نظرات (0)
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۴/۲۷
چیزی بیش از یک خودروی توانمند حالا دیگر به نوعی یک فرهنگ به حساب میآید، یک هنر، تفسیر واقعی جسارت، جرات دل به کوه و کمر زدن به لطف خودرویی که البته شبیه هیچ یک از خودروهای دیگر نیست. خودروهایی که اگر تلاش کنند دیوار راست را هم بالا میرود. داریم درباره خودروی آفرودی صحبت میکنیم، خودروهای آفرود برخلاف بقیه در مسیرهای صاف چندان چنگی به دل نمیزنند اما وقتی پای مسیرهای ناهموار وسط کشیده میشود حرفهای بسیاری برای گفتن دارند. در این مقاله از اکادمی اتکس قصد داریم تا با این خودروها و قسمت های مهمی که هنگام خرید باید بررسی شود آشنا شویم پس با ما همراه باشید.
این روزها آفرود به عنوان یک تفریح، مهارت و البته یک ورزش نیز شناخته میشود. ورزشی که هیجان انگیز است و هزینه بالایی نیز دارد. برخلاف تصور خیلی از مردم، آفرود سواری ترسناک نیست و میتواند یک تجربه شیرین و فراموش نشدنی باشد. آفرود سواری حالا بخش بزرگی از جامعه ماشین سواران را درگیر خود کرده است و برای برخیها جدایی از آن ممکن نیست. ماشینهای آفرود ویژگیهای خاص خودش را دارد و آفرود سواری بدون ماشینهای مجهز و متناسب آسیب زننده است و بهتر است اصلا انجام نشود. بیشتر شرکتهای خودرو سازی خودروهای شاسی بلند و SUV خود را به سیستم های کمکی برای این امر تجهیز کردهاند تا خودرو فرمان پذیری و سواری بهتری در این مسیر ها داشته باشد.
برای اکثر مردم، جاده پر پیچ و خم، گل آلود و سنگی یک کابوس است. اما برای برخی، جاده هرچه سختتر باشد لذت رانندگی بیشتر است. آفرودرها که در اصطلاح به خودشان “دو دیفرانسیل سوار” میگویند عاشق ماجراجویی در خارج از جاده هستند. خارج از جاده، بیراهه یا آفرود اصطلاحی است که برای توصیف رانندگی در زمینی غیر از خیابان و بزرگراه و جاده معمول به کار میرود. از جمله مزارع، کنار رودخانهها، باتلاقهای گل آلود، تپههای ماسهای، سواحل، کوهستانها و مواردی از این دست.
طراحی جیپ رانگلر بسیار دوست داشتنی و خیرهکننده است تمامی مدلهای ارائه شده از رانگلر میتوانند به راحتی و به زیبایی صخرههای سنگی و چالههای آبی عمیق را درنوردیده و این خودرو به معنای واقعی کلمه یک خودرو صحرا است
خودروهای مناسب آفرود باید دو ویژگی اساسی داشته باشند.
در وهله اول مسلماً خودروی شما باید مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک (4WD) یا (4x4) باشد. اما توجه داشته باشید که بیشتر خودروهای امروزی مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک، مناسب آفرودهای جدی، ماجراجویانه و یا حتی سبک هم نیستند. در واقع کمپانیهای خودروسازی برای بهبود فرمانپذیری و پایداری خودروهای جدید جادهها از این سیستم استفاده میکنند.
ویژگی دوم این خودروها شاسی مستقل بودن آنها است. به بیانی دیگر بدنه و اتاق به صورت جداگانه ساخته شده و بر روی شاسی نصب میشود. شاسی مستقل مزایایی مختلفی برای آفرود دارد. این شاسی امکان مستقل کار کردن هر کدام از چرخها و اضافه کردن تجهیزات بیشتر بر روی خودرو را به خودرو میدهد. به علاوه وظیفه محافظت از اتاق خودرو در برابر موانع مختلف و ناهمواریهای متعدد در طول زمان نیز از ویژگیهای شاسی مستقل است.
علاوه بر اینها، سیستم تعلیق خودروهای دارای این دو ویژگی برای استفاده در شرایط آفرود طراحی و تنظیم شده است. به بیان ساده تر میتوان گفت خودروهای کراس اووری که بدنه یکپارچه (unibody) یا مونوکوک (Monocoque) دارند، مناسب آفرود نیستند و تنها به چهار چرخ متحرک بودن آنها نمیتوان بسنده کرد. اما نمیتوان کتمان کرد که کراساوورهای باکیفیتی نیز در ایران وجود دارند که تا حدودی میتوان در آفرودهای سبک روی آنها حساب کرد.
پیشرانه :
از مهمترین مسائل فنی، که میتواند باعث بروز مشکلات اساسی در خودرو شود و البته در قیمت آن نیز تاثیر گذار باشد، میتوان به نکات مربوط به پیشرانه، گیربکس، جلوبندی، سیستم سوخت رسانی و سیستم ترمز خودرو اشاره کرد که در ادامه به بررسی بررسی آن ها می پردازیم. قلب تپنده هر خودرو پیشرانه یا موتور آن است که از قسمت های مختلفی تشکیل شده و وظیفه تامین نیروی مورد نیاز و منتقل کردن آن به وسیله گیربکس به چرخ ها را دارد.
پیشرانههای حجیم بنزینی علی رغم مصرف سوخت بالا، به دلایل زیر گزینه مناسب تری برای آفرود هستند:
3_ انتقال روان و سادهتر قدرت به سوی چرخها
یکی از مشکلات رایج پیشرانه، روغن سوزی است، روغن سوزی با نشانههایی مانند خروج دود آبی یا سیاه از اگزوز شناسایی می شود. بررسی روغن پیشرانه یکی دیگر از بخشهای مهم فنی خودرو است. با مشاهده رنگ روغن و بوی آن، میتوان به مشکلات آن پی برد. همچنین وجود آب در روغن، میتواند نشانه مشکلی در واشر سرسیلندرها باشد. با بررسی های تخصصی تر رینگ و پیستون می توان به سلامت بودن پیشرانه پی برد از بروز مشکلات مالی جلوگیری کرد.
برای اینکه قدرت موتور خودروهای آفرودی بیشتر شود و بتوانند در زمان فشار گشتاور بیشتری تولید کنند، بسیاری از صاحبان این خودروها اقدام به ریمپ و کوتاه کردن زمان کات آف خودرو میکنند. این امر میتواند بر توان موتور خودرو تاثیر مثبت بگذارد، اما قطعا آسیبهای احتمالی بسیاری هم دارد.
گیربکس:
گیربکس هم به عنوان بخشی که وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به چرخهای خودرو را دارد، باید به لحاظ سلامت، مورد بررسی قرار بگیرد. وجود هرگونه خرابی در گیربکس خودرو، میتواند باعث از کار افتادن پیشرانه شود. نشت روغن، مشکل در حرکت چرخدندههای گیربکس، کندی در تعویض دنده و یا تکان خوردن خودرو به هنگام تعویض دنده، از مشکلات رایج گیربکس است که در هنگام خرید باید بررسی شود. رانندگان حرفهای به منظور تحت کنترل نگه داشتن نحوه تحویل نیرو به چرخها، گزینه دستی را انتخاب میکنند. با این حال استفاده از گیربکس دستی نیازمند تجربه فراوان و دانش نسبتا بالایی است تا بتوان دنده مناسب را در مواجهه با هر نوع مانع انتخاب کرد، پس اگر راننده این نکات را رعایت نکند احتمال خرابی این نوع گیربکس ها نسبت به اتومات به مراتب بیشتر است و بررسی این قسمت نیز یکی از الزامی ترین اقدامات در هنگام خرید خودروهای کارکرده آفرودی است.
جعبه دنده یا گیربکس کمکی (transfer case): این گیربکس در خودروهای دو دیفرانسیل آفرودی به صورت سری با گیربکس اصلی نصب میشود و برای رساندن قدرت خروجی از گیربکس اصلی به تمام چرخها استفاده میشود. این گیربکس دارای حالتهای 4H ،2H ،N و 4L است که امکان انتقال نیرو با ضرایب دنده مختلف به میل گاردانهای اکسلهای جلو و عقب را فراهم میسازد.
شاید تصور عمومی این باشد که سوخت و سیستم سوخترسانی در اتومبیلها، مهمترین سیستم برای به حرکت درآوردن یک اتومبیل است. اما باید یادمان باشد که برق باعث اشتعال این سوخت در موتور اتومبیل میشود. یا این برق خودرو است که مغز متفکر خودرو یا همان کامپیوتر را به کار میاندازد. خودروها به وسیله برق استارت میخورند و روشن میشوند و امروزه بسیاری از آپشنها و امکانات اتومبیلها لوکس هم با برق کار میکنند. از آنجاییکه در خودروهای آفرود انبوهی از تجهیزات اضافی مانند وینچ و پروژکتورها قرار دارد بررسی سیستم برق خودرو چیزی بیش از یک الزام است. خودروهای افرودی اغلب تحت فشار هستند و به همین دلیل، بازبینی سیمکشیها را باید جدی گرفت.
سیستم برق خودرو به طور کلی از پنج قسمت اصلی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه مهمی بر عهده دارند و نقص فنی در بخش می تواند سیستم برقی خودرو را از کار بیاندازد در ادامه به صورت مختصر این قسمت ها را معرفی می کنیم.
تولیدکننده برق
در خودروهای قدیمی دینام و در خودروهای جدید آلترناتور وظیفه تولید برق را بر عهده دارد، اما درواقع میتوان گفت کارکرد هر دو یکی است دینام یا آلترناتور نیروی مکانیکی را که از گردش موتور حاصل میشود بهواسطه یک تسمه دریافت میکند؛ سپس طی فرایندی آن را به برق 12 ولت تبدیل کرده و به ذخیرهکننده برق تحویل میدهد. درواقع وظیفه دینام یا آلترناتور این است که ذخیرهکننده برق یا باتری را در زمان روشن بودن خودرو شارژ کند.
ذخیرهکننده برق
ذخیره برق در سیستم برق خودرو توسط باتری انجام میشود. در زمان خاموش بودن موتور، برق خودرو توسط باتری تامین میشود، یعنی برقی را که در زمان روشن بودن موتور از دینام یا آلترناتیو تحویل گرفته، در خود ذخیره میکند تا در غیاب موتور به مصرفکنندهها از جمله بالابر شیشه، رادیو، چراغها، فلاشر، برفپاککن، استارت و… برساند.
توزیعکننده برق
توزیعکننده یا سیمکشی برق خودرو، وظیفه رساندن برق به مصرفکنندهها از تولیدکننده یا ذخیره کننده را بر عهده دارد. سیمهای روکشدار توزیعکننده برق بسته به نوع مصرفکننده متفاوت هستند و انواع مختلفی دارند. برای جلوگیری از بینظمی در سیستم برق خودرو، سیمهای هم مسیر را داخل یک لوله پلاستیکی قرار میدهند یا با چسب برق به هم میچسبانند. در نتیجه به جای سیمهای بیشمار، دسته سیمهایی داریم که شناسایی آنها هم راحتتر است.
کنترلکننده برق
کنترلکننده به دکمهها و کلیدهایی گفته میشود که در مسیر توزیعکننده برق قرار میگیرند. با استفاده از این کنترلکنندهها، سرنشینان میتوانند فعال یا غیرفعال بودن مصرفکننده، سرعت و شدت مصرف برق یا حالت و جهت آن را کنترل کنند.
مصرفکننده برق
لوازم برقی موجود در خودرو، مصرفکننده برق هستند. چراغهای داخل و خارج خوردو، فن، کولر، استارت، شیشهها، رادیو و ضبط و… همه از مصرفکنندههای برق هستند.
زیربندی و تعلیق
به دلیل وجود ناهموارهای مختلف در مسیرهای آفرودی، امکان بروز مشکلات مختلف برای زیربندی خودروهای آفرودی وجود دارد. یکی از بخشهایی مهم خودروهای آفرودی که در مسیرهای ناهموار دچار آسیبهای شدید میشود، قسمت زیرین این اتومبیلها است. در تورهای آفرودی احتمال برخورد سنگ، سنگ ریزه و دیگر اجسام سخت به زیر خودرو وجود دارد؛ همچنین ورود آب به سیستمهای برقی اتومبیل از قسمت زیربندی آن وجود دارد که کارشناس تمام این موارد را با دقت مورد بررسی قرار میدهد. زمانی که میخواهید یک خودروی آفرودی خریداری کنید، بدون شک آثار خراشهای سطحی، عمیق و همچنین فرو رفتگیهای مختلفی در بخش زیربندی خودرو مشاهده خواهید کرد؛ باید این موضوع را بدانید که این المانها در اتومبیلهای آفرودی طبیعی است اما باید حتما مورد بررسی قرار بگیرند، زیرا آسیبهایی که سبب شدهاند زیربندی جوشکاری یا تعمیر شود، قطعا جزء ضعفهای بسیار مهم سیستم تعلیق به حساب میآیند.
سیستم تعلیق
یکی از مهمترین ویژگیهای خودروهای آفرود توانایی حرکتی آنها در مسیر ناهموار است. بازیگر اصلی این میدان، فنربندی و به عبارتی، همان سیستم تعلیق است. سیستم تعلیق بخشی از یک خودرو است که سبب میشود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود. سیستم تعلیق از جرم فنربندی شده، فنر، کمکفنر و جرم فنربندی نشده تشکیل شدهاست. این سیستم به طورکلی از پنج قسمت مختلف شامل فنر، کمک فنر، سیبک، بوش، طبق تشکیل شده است. البته هر کدام از این بخش ها نیز به نوبه خود به زیرشاخه های متعددی تقسیم بندی می شوند. سیستم تعلیق و تمام اجزای آن نقش بزرگ و بسیار مهمی را در خودروها و به ویژه خودروهای شاسی بلند دارد به گونه ای که اگر سیستم تعلیق متناسب با این نوع خودرو ها و شرایط مسیر هایی که از آن عبور می کنند نباشد این خودروها در واقع دچار نقصی جدی هستند و اصلا برای عبور از مسیرهای ناهموار و صعب العبور (آفرود) مناسب نیستند.
رولبار
یکی از قوانین ایمنی خودروهای آفرود، رولکشیکردن کابین توسط میلههای فلزی است. این کار باعث میشود درصورت واژگونی خودرو، راننده و سرنشین از آسیب احتمالی در امان باشند. البته این مورد در همه خودروهای آفرودی دیده نمی شود اما نصب آن باعث افزایش ایمنی سرنشینان می شود و بررسی استحکام این سیستم در صورت نصب بودن بر روی خودرو جزو اقدامات مهم کارشناس می باشد.
شاسی
هر خودرو به طور کلی از سه قسمت اصلی یعنی بدنه، پیشرانه و شاسی تشکیل میشود. شاسی یا فریم در واقع یک چهار چوب و ساختار است که عموماً از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته میشود. بر روی این فولاد سخت، قسمتهایی هم چون پیشرانه، سیستم انتقال قدرت، سیستم فنر بندی و سیستم ترمز و فرمان نصب میگردد. باید بدانید مواردی از قبیل تحمل بیشترین میزان وزن و تنش، سبکی، کمترین حجم، سهولت در پیاده سازی سیستم، هزینه نهایی برای اجرای سیستم، توانایی تغییر فرم در نقاط مشخص برای بالاترین میزان جذب ضربه، توانایی حفظ استحکام و عدم تغییر فرم در قسمتهای حیاتی برای حفظ توانایی مقاومت، قابلیت تعمیر ساده و بازیابی خصوصیات اولیه و در نهایت انتقال کمترین میزان لرزش و صدا به قسمتهای درونی اتاق، از خصوصیات یک شاسی خوب به شمار میرود.
دلایل آسیب دیدن شاسی خودرو :
خودروهای آفرودی علاوه بر ابزارها و سیستم هایی که به صورت پیش فرض دارند و تا حدودی در در قسمت قبل به معرفی آنها پرداخته ایم، به یک سری تجهیزات اضافه و ضروری دیگر که لازمه سفر های آفرودی هست نیز نیازمندند. بررسی صحت عملکرد و موجود بودن هر کدام از این سیستم ها در خودروهای کارکرده یکی از قسمت های مهمی است که هر خریدار باید انجام دهد و این کار توسط اشخاص و یا متخصصان کارشناسی گردد، در ادامه به بررسی این موارد پرداخته ایم.
وینچ:
آفرود سواری در زمین ها و مکان های ناشناخته انجام می گیرد، هر لحظه احتمال زیادی وجود دارد که ماشین شما با تمامی قدرت و توانی که دارد، در جایی گیر نماید. بنابراین شما باید از قبل برای این موضوع چاره ای اساسی اندیشیده باشید. وینچ بهترین و کاربردی ترین وسیله برای بیرون کشیدن ماشین از مکان هایی می باشد، که گیر کرده است. وینچ در انواع مختلفی در بازار موجود است. نوع گیربکسی وینچ که به ماشین وصل می گردد و توان خود را از ماشین می گیرد و نوع برقی وینچ که با برق کار می کند وجود دارد و در مواقع اضطراری به سادگی می تواند ماشین شما را از منجلاب بیرون بکشد. استفاده از وینچ چندان سخت نیست، شما به راحتی می توانید با اتصال کابل وینچ به درخت یا ماشینی دیگر، ماشین خود را از مکانی که گیر نموده است، بیرون بکشید و به سفر هیجان انگیز خود ادامه دهید. اما در هنگام استفاده از آن نیز باید به نکات ایمنی، توجه لازم را داشته باشید.
باربند :
باربند مناسب یکی از مهمترین تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود محسوب میشود. معمولا در تورهای آفرودی، افراد زیادی در یک خودرو سوار میشوند. به علاوه اینکه فضای زیادی از خودرو، به قرار دادن وسایل مورد نیاز، زاپاس، آب، بنزین و غیره اختصاص خواهد یافت. از این رو فضای کافی برای بسیاری از وسایل در داخل فضای خودرو وجود نخواهد داشت و به اجبار باید آن را روی باربند ببندید. معمولا یک ترکیب کامل از باربند و زاپاس بند و جای دبه بنزین و آب برای خودروهای آفرود توصیه میشود.
وافل برد :
وافل بردها نوعی پل های مخصوصی هستند که برای ماشین ها، در ابعاد و اندازه های گوناگون طراحی و تولید می گردند. این پل ها بسته به نوع کاربردشان از جنس فلز، کامپوزیت و یا پلاستیک ساخته و به بازار ارائه می گردند. طراحی این پل ها بر اساس لاستیک و وزن ماشین ها می باشد و یک ماشین در شرایط خاص به خوبی می تواند از روی آن ها عبور نماید. وافل بردها در شرایط بیابانی و ماسه ای بسیار پر استفاده می باشند و می توانند به عبور ماشین از مسیرهایی با شن های روان کمک نمایند.
سیستم روشنایی :
سیستم روشنایی پرقدرت و قوی در بیراههها هنگام تاریکی هوا و همچنین در برنامههایی که با کمپ زدن و اتراق همراه خواهد بود، میتواند از مهمترین ادوات یک خودرو باشد. امروزه با روی کار آمدن و افزایش استفاده از چراغهای LED در خودروها و امکان قرار دادن و استفاده از آنها به شیوهها و شکلهای گوناگون، باعث شده است تا این قبیل چراغها و لایتبارها در خودروهای آفرودی استفاده شوند و کمتر خبری از انواع پرژکتورهای لامپی قدیمی باشد. معمولا این پرژکتورها روی گارد جلو و یا بالای سقف روی باربند یا پایههای مخصوص آن نصب میشوند.
گارد جلو و سپر آفرودی :
سپر آفرود جایگزین سپر اصلی خودرو میشود و از این نظر باعث میشود تا کمی به ابهت خودرو افزوده شود. ضمن اینکه در اینگونه سپرها که از ورقهای فلزی محکمتر ساخته میشوند، پرژکتور، محل وینچ، قلاب بکسل و... قرار میگیرد که هم نمای آنها را زیباتر میکند و هم کاربردیتر است. از همه مهمتر اینکه به خاطر نحوه طراحی آنها که معمولا در محل بالاتری نسبت به نمونه فابریک خودرو قرار میگیرند، زاویه حمله و فرار کمی بهبود پیدا میکند و در برخوردها نیز آسیب بسیار کمتری به آنها وارد میشود.
خرید خودروهای کارکرده بدون مشورت با افراد خبره یکی از اشتباهاتی است که بسیاری از خریداران انجام می دهند، بررسی عملکرد قسمت های مختلف خودرو توسط یک شخص عادی کار غیر ممکنی است و نیاز به تخصص دارد. خرید خودرو بدون مشورت کارشناس ممکن است باعث زیان دیدن سنگین خریداران شود. خودروهای آفرود با توجه به سیستم های نسبتا پیشرفته ای که در مقایسه با خودروهای عادی دارند نیاز به بررسی تخصصی تر دارند در همین رابطه ما به شما کارشناسان خودروی اتکس را پیشنهاد می کنیم.
در این راستا شما خریداران عزیز برای کارشناسی و تخمین خودروی مورد نظر خود می توانید با پر کردن فرم مربوطه کارشناسی رنگ و فنی خودرو در سایت اتکس درخواست کارشناس در محل را بدهید. البته در صورتی که فرایند تکمیل فرم اینترنتی و درخواست آنلاین کارشناس برای شما دشوار است، می توانید به راحتی با شماره تماس 02128428466 و داخلی شماره 1 تماس گرفته و نسبت به اعزام کارشناس به سمت محل مورد نظر خود اقدام کنید. در نهایت نیز با استفاده از سرویس تحلیل قیمت خودرو اُتکس، ابزاری بسیار مفید، به روز و ساده برای استفاده و آگاهی، می توانید با سهولت هر چه تمامتر، از وضعیت قیمت خودروی نو و یا کارکرده مورد نظر خود در شرایط روز بازار آگاه شوید. این سرویس که پیشتر در مقالهای به معرفی و بررسی آن پرداختهشده کاملا منطبق بر اوضاع روز اقتصادی و شرایط آشفته بازار خودروی کشور بوده و قیمت تمامی خودروها در آن، با سه حد بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار تحلیل شدهاند. همچنین این ابزار میتواند کمک بسیار خوبی برای خریداران اتومبیل، به جهت مشخص شدن دایره انتخابهای متناسب با بودجه در نظر گرفته خود باشد. کافیست با مراجعه به بخش سرویس تحلیل قیمت خودرو اُتکس، آن را امتحان کنید.
نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش