اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۳/۲۴

معرفی راو4 2018 : در مسیر پیشرفت

معرفی راو4 2018 : در مسیر پیشرفت


و باز هم کراس‌اوورها! باید قبول کنیم که این دسته از خودروها در طی 10 سال اخیر به صورتی جهش‌وار مورد توجه قرار گرفته‌اند و رقابت در میان آن‌ها روز به روز گرم‌تر و جذاب‌تر خواهد شد. در این مقاله نیز با یکی از نمونه‌های نام آشنا و موفق این رده آشنا خواهیم‌‌شد. در ادامه با آکادمی اُتکس همراه باشید. 

معرفی اولیه

همه چیز از دهه هشتاد میلادی آغاز شد، زمانی که در حدود سال 1985 میلادی تیم تحقیقاتی تویوتا به دنبال مدلی می‌گشتند تا با خودروهای شاسی‌بلند و آفرودرهای معمول و سنتی آن دوران تفاوت داشته و یک حد میانی را بین آفرودرهای زمخت سنتی و سدان‌های به‌روز آن دوره روزمره رعایت کند. حاصل این ماجرا در غالب کانسپتی در نمایشگاه خودروی توکیو سال 1989 رونمایی شد : RAV4 خودرویی که تعاریف نوینی را از مکتب شاسی‌بلند‌های معمول بازنویسی کرد. ظاهرا خروجی‌های این پروژه مورد پذیرش قرار گرفته و موضوع تا سال 1994 مسکوت ماند. در این سال نسل اول تویوتا RAV4 با الهام از همان کانسپت قدیمی روانه بازار شد. RAV4 یا به عبارتی Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive ( خودروی با جنبه تفریحی بالا به همراه سیستم چهار چرخ متحرک ) همانند اسمش بسیار نوآورانه بود به طوری که نسل اول آن با مدل‌های 4 درب، 2 درب و 2 درب هاردتاپ عرضه‌شد. تولید این نسل تا آعاز هزاره نوین ادامه داشت. نسل دوم این خودرو نیز که گویا به یک ثبات و چهارچوب منطقی رسیده بود تنها در تریم 4درب و با تغییرات بسیار از سال 2000 تا سال 2005 بر روی خط تولید قرار داشت. تولید نسل سوم این کراس‌اوور از سال 2006 آغاز شد و این نسل از راو4 در زمره اولین نمونه‌های وارداتی به کشورمان هستند. اما بنیادی‌ترین تغییرات در خانواده راو4 را می‌توان در آغاز شروع نسل چهارم در سال 2012 مشاهده‌کرد. به سیر پیشرفت با سابقه‌ی درخشان در این نسل از راو4 به خوبی نمود پیدا‌ کرده است. خودروی مورد بررسی امروز به آخرین سال تولیدی نسل چهارم تعلق دارد و نسل پنجم راو4 نیز با تغییراتی شگرف از سال 2019 روانه بازارهای جهانی خواهدشد. 

تویوتا راو4



عملکرد فنی 

وقتی کاپوت راو4 را بالا می‌زنید در مقابلتان یک موتور جمع و جور و بی آلایش 4 سیلندر با حجم تقریبی 2.5 لیتر و بهره مندی از سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ ها قرار می‌گیرد. این پیشرانه 16 سوپاپه که البته تفاوتی با مدل های چند سال گذشته نیز ندارد قادر به تولید حداکثر قدرت 177 اسب بخار در دور موتور 6000 و تولید ماکسیموم گشتاور 233 نیوتون متر در دور موتور 4100 می باشد. خروجی های دینامیکی به دست آمده برای این خودرو با وزن خالص 1580 کیلوگرمی، در کلاس کاری خود مناسب ارزیابی می‌شود و بسته به شرایط آب و هوایی و ارتفاع از سطح دریا، در هماهنگی با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک، در بازه حدودی 9.3 تا 10 ثانیه به تندی صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. با این حال باید اعتراف کنیم که راو4 همانند مدل های پیشین خود سواری نسبتا خشکی داشته که البته این مورد برای طرفداران خودروهای اسپرت یک حسن و برای سایر افراد می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد. در نهایت نیز میانگین مصرف سوخت راو4 به صورت ترکیبی و رسمی در یک‌صد کیلومتر رقمی در حدود 8.2 لیتر است که البته به لطف بنزین بسیار با کیفیت عرضه‌شده در وطن! مطمئنا رقم واقعی با رقم اعلام‌شده توسط کمپانی، تفاوت هایی خواهد داشت!

موتور تویوتا راو4

نمای کلی تویوتا راو4
تویوتا راو4 نمای از بالا


طراحی و امکانات


راو4 جدید در مقایسه با مدل سال 2016 بی مهابا تغییرات ظاهری خود را نشان می دهد. این مورد البته خیلی عجیب نیست زیرا در طول تاریخ، خودروسازان شرقی در مقایسه با خودروسازان اروپایی بسیار زودتر دست به تغییرات بنیادین در طراحی محصولات خود می زنند. حال راو4 جدید نیز با فیس لیفتی قابل تامل، وارد کارزار رقابت شده و در این میان طراحی ظاهری آن به خصوص در نمای جلو به حالتی در آمده که به نظر می رسد عده ای به شدت از آن استقبال کرده و در آن سوی میدان نیز عده ای با آن ارتباط برقرار نمی کنند. در نمای جلو با کوچکتر شدن چراغ ها، تغییر در فرم جلوپنجره و سپر و زاویه بیشتر آن، راو4 چهره مدرن تری به خود گرفته و البته این سبک طراحی بی شباهت به برادر خوش تیپ خود تویوتا CHR هم نیست. در نمای جانبی شاهد تغییر خاصی نیستیم و با رسیدن به عقب خودرو نیز، کلیت طراحی گذشته حفظ شده است. با این حال، تغییر در گرافیک چراغ های عقب، راو4 2018 را مدرن تر از گذشته نشان داده و این نکته یادآور این موضوع است که برخی تغییرات کوچک تا چه حد می تواند در به روزرسانی های سالیانه موثر واقع شود.

نشان تویوتا

تویوتا راو4 نمای سه رخ جلو
تویوتا راو4 نمای روبرو
چراغ عقب تویوتا راو4
تویوتا راو4 نمای پشت
رینگ تویوتا راو4
چراغ جلوی تویوتا راو4

 با باز کردن درب و ورود به کابین خودرو با همان طراحی سابق روبرو می شویم. یک فرم طراحی ساده و به دور از پیچیدگی که به نظر می رسد تویوتا مدت زمان نسبتا کمی را برای شکل گیری آن اختصاص داده است. با این حال این طراحی ساده آنقدر کاربردی است که در استفاده روزمره و در بازه های طولانی مدت شما را دلسرد نکند. البته در راو4 2018 شاهد تغییر مجموعه پشت آمپر خودرو با نمونه مدرن‌تر و زیباتری هستیم. ارگونومی طراحی داخلی نیز یکی از نقاط قوت راو4 محسوب شده و دسترسی به ادوات به سهولت انجام می پذیرد. فضای اختصاص یافته برای هر سرنشین با این که در زمره بهترین خودروی این کلاس نیست اما کافی به نظر می رسد. میدان دید تویوتا راو4 نیز از نقاط قوت طراحی این خودرو محسوب شده و اگر حجم ها و زوایای بخش جلویی به مرور زمان در ذهن راننده خودرو نقش ببند در سایر نقاط جانبی و قسمت عقبی، چالشی برای کنترل بهینه اتومبیل وجود ندارد. در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی، راو4 در جایگاه متوسطی قرار دارد (یادآور استراتژی قدیمی تویوتا!) و اگر به دنبال خودرویی در این کلاس هستید که از جهت آپشن ها غنی تر باشد باید به سراغ نمونه های کره ای بروید. 6 عدد کیسه هوا، ترمزهای دیسکی خنک شونده در هر چهارچرخ به همراه سیستم ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS ، سیستم کنترل پایداری خودرو VSC، سیستم کنترل لغزش خودرو بر روی سطوح لغزنده TRC ، سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سرپایینی DAC  به همراه سیستم کنترل اتوماتیک سرعت در سرپایینی HAC، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه های جانبی برقی به همراه گرمکن، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف، کروز کنترل، Drive Mode، تریم داخل چرم صندلی ها و روکش فرمان، دو عدد گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم های تنظیم ارتفاع و تنظیم چند حالته برقی صندلی راننده، فرمان برقی، سیستم مولتی مدیا با مانتیور هفت اینچی به همراه نویگیشن و بلوتوث، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، دی لایت، اتولایت و تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ های جلو، سنسورهای جلو و عقب، دوربین عقب و درب صندوق عقب برقی از جمله موارد قابل اشاره در لیست نه چندان بلندبالای امکانات رفاهی و ایمنی راو4 های فول وارد شده به ایران هستند. در مقوله ایمنی راو4 امتیاز بسیار مناسبی را کسب می‌کند. این خودرو در آزمون‌های تصادف موسسه ایمنی خودرو‌های اروپا EURO NCAP موفق به کسب پنج ستاره ایمنی شده و همچنین در تست‌های مختلف موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا NHTSA و در بخش Overall امتیاز پنج ستاره ایمنی را کسب کرده‌است.

نمای کلی کابین تویوتا راو4

کروز کنترل
دریچه کولر
نویگیشن تویوتا راو4
پشت آمپر تویوتا راو4
اسپیکرهای JBL
گرمکن صندلی

نتیجه‌گیری

بیایید صادق باشیم، به طور کلی شرایط اعلام جمع‌بندی و نتیجه‌گیری در رابطه با یک خودرو، در ایران و سایر کشورها تفاوت عمده‌ای با یکدیگر دارد. به عبارتی یک اتومبیل، هر چقدر که در سایر کشورها موفق و پیشرو قلمداد شود، پتانسیل این موضوع را داشته که در ایران دچار افت و تزلزل گردد. راو4 نیز از این قاعده مستثنا نیست. این کراس‌اوور خوش آوازه با وجود این که یکی از انتخاب های اصلی سگمنت خود محسوب شده اما در کشورمان به یمن وجود مسائلی همچون قوانین تاریک واردات، نوسانات شدید نرخ ارز، سیاست‌گذاری نادرست و نانوشته نمایندگی وارد‌کننده در زمینه قیمت‌گذاری و در نهایت، ایجاد بازارسیاهی پرحاشیه، ارزش خرید بالای خود را به عنوان یک انتخاب مناسب از دست داده و اکنون بیشتر به آن، به چشم یک کالای پرحاشیه برای افزایش بهره‌وری سرمایه در طولانی‌مدت نگریسته می‌شود. با این حال نقاط درخشان یک خودرو در انبوه سیاهی محیط نیز قابل دید است، راو4 یکی از تویوتا‌ترینٍ تویوتا‌هاست، یکی از خوش‌آوازه‌ترین و معروف‌ترین مدل های این برند محبوب. دوام، کیفیت ساخت، قابلیت‌های دینامیکی قابل قبول در کنار بازار فروش ایده‌آل از جمله نقاط قابل توجه این خودرو است و در نقطه مقابل آن نیز، قضای داخلی کمتر نسبت به رقبا و فقدان امکانات رفاهی بالا که به اندازه چهره مدرن آن چشم‌ها را به خود خیره کند از جمله نقاط ضعفی است که در مورد این خودرو وجود دارد. در نهایت و با در نظر گرفتن تمامی این موارد، یک کراس‌اوور خوش ساخت، مطمئن با امکاناتی متوسط در مقابل شماست. آیا حاضر به پرداخت رقمی بیش از 450 میلیون‌تومان برای آن هستید؟!

تویوتا راو4 نمای سه رخ پشت


مشخصات
تویوتا RAV4 2018
نوع موتور
4 سیلندر خطی
حجم موتور (لیتر)
2.5
استاندارد آلایندگی
یورو 6
تعداد سوپاپ
16
حداکثر قدرت (اسب بخار)
177
حداکثر گشتاور (نیوتون‌متر)
233
نوع گیربکس
6 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک
حدود شتاب صفر تا صد (ثانیه)
9.5
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
200
حجم باک (لیتر)
56
میانگین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)
8.2
وزن خالص (کیلوگرم)
1580

قیمت‌ها

در وانفسای بازار خودروی کشورمان آنقدر مورد هجوم انواع و اقسام شوک‌ها و اتفاقات عجیب و غریب واقع‌ شده‌ایم که دیگر خبر گرانی برایمان تازگی ندارد. بی‌ شک شما خوانندگان گرامی از اتفاقات اخیر و مواردی از قبیل نوسانات و افزایش خیره‌کننده نرخ ارز، مسائل و رویداد‌های سیاسی، وضعیت نا‌به‌سامان قوانین واردات خودرو و فقدان نظارت دقیق و مدون بر اوضاع بازار که به گرانی انواع و اقسام خودروها دامن زده است اطلاع و آگاهی دارید. تمامی این موارد باعث شده تا افزایش قیمت خودروها در بازه سه ماهه اخیر تماما صعودی باشد و تسلط و آگاهی بر قیمت‌های روز را سخت کند. در اینجا، وجود یک سیستم دقیق و آگاهی رسان در مورد قیمت‌های روز انواع خودروهای صفر و کارکرده داخلی و خارجی بیش از پیش احساس می‌شود. سیستم قیمت روز خودروی اتکس، ابزاری قدرتمند در این زمینه بوده که با تحلیل و بررسی ساعتی بازار خودرو، به صورت کاملا به‌روز اطلاعات قیمتی انواع خودروها را منتشر کرده و استفاده از آن به سهولت هر چه تمام‌تر صورت می‌پذیرد. برای استفاده از این سیستم به عنوان یکی از قدرتمند‌ترین ابزارهای آنلاین قیمت خودرو، کافیست به این قسمت مراجعه کرده و پس از انتخاب برند، مدل و سال تولید خودروی مورد نظر، اطلاعات قیمتی آن را در سه حد بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار مشاهده کنید. 

قیمت روز تویوتا

قیمت روز تویوتا راو4

قیمت روز تویوتا راو4 2017


سیستم قیمت روز خودروی اتکس





کارشناسی

اهمیت فرآیند کارشناسی خودروهای وارداتی در مواردی بیشتر از خودروهای مونتاژی است. این دسته از خودروها به علت ورود از مبادی و بازارهای متفاوت و با سطوح مختلفی از انواع آپشن‌ها، شرایط خاص‌تری را نسبت به خودروهای تولید وطن دارا هستند. در این رابطه، یکی از موارد قابل توجه، کارشناسی اصالت آپشن‌های خودرو بوده تا به وسیله آن آپشن‌های فابریک از آپشن‌های فیکی که گاهی به علت بازارگرمی و سود‌آوری بر روی خودرو‌های نیمه فول و بیسیک نصب می‌شوند تفکیک شوند. 

یکی دیگر از موارد قابل توجه به ویژه در مورد انواع خودروهای ژاپنی و مدل‌های تویوتا، کارشناسی رنگ و بدنه اتومبیل است. عموما خودروهای ژاپنی از کیفیت رنگ بسیار بالایی برخوردار هستند که این مورد مرهون آستر و زیرسازی مناسب بدنه است. همچنین کیفیت زیرسازی و آسترهای رنگ در مورد خودروهایی که از کشورهای گرمسیری همچون عمان وارد کشورمان می‌شوند بیشتر خود را نشان داده و به صورت کلی، رنگ بدنه این دسته از خودروها مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط جوی، ضربه و تصادف دارند. ولی در نقطه مقابل و در صورت به وقوع پیوستن ضربه و حادثه، عملیات صافکاری، نقاشی و ترمیم بدنه با دشواری بسیار بالایی صورت می‌پذیرد و هرگونه نقص در این قسمت افت قیمت شدیدی را بر روی خودرو وارد می‌کند. 

مورد بعدی و بسیار با اهمیت دیگر تست انواع سنسورها و پارامترهای مرتبط با دستگاه دیاگ می‌باشد. این موضوع که به نوعی از موارد نهان کارشناسی تلقی شده و اهمیت استفاده از دستگاه‌های به روز کارشناسی را برای جلوگیری از ضرر و زیان در آینده بازگو می‌کند. 

تویوتا راو4 نمای سه رخ

یک اطمینان ویژه در خرید

حال که در مورد خرید این اتومبیل به قطعیت رسیده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی در آینده، اهمیت کارشناسی خودرو پیش از خرید را جدی بگیرید. شرکت اُتکس به عنوان شرکت رسمی و ارائه‌دهنده خدمات و سرویس‌های حرفه‌ای کارشناسی خودرو، با بهره‌گیری از تیمی مجرب، کارکشته و مجهز به انواع دستگاه‌های روز حوزه کارشناسی خودرو از قبیل دستگاه‌های تشخیص رنگ دیجیتال و دیاگ حرفه‌ای، آرامش در خرید را برای شما به ارمغان آورده و امکان وجود هرگونه ریسک‌های احتمالی در این زمینه را از بین می‌برد. برای استفاده از خدمات کارشناسی خودرو در محل کافیست تافرم اینترنتی درخواست کارشناسی تویوتا راو4 را پر کرده و در صورتی که با پرکردن درخواست‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، تنها کافیست تا با شماره تلفن 28428466-021 و داخلی شماره یک، تماس حاصل فرمایید.

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش