبورد و قسمت دیگر داخل خودرو هستیم ادوات در داخل کابین به ساده‌ترین شکل طراحی شده‌اند و باید بگوییم نکته قابل ذکر خاصی در مورد آن وجود ندارد.متریال به کار رفته در کابین تندر 90 بیشتر از پلاستیک تشکیل شده اما این پلاستیک با مرور زمان کیفیت خود را از دست نمی‌دهد و همانند بسیاری از خودروهای داخلی با مشکلی مواجه نمی شود. قسمت میانی داشبورد که سیستم های صوتی و تهویه مطبوع قرار گرفته اند به صورت مستطیلی شکل و صاف و کشیده طراحی شده است و باعث می شود دسترسی به کلیدهای تهویه مطبوع خودرو که در پایین ترین نقطه قرار گرفته اند برای راننده کمی دشوار باشد. مجرای تهویه هوا در قسمت میانی و کناری خودرو به صورت گرد طراحی شده و اندازه برابری دارند اما در دیگر خودرو مجراهای میانی نسبت به مجراهای کناری برای خنک کردن بیشتر فضای داخلی خودرو سرنشینان عقب بزرگ تر طراحی می شود. از نکات منفی این خودرو می توان به سیستم صوتی نه چندان با کیفیت ان اشاره کرد، سیستم پخش کننده تندر ۹۰ در کمال تعجب قابلیت اتصال USB و بلوتوث را ندارد وتنها از رابط AUX پشتیبانی می کند. فرمان سه شاخه تندر 90 فرم معمولی داشته و از کلیدهای میانبر بر روی ان استفاده نشده است، عقربه های کیلومتر شمار و دور موتور خودرو با یک قاب کرومی رنگ در دو طرف صفحه کیلومتر قرار گرفته اند و در میان انها پنل هشدار خودرو و یک صفحه نمایش که میزان سوخت و اطلاعات مهم دیگر خودرو را در اختیار راننده قرار می دهد. از مهمترین قسمت های یک خودرو صندلی های آن است، چراکه باید هم بزرگ و هم راحت باشند، اگر این چنین نباشد در مسیرهای طولانی سرنشینان دچار خستگی می شوند، در تندر ۹۰ ما شاهد صندلی های کاملا معمولی هستیم به طوری که برخی از افراد معتقدند طراحان رنو از نیمکت پارک برای طراحی صندلی های عقب این خودرو کمک گرفته اند، جالب تر آن است که در نسخه کم آپشن تندر ۹۰ حتی پشت سری هم برای صندلی های بخش عقب تعبیه نشده است.  یکی از نکات مثبت داخلی تندر 90 ارتفاع مناسب خودرو است و در همین رابطه افراد قد بلند در داخل خودرو مشکلی نخواهند داشت و فضای مناسبی در اختیارشان قرار خواهد گرفت. خیلی از دارندگان تندر ۹۰ از میدان دید کم عقب در هنگام رانندگی شکایت دارند و معتقدند که میدان دید عقب تندر ۹۰ از مهم ترین معایب این خودرو به حساب می آید، اگر شما هم پشت فرمان این خودرو نشسته باشید مطمئنا با این دوستان هم عقیده خواهید بود. چراکه ارتفاع زیاد درب صندوق عقب باعث کمتر شدن میدان دید راننده شده است، تا جایی که برخی معتقدند که اگر راننده تازه کاری پشت تندر ۹۰ بنشیند به راحتی قادر به دنده عقب رفتن با این خودرو نخواهد بود و تا حدودی نیاز به سنسور عقب و مانیتور برای این خودرو احساس می شود. گنجایش فضای صندوق عقب نیز یکی از نقاط مثبت تندر90 محسوب شده و این خودرو با حدود 510 لیتر حجم اختصاص یافته به صندوق عقب در رده مناسبی برای مسافرت های خانوادگی جای می گیرد.

از امکانات این خودرو که نسخه E2 ان مدل فول اپشن تندر 90 محسوب می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد.

دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم های پایداری و کمک راننده ABS  به همراه EBD، سامانه ضد سرقت ،قفل مرکزی با ریموت رادیویی، سیستم فرمان و هدایت پذیری هیدرولیکی، سیستمهای تهویه مطبوع دستی، نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده  صندلیهای جلو دارای تنظیم دستی ، پشت سری صندلیهای جلو با تنظیم برقی ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع،  آیینه های جانبی به همراه تنظیم برقی، بالابر شیشه های جلو و عقب برقی، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو، چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور و ....

برای مطالعه دقیق تر و شناخت کافی در مورد مدل های مختلف تندر 90 و سیستم ها وامکانات هر خودرو شما را به خواندن  مقاله ( بررسی و مقایسه انواع مدل های تندر 90 ) ارجاع می دهیم.

نمای جلو تندر 90

تندر 90
نمای پشتی تندر 90
نمای جانبی تندر 90
نمای جانبی تندر 90
کابین تندر 90
کابین تندر 90
داشبورد تندر 90

امروزه پژو 207 نیز به یکی از خودروهای محبوب بین مردم تبدیل شده و توانسته فروش خوبی را ثبت کند. پژو 207 را می توان به عنوان یک فیس لیفت از پژو 206 در نظر گرفت تا یک خودروی جدید، فرم اصلی خودرو همان فرم 206 است و تغییراتی جزئی در نمای ظاهری و داخلی خودرو صورت گرفته است. بررسی کامل این خودرو را در مقالات گذشته این آکادمی انجام داده ایم و به همین منظور از تکرار ان مطالب جلوگیری میکنیم. در نمای ظاهری خودرو فرم چراغ ها به کلی تغییر کرده و جلو پنجره جدیدی برای ان در نظر گرفته شده است تا نمای جذاب تری برای این خودرو ایجاد کند. قسمت های جانبی خودرو همانند پژو 206 ثابت مانده اند و تغییرات خاصی در این قسمت مشاهده نمی شود. در نمای پشتی نیز تنها فرم چراغ های عقب مجددا طراحی شده اند و دیگر قسمت های این خودرو به همان فرم قبلی و بدون تغییرات مانده اند. از نظر ظاهری این خودرو با توجه به اینکه تغییرات کمتری در طراحی مجددا ان صورت گرفته است اما ظاهر جذاب تری نسبت به تندر 90 داشته و طرفداران بیشتری دارد. در نمای داخلی خودرو، داشبورد فرم جدیدی پیدا کرده و اضافه شدن یک مانیتور ۷ اینچی لمسی در این قسمت به زیبایی این بخش کمک دو چندانی کرده است. مانیتوری که در بالاترین بخش کنسول میانی قرار داده‌شده کیفیت تصویر مطلوبی داشته و مواردی همچون بلوتوث، رادیو، پخش موزیک، سیستم رهیاب ماهواره‌ای و... جز امکانات آن به شمار می‌رود.  مجرای تهویه ها در قسمت های میانی و کناری خودرو به فرم های ذوزنقه ای و مثلتی شکل با یک قاب کرومی رنگ اندازه بزرگتری نسبت به تندر 90 داشته و طراحی زیباتری دارند. فرمان 207 نیز شباهت مختصری با فرمان تندر 90 دارد با این تفاوت که به صورت دو رنگ، ترکیبی از رنگ مشکی و کروم طراحی شده است و کلید های میانبر سیستم هایی مانند کروز کنترل و مولتی پلیر بر روی فرمان تعبیه شده است. صفحه کیلومتر دو خودرو تقریبا فرم یکسانی داشته با این تفاوت که پس زمینه سفید با چراغ های پشت امپری قرمز رنگ 207 نمای بهتری نسبت به تندر 90 دارد و حس اسپرت تری به خودرو می بخشد. فضای داخلی در نظر گرفته شده برای سرنشینان در پژو 207 به نسبت تندر 90 خیلی کمتر بوده و در این رابطه تندر 90 گزینه مناسب تری نسبت به 207 خواهد بود. در قسمت عقبی 207 نیز با توجه به هاچبک بودن خودرو برای دو سرنشین بزرگسال و یا سه فرد نوجوان مناسب می باشد و افراد قد بلند نیز با توجه به ارتفاع پایین خودرو در این قسمت راحتی نداشته و دچار مشکل می شوند. فرم صندلی ها خوب و مناسب بوده اما برای مسافرت های طولانی مدت ممکن است باعث ناراحتی سرنشینان شود. در کل از نظر ظاهری نمای پژو 207 نسبت به تندر 90 برتری داشته و در قسمت داخلی خودرو نیز طراحی داشبور 207، غربیلک فرمان و صفحه کیلومترها همچنان گزینه برتری است اما از نظر فضای داخلی خودرو تندر 90 با امتیاز بیشتری نسبت به 207 در این مقایسه برنده می شود. 

از امکانات رفاهی و ایمنی بکار رفته در پژو 207i جدید اتوماتیک می‌ توان به سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD ‌و EBA), ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك شونده, ترمز عقب ديسكي توپر، كيسه هواي راننده و سرنشين جلو، استاندارد آلایندگی يورو چهار، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه اتوماتيك، سیستم صوتی: سيستم مالتي مديا با صفحه نمايش ۷ اينچي لمسي، سيستم رهياب، دي وي دي، پورت USB ، بلندگو درهاي جلو و عقب، تيوتر صوتي جلو، فرمان MFC، چراغ های مه شكن جلو و عقب, قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جديد عقب، چراغ جلو مجهز به Day Light، آينه هاي جانبي راهنما دار، آينه هاي جانبي برقي هم رنگ بدنه، شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب، تزئینات تريم خاكستري، تجهیزات ایمنی: ايموبيلايزر, قفل مركزي با ريموت، كمربندهاي ايمني سرنشينان جلو ۳ نقطه اي با قابليت تنظيم ارتفاع، كمربند سرنشينان عقب ۳ نقطه اي، صندلي عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دنده عقب، دوربين دنده عقب، صندلي راننده و سرنشين با قابليت تنظيم ۴ جهت بصورت دستي, پشت سري جلو وعقب قابل تنظيم، رینگ آلومينيومي، موبايل هنذفري و كروز كنترل اشاره کرد.

چنین امکانات ایمنی از پژو 207  یک خودروی کامل می‌سازد، که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید با خیال راحت در جاده‌های درون‌شهری و برون‌شهری به رانندگی بپردازید.

در مقالات قبلی بررسی کامل این خودرو را انجام داده ایم و در این مقاله سعی کردیم تا مطالب مفید و مختصری از این خودرو را ارائه بدهیم، برای بررسی بیشتر این خودرو و بدست اوردن اطلاعات کافی شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنیم.

بررسی پژو 207

نمای جلوی پژو 207
نمای جانبی پژو 207
نمای جانبی پژو 207
نمای عقبی پژو 207
نمای جلوی پژو 207
نمای داخلی پژو 207
نمای داخلی پژو 207
نمای داخلی پژو 207

نتیجه گیری 

در قسمت های قبلی به بررسی خودرو از جنبه های مختلف ظاهری، فنی و امکانات رفاهی پرداختیم و اکنون در این قسمت قصد داریم تا با بررسی معایب و محاسن هر دو خودرو بهترین گزینه را برای خرید شما عزیزان مشخص کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید. 

از معایب پژو 207 هاچبک با بررسی های انجام شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیربکس : یکی از اصلی ترین مشکلاتی که پس از مدتی خریداران ان را عنوان می کنند صداهای عجیب و غریبی از گیربکس است که همراه با تعویض بد دنده های خودرو به سراغ انها می اید. چنین مشکلی با توجه به این رنج قیمتی خودرو که امروزه همچنان در حال رشد است یکی از نقطه ضعف های خودرو بشمار می رود و تاثیر نسبتا زیادی در فروش خودرو می گذارد. 

مونتاژ ضعیف : شاید این بخش مختص پژو 207 ساخته شده در ایران خودرو است و هرگز پژو 206 پلاس یا پژو 207 ساخت فرانسه این ایراد را نداشته باشند، به هرحال پژو 207 در کل دارای مونتاژ خوبی نیست و مهمترین آن هم این است که کابین کیفیت ساخت خوبی ندارد و حتی بعد از کمی استفاده صداهای نا خوشایندی منتشر  می شود.

فضای داخلی: فضای داخلی خودرو نیز یکی از مهمترین معایب این خودرو محسوب می شود که باعث شده پژو 207 برای خانواده های نهایت 3 تا نفره مناسب باشد، چرا که در بخش عقب هرگز نمیتوان احساس راحتی کرد، این ایراد افراد قد بلند را هم در مسافت های طولانی اذیت می کند.

بالا بودن قیمت قطعات : همانند پژو 206 که برای تعمیر و یا تعویض قطعات خودرو هزینه های زیادی را صاحبان خودرو پرداخت می کردند پژو 207 نیز با توجه به اینکه بیشتر قطعات در داخل کشور تولید می شود اما همچنان شاهد قیمت نسبتا بالای این قطعات و هزینه زیاد تعمیرات این خودرو هستیم.

از محاسن این خودرو نیز می توان به موارد پیشرانه پر قدرت، شتاب و مصرف سوخت مناسب خودرو، طراحی فوق العاده و امکانات رفاهی و ایمنی خودرو اشاره کرد. اگرچه اطلاعاتی از تست های ایمنی پژو 207 ایران خودرو در دست نیست اما پژو 206 که پلتفرمی مشابه 207 دارد در سال 2000 توانسته بود از تست های ایمنی موسسه Euro NCAP چهار ستاره را دریافت کند. بنابراین پژو 207 اگر وضعیت بهتری نسبت به این خودرو نداشته باشد اوضاع بدتری هم نخواهد داشت. البته استانداردهای ایمنی اتحادیه اروپا طی این 19 سال تغییرات زیادی داشته اند و چه بسا پژو 207 در حال حاضر نتواند این تعداد ستاره ایمنی را دریافت کند.

از معایب تندر 90 نیز می توان به میدان دید محدود در عقب خودرو، سیستم صوتی نه چندان مناسب، صندلی های خشک خودرو، طراحی داخلی و خارجی ساده، قیمت نسبتا زیاد قطعات خودرو با توجه به اینکه تندر 90 خودروی کم استهلاکی است اما قیمت قطعات و لوازم جانبی بالایی دارد. امکانات رفاهی ضعیف، تندر ۹۰ که در اصل محصول داچیا رومانی است به هیچ وجه خودروی پر آپشنی نیست و مانند برادر بزرگترش داستر همه را از این لحاظ ناامید کرده است و در مدل فول اپشن خودرو نیز همچنان بسیاری از سیستم ها و اپشن های موجود بر روی خودروهای داخلی را نیز ندارد. قسمت های مختلفی که برای خرید این خودرو باید کارشناسی شود در مقاله زیر مورد بررسی قرار گرفته است اگر قصد خرید این خودرو را دارید حتما این مقاله را مطالعه فرمایید

موارد پر اهمیت در کارشناسی تندر 90

و اما محاسن این خودرو که عبارتند از پیشرانه پر قدرت و پرتوان خودرو، شتاب بالا و مصرف سوخت پایین، حجم قابل قبول صندوق عقب، استهلاک کم خودرو _ از مهمترین محاسن تندر ۹۰ باید به کارایی خوب این خودرو اشاره کرد، بخشی که در خودروهای چینی از بزرگترین معایبش به شمار می آید، اگر قیمت بالای لوازم یدکی تندر ۹۰ را فاکتور بگیریم این خودرو در کل یک خودروی کم هزینه به شمار می آید، بی شک اگر به خودرو رسیدگی کافی کنید، تا چندین سال احتیاجی به تعمیرش ندارید، این مزیتی است که در کمتر خودرویی مشاهده می شود، ایمنی خودرو _  تندر ۹۰ موفق شده ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی موسسه اروپایی ENCAP را دریافت کند، و بی شک در این بازه قیمتی عملکرد بسیار مناسبی محسوب می شود، چرا که اکثر رقبای تندر ۹۰ در هیچ آزمون ایمنی حتی شرکت هم نکرده اند و اطلاعاتی از آنها در این خصوص در دست نیست و در اخرین مورد به ابعاد خودرو میرسیم _ در بخش معایب از طراحی بد صندلی ها گفتیم اما در این بخش می خواهیم در خصوص فضای مناسب کابین برای شما بگوییم، چرا که عده زیادی اعتقاد دارند که با توجه به ارتفاع مناسب سقف در سفرهای طولانی صندلی ها باعث اذیت آن ها نمی شود، (با توجه به رقبا و قیمتش می توان حرفشان را تا حدودی منطقی دانست.)و به نوعی فضای مناسب در تندرو ۹۰ باعث خنثی شدن ایراد صندلی ها در این خودرو شده است. 

با توجه به معایب و محاسن گفته شده در مورد هر دو خودرو اگر به دنبال خودرویی با امکانات رفاهی و اپشنال هستید پژو 207 گزینه مناسبی برای خرید شما خواهد بود و اگر به دنبال خودرویی کم خرج و اقتصادی هستید تندر 90 می تواند گزینه انتخابی شما باشد زیرا با توجه به پایین بودن سطح امکانات خودرو توانسته در بخش فنی این ضعف را جبران کند و امروزه به خودرویی محبوب بین مردم تبدیل شود.

آیتم ها
تندر پلاس
تندر 90
پژو 207
پژو 206 تیپ 5
نوع موتور
4 سیلندر
4 سیلندر
4 سیلندر
4 سیلندر
حجم موتور cc
1598 سی سی
1598 سی سی
1600 سی سی
1600 سی سی
حداکثر قدرت خروجی
105 اسب بخار 
105 اسب بخار
105 اسب بخار
110 اسب بخار
حداکثر گشتاور
140 نیوتن متر
140 نیوتن متر
142 نیوتن متر
142 نیوتن متر
نوع جعبه دنده
4 دنده خودکار (یا 5 دنده دستی)
5 دنده دستی
5 دنده دستی
5 دنده دستی
حداکثر سرعت
180 کیلومتر در ساعت
180 کیلومتر در ساعت
190 کیلومتر در ساعت
190 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبی
8.3 لیتر
6.9 لیتر
6.6 لیتر
6.4 لیتر
حجم باک ( لیتر )
50 لیتر
50 لیتر
50 لیتر
50 لیتر
وزن خالص( کیلوگرم )
1115 کیلوگرم
1100 کیلوگرم کیلوگرم
1054 کیلوگرم
1054 کیلوگرم
استاندارد الایندگی
یورو 4
یورو 4
یورو 4
یورو 4


قیمت

یکی از سخت ترین قسمت های خرید و فروش خودرو امروزه پیدا کردن قیمت مناسب خودرو و جلوگیری از ضرر و زیان های احتمالی است که توسط برخی از دلالان به خریداران و یا فروشنده ها زده می شود. تولید محدود خودروسازها و از طرف دیگر قطع تولید محصول تندر 90 در سال های گذشته سبب شده قیمت این خودروها در بازار به شدت صعودی شده و تا حدودی با چندین برابر قیمت کارخانه خودروها به فروش برسد. برای مطلع شذن از قیمت روز خودروها و پیدا کردن یک منبع معتبر به شما سیستم هوشمند قیمت خودرو اتکس را پیشنهاد می کنیم که قیمت روز محصولات داخلی و وارداتی را با اعمال کوچک ترین تغییراتی در بازار خودرو به شما اطلاع می دهد معرفی می کنیم. این سیستم با تعیین چندین محدوده، رنج قیمتی خودروها را به شما نشان می دهد تا از خرید و فروش خودرو بالا و یا پایین تر از این محدوده دچار ضرر و زیان نشوید

قیمت روز تندر 90

قیمت روز پژو 207

کارشناسی

با توجه به معایب گفته شده در مورد خودروهای پژو 207 و تندر 90 در زمان خرید خودرو بررسی و تشخیص سلامت خودرو از لحاظ فنی، سیستم های ایمنی و رفاهی و بدنه خودرو کار دشواری خواهد. همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از اصلی ترین معایب پژو 207 مشکلات در تعویض دنده و صداهای ناهنجار گیربکس خودرو است که بررسی وضعیت این قسمت توسط اشخاص عادی کار دشواری خواهد بود. اگر خودرو کارکرده باشد تعیین میزان دقیق کارکرد خودرو نیز یکی دیگر از اصلی ترین بخش ها در کارشناسی خودروها می باشد زیرا ممکن است با تغییراتی در تنظیمات خودرو این مقادیر را کمتر کرده و کارکرد واقعی خودرو را نشان ندهند. تمام این بررسی ها برای مشخص  شدن سلامت خودرو باید توسط افراد خبره و کارشناس های معتبر صورت گیرد تا از بروز زیان های مالی بعد از خرید خودرو جلوگیری شود در همین رابطه ما تیم کارشناسی اتکس را  که متشکل از افرادی با تجربه و خبره است و با کمک ابزار های کارشناسی خودرو و سابقه طولانی در امر کارشناسی می توانند در خرید خودرو به شما کمک شایانی بکنند را معرفی میکنیم .در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری در محل  را در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره 28428466-021 و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.

مشاوره خرید و فروش خودرو

اگر قصد خرید خودرو دارید می توانید از سرویس مشاوره خرید خودرو اُتکس استفاده نمایید. در سرویس مشاوره خرید خودرو متخصصان این حوزه به صورت آنلاین به شما مشاوره میدهند. با توجه به نیازمندی خود به طور مثال خودروی شهری یا مسافرتی، خودروی سدان یا شاسی بلند، میزان مصرف سوخت خودرو، قیمت خودرو، خودروی کارکرده یا صفر و هر آنچه که برای شما سوال است می توانید از مشاوران اُتکس کمک بگیرید تا در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را کرده و از خرید خود لذت ببرید. چرا که در این اوضاع نابسامان خودرو با توجه به قیمتهای بسیار بالای خودروها قبل از خرید باید بتوانید انتخاب درستی بنمایید تا از خرید خود متضرر و پشیمان نشوید.


نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش