اُتکس

نظرات (42)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۲

بررسی و مقایسه انواع مدلهای تندر 90: خوب، بد، زشت

بررسی و مقایسه انواع مدلهای تندر 90: خوب، بد، زشت

در این نوشتار به بررسی یکی از خانواده های خودرویی با کیفیت بازار کشور البته با ظاهری نه چندان مقبول خواهیم پرداخت. رنو ال 90 یا به تعبیری تندر90، خودرویی که پس از تاخیر فراوان در اوایل دهه هشتاد شمسی به عنوان جایگزین پیکان، نماد چهل ساله صنعت خودروسازی ایران انتخاب گردید. در ادامه این مطلب با آکادمی اُتکس همراه باشید





معرفی اولیه

زمزمه های نخست در مورد پروژه جایگزین پیکان از سال های نخستین دهه هشتاد شمسی شنیده می شد. دیگر واقعا نیاز بود تا پیکان، پیر چهل ساله صنعت اتومبیل سازی ایران که دیگر به چیزی بیش از یک خودرو تبدیل شده بود و با کمی اغراق به عنوان یک نماد در میان مردم و فرهنگ ایران شناخته می شد از چرخه تولید خارج شده و خودرویی دیگری مسیر پر فراز و نشیب آن را ادامه دهد. اما خودرویی که قرار است نقش جایگزینی را بر عهده بگیرد باید در چند فاکتور اساسی مانند قیمت مناسب شبیه به پیکان باشد و این یکی از رکن های اولیه پروژه رنو لوگان، ال90 یا همان تندر90 خودمان بود...

بعد از تصمیم توقف تولید پیکان در سال 1381، مذاکرات اولیه با رنوی فرانسه در جهت تولید مدل لوگان در ایران آغاز شد و در همین راستا یادداشت تفاهمی نیز نوشته شد. این مذاکرات سال بعد به مرحله نهایی رسید، هر چند که در ادامه مسیر چالش هایی در جهت مشارکت میان طرفین ایجاد شد اما در نهایت و پس رایزنی های فراوان قرار شد تا تندر90 با قیمتی در حدودی 8 میلیون تومان به دست مردم برسد. البته همانطور که مستحضرید این قیمت های مناسب معمولا تنها در ابتدای برنامه تولید یک خودروی تازه وارد در کشور ما شنیده شده و در بعد از ورود خودرو به بازار، شیب صعودی نمودار آن کمر شکن می شود! 

تندر90

به هر حال لوگان، خودرویی است که می توانیم اصالتا آن را متعلق به برند رومانیایی داچیا (زیر مجموعه رنو) بدانیم که در ادامه راه، پروژه پروژه بازاریابی و جهانی سازی آن بر عهده رنوی فرانسه قرار گرفته است. این اتومبیل که خروجی پلتفرم پروژه X90 می باشد، از همان ابتدا با اهدافی چون سادگی، دوام و قیمت پایین در جهت اقتصادی بودن پا به خطوط مونتاژ نهاد و نسل نخست آن در سال 2004 روانه بازارهای جهانی و به طور هماهنگ به بازار کشورمان معرفی شد. تولید نسل اول تا سال 2012 ادامه یافت و پس از آن نسل دوم لوگان در سال 2013 راهی بازار شد. خودرویی که البته ما آن را به نام سیمبل می شناسیم.

پروژه X90 مدل های متنوعی را از بعد ساختار و کاربرد شامل می شود. در واقع تندر90 نمونه سدان این پلتفرم است و این خودرو در کنار نمونه های سدان، برادرانی را در کلاس های استیشن و پیکاپ نیز در کنار خود می بیند. اما در بررسی تاریخچه نمونه های عرضه شده به بازار کشور، با لیستی از مدل های زیر مواجه می شویم :

تندر 90 E0


این مدل تیپ ساده و بیسیک تندر است که فاقد هر گونه امکانات خاص رفاهی می باشد. در نمای ظاهری سپرها و جلوپنجره به رنگ مشکی هستند و خودرو از رینگ های آهنی 14 اینچی بهره می برد. همچنین خودرو فاقد زه های جانبی درب بدنه است. در داخل اتاق شیشه بالابرهای هر چهار درب به صورت دستی بوده و خبری از تنظیم برقی آینه های جانبی نیز نیست. جالب است بدانید در بعضی از مدل های تیپ E0 حتی خبری از کولر و هیدرولیک فرمان هم نیست! این تیپ دیگر امروز جایی در خط مونتاژ ندارد.

تندر90 E0

تندر90 E1


در این تیپ تندر90 شاهد امکانات بیشتری است. در نمای جانبی سپرهای خودرو به رنگ بدنه در آمده اند و زه های جانبی و قالپاق نیز به خودرو اضافه شده است. در داخل کابین نیز امکاناتی چون فرمان هیدرولیک، شیشه بالابرهای برقی درب های جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی و ایربگ راننده دیده می شوند. این تیپ نیز امروزه دیگر مونتاژ نمی شود. 

تندر90 E1

تندر90 E2

گران ترین و مجهز ترین تیپ تندر 90، تیپ E2 است. این تیپ که البته در دو نوع نیمه فول و فول مونتاژ می گردید در نمای ظاهری با هم رنگ شدن جلوپنجره و سپرها به رنگ بدنه خودرو از سایر تیپ ها متمایز است. همچنین طرح قالپاق های آن در نمونه نیمه فول با طرح قالپاق های تیپ E1 متفاوتند و در نمونه فول این تیپ نیز، تندر90 از رینگ های آلیاژی 15 اینچی بهره می برد. اضافه شدن ایربگ شاگرد در نمونه های فول، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تنظیم برقی آینه های جانبی به همراه گرمکن، بالابر برقی شیشه های عقب، پشت سری صندلی ها عقب و کامپیوتر سفری از جمله امکانات تیپ E2 تندر 90 می باشد. لازم به ذکر است که امروزه تنها این تیپ از میان مدل های سری E در ایران مونتاژ می شود.

تندر90 E2

تندر90 اتوماتیک

تندر اتوماتیک را به عبارتی می توان همان تندر تیپ E2 فول نامید که تنها گیربکس آن از نوع پنج سرعته دستی به نوع چهارسرعته اتوماتیک تیپ ترونیک تغییر کرده است. این مدل نیز در کنار مدل E2 فول امروزه تولید و به بازار عرضه می شود.

تندر90 اتوماتیک

پارس تندر

در نیمه دوم دهه هشتاد بود که شرکت سایپا در مراسمی، از نمونه فیس لیفت شده ( بخوانید به روز رسانی سطحی ) تندر90 تیپ E2 فول پرده برداری کرد. این اتفاق عجیب که ظاهرا رنوی فرانسه نیز در به ثمر رسیدن آن نقشی نداشته خودرویی را پدید آورده که در نمای جلو همان تندر 90 E2 است، در نمای جانبی زه درب های آن پهن تر شده و در نمای عقب طراحی ظاهری به کل تغییر کرده است! این به روز رسانی ناموزون و نه چندان جذاب با نام وطنی پارس تندر از نیمه دوم دهه هشتاد شمسی تا کنون در خط تولید قرار دارد. 

پارس تندر

تندر90 استیشن


این مدل از تندر90 در تعداد محدودی به صورت وارداتی به بازار خودروی کشور عرضه شد. 

تندر استیشن

تندر90 پیکاپ

این مدل از تندر90 همانطور که از نامش پیداس، ورژن مناسب حمل بارهای سبک بوده و چند سالی است که در ایران مونتاژ می شود. 

تندر پیکاپ

تندر پلاس


تندر پلاس همان نمونه فیس لیفت شده لوگان از سوی رنوی فرانسه است که در سال 2008 معرفی شد و در سال 1396 نیز برنامه تولید و مونتاژ آن در شرکت ایران خودرو آغاز گردید. از حیث تجهیزات رفاهی نیز تندر پلاس یک سر و گردن از تیپ E2 فول بالاتر بوده و طراحی داخل اتاق آن شباهت بسیاری به رنو ساندرو دارد. لازم به ذکر است که تندر پلاس در دو نسخه دستی و اتوماتیک مونتاژ می گردد. 

تندر پلاس








عملکرد فنی

تمامی مدل های تندر90 در ایران اعم از تندرهای سری E، پارس تندر، تندرپلاس و تندرپیکاپ از یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپه 1.6 لیتری با استاندارد آلایندگی یورو4 موسوم به K4M بهره می برند. این پیشرانه قادر است تا در اتصال و هماهنگی با یک گیربکس 5 سرعته دستی، حداکثر 105 اسب بخار قدرت در دور 5750 و نهایت 140 نیوتون متر گشتاور را در دور 3750 راهی چرخ های جلو کند. مجموع این مشخصات فنی باعث می شود تا تندر90 دستی در شرایط نرمال بتواند در حدود زمان 10.2 ثانیه به تندی صد کیلومتر برسد و همچنین حداکثر سرعت خودرو تا 175 کیلومتر در ساعت ادامه دار شود. همچنین تندر90 دستی به صورت سیکل ترکیبی در صد کیلومتر میانگین 6.9 لیتر بنزین می سوازند. سایر مشخصات در مورد نمونه اتوماتیک تندر90 نیز به صورت تقریبا مشابه است. تندر90 اتوماتیک از یک گیربکس 4سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک مجهز به قابلیت رانندگی در هوای برفی بهره می برد که به خوبی با موتور خودرو هماهنگی داشته اما در بحث شتاب صفر تا صد کیلومتر با حدود 1.5 ثانیه زمان اضافه تر قادر است تا رسیدن به مرز صد کیلومتر در ساعت را در حدود 11.7 ثانیه ممکن سازد. همچنین میانگین مصرف سوخت مدل اتوماتیک به صورت سیکل ترکیبی در مقایسه با نمونه دستی بالاتر بوده و این رقم برای تندرهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در حدود 8.3 لیتر در صد کیلومتر است. 

موتور K4M تندر


طراحی و امکانات

طراحی جعبه ای فرم تندر90 را شاید بتوان یکی از نامتعارف ترین بخش های آن دانست که خیل عظیمی از افراد با آن ارتباط مثبتی برقرار نمی کنند. هر چند که این حالت طراحی و ارتفاع بلند سقف خودرو موجب شده تا فضای داخلی برای سرنشینان بسیار مناسب باشد اما از طرفی نیز باعث مقاومت بیشتر در مقابل جریان هوا شده و از جنبه زیبایی نیز حرف خاصی برای گفتن ندارد. در نمای جلو شاهد به کارگیری چراغ های یکپارچه انحنا دار در کنار جلوپنجره نه چندان بزرگ خودرو هستیم که خبر از سبک خاص طراحی آن دوران دارد. در نمای جلو یکی از تفاوت های ظاهری تندر90 های دستی و اتوماتیک به نوع طراحی سپر و ورودی های هوای آن بر می گردد که در مدل دستی، ورودی هوای سپر به صورت دو تکه است اما فرم سپر در مدل اتوماتیک فرق داشته و ورودی هوای آن نیز به صورت یکپارچه می باشد. همچنین شایان ذکر است که سپر تندر90 های اتوماتیک و تندر90 های پیکاپ کاملا مشابه هم هستند. در نمای جانبی تندر90 از خطوط بدنه و اشکال ساده برای فرم پنجره های کناری استفاده شده و یکی از نقاط مورد توجه این بخش مربوط به برجستگی حلال گلگیرهای جلو و عقب خودرو است که یکی از بخش های آسیب پذیر بدنه این خودرو به حساب می آید. همچنین در این بخش یک نکته منفی بزرگ وجود دارد و آن، طراحی و ابعاد نامناسب آینه های جانبی این خودرو بوده که به هیچ وجه با ابعاد تندر90 هماهنگی و تناسب نداشته و میدان دید ضعیفی نیز دارد. زه درها در مدل های سری E و پارس تندر نیز متفاوت بوده با این توضیح که زه تندرهای سری E از نوع باریک و زه پارس تندر از نوع پهن است. با رسیدن به عقب خودرو شاهد یک طراحی ساده هستیم. چراغ های عقب بلند خودرو با گرافیک ساده خود به خوبی با فرم بلند صندوق عقب و سپر هماهنگی دارند. لازم به ذکر است که تفاوت عمده مدل پارس تندر با تندرهای سری E در نمای عقب خودرو خلاصه شده است. در سری مدل های پارس تندر چراغ های عقب به صورت 2 تکه بوده و مه شکن عقب به سپر و جاپلاک خودرو از سپر به در صندوق منتقل شده است و باید اعتراف کرد که این ترکیب ایرانیزه به هیچ عنوان قابل قبول از آب در نیامده و با همه حسن های خود از حیث زیبایی در مقایسه با تندر استاندارد حرف خاصی برای گفتن ندارد. اما در مدل تندر پلاس که مربوط به فیس لیفت و به روز رسانی تندر در سال 2008 میلادی از سوی کمپانی رنو بوده اوضاع به نحو دیگری است. این به روزرسانی به تندر چهره مدرن تری داده و درجه آن سادگی سنگین را سبک تر کرده است. در نمای جلو، چراغ های جلو به همراه جلوپنجره طراحی جدیدتری دارند، در نمای میانی شاهد یک رنگ شدن زه جانبی، دستگیره در و قاب آینه های جانبی هستیم و البته نکته منفی بزرگ تندر90 که همان آینه های جانبی کوچک و ضعیف بوده در مدل پلاس با جایگزینی یک آینه بزرگتر و زیباتر به صورت کامل برطرف شده است. در نمای عقب نیز فرم و گرافیک چراغ عقب، به همراه در صندوق و سپر خودرو دستخوش تغییراتی شده اند. هر چند که تغییرات این بخش نیز رو به مثبت شدن پیش رفته اما هنوز علت به کارگیری آن زه پهن استیل در بخش پایینی در صندوق آن هم در حالی که تمامی بخش های خودرو یک رنگ بوده و آن نوار استیل عملا سنخیتی با ظاهر خودرو ندارد برای نگارنده مبهم باقی مانده است! 

با ورود به داخل خودرو به احتمال قوی به سلیقه سازنده یا به بیان درست تر تیم طراحی خودرو، خرده خواهید گرفت. به نظر می رسد شرکت سازنده سعی داشته تا طراحی داخلی تندر90 را در کمترین زمان ممکن و بیشترین حداقل ها به اتمام برساند. تم غالب متریال استفاده شده در داخل کابین از نوع پلاستیک خشک است و به طور کلی فرم طراحی اتاق تندر90 بسیار ساده بوده و تمامی ادوات و عملکرد های اتاق به صورت کامل تفکیک شده اند. این سادگی در نوع خود بر روی کاربردی بودن به دور از هر گونه پیچیدگی تاکید داشته و ارگونومی خودرو نیز در حد متوسطی ارزیابی می شود. راحتی صندلی های تندر90 در حد متوسطی بوده و در رده ای پایین تر از خودروهایی مانند سمند به نظر می رسد، هر چند که در طی سال های اخیر پیچ تنظیم گودی کمر از تنظیمات راحتی صندلی حذف شده است. میدان دید تندر90 در قسمت های جلو خوب، در قسمت های میانی متوسط اما در مورد پشت خودرو تقریبا تهی بوده و سنسورهای دنده عقب در زمره یکی از کلیدی ترین و حیاتی ترین لوازم و آپشن های این خودرو به شمار می آید. همچنین صندلی های عقب برای قرارگیری سه نفر سرنشین بدون مشکل خاصی کاملا مناسب است. اما در مورد تندرپلاس نوع طراحی فضای داخلی نیز مناسب تر به نظر می رسد. با این که کلیت تمامی بخش ها و حتی تفکیک پذیری ادوات کاملا شبیه به مدل قدیمی است اما طراحی داشبرد، کنسول و حتی رنگ غالب طراحی داخلی به صورت یکپارچه در رده ای بالاتر از مدل قدیمی خود می باشد. گنجایش فضای صندوق عقب نیز یکی از نقاط مثبت تندر90 محسوب شده و این خودرو با حدود 510 لیتر حجم اختصاص یافته به صندوق عقب در رده مناسبی برای مسافرت های خانوادگی جای می گیرد. در مورد آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی با یک لیست کاملا ساده مواجه می شویم. دو عدد کیسه هوا، ترمزهای دیسکی در چرخ های جلو و کاسه ای در چرخ های عقب مجهز به سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، شیشه بالابرهای برقی در هر چهار درب، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی به همراه خروجی USB و AUX به همراه چهاربلندگو (هنزفری بلوتوث در تندرپلاس به همراه دسته کنترل سیستم صوتی)، سیستم تهویه مطبوع دستی در کنار تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از جمله موارد قابل اشاره در لیست امکانات تندر90 E2، پارس تندر و تندرپلاس کنونی هستند. در بخش ایمنی و امتیازات آن نیز تندر90 موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از سوی موسسه ایمنی و تصادفات خودروهای اروپا EURO NCAP شده است. 






نتیجه گیری

" همه چیز را نمی توان با هم داشت ". شاید این کوتاه ترین و مفید ترین جمله مربوط به این بخش باشد. تندر90 به مانند تمامی خودروها دارای نقاط ضعف و قوت خاصی است. این خودرو اگرچه در بعضی بخش های ساختاری همچون مجموعه موتور و گیربکس، جلوبندی و تعلیق و البته استهلاک و کیفیت مونتاژ دارای نقاط قوت برجسته ای نسبت به رقیبان خود است، اما در بعضی قسمت ها همچون طراحی ظاهری و به ویژه طراحی داخلی و البته نوع متریال استفاده شده داخل کابین ضعف داشته و نمی تواند نظر مثبت بسیاری از افراد را به خود جلب کند. از این رو بیشتر خریداران آن را افرادی با بیش از 30 سال سن و یا دسته ای از افراد که تمایلی به صرف وقت و هزینه بسیار در نمایندگی ها نیستند تشکیل می دهند. در انتها نیز باید خاطرنشان کرد که این جایگزین گران قیمت پیکان، با این که بسیار دیر و در زمان نامناسبی معرفی و عرضه شده اما در رنج قیمت غیر ایده آل خود! جز یکی از گزینه هاییست که شاید با خرید آن کمتر دغدغه خرابی ها و اعصاب خردی های آزاردهنده احتمالی را داشته باشید! 

مشخصات
تندر90 E2 / پارس تندر / تندرپلاس دستی
تندر90 اتوماتیک / تندر90 پلاس اتوماتیک
تندر پیکاپ
نوع موتور
4 سیلندر دستی
4 سیلندر دستی
4 سیلندر دستی
استاندارد آلایندگی
یورو 4
یورو 4
یورو 4
حجم موتور (لیتر)
1.6
1.6
1.6
تعداد سوپاپ
16
16
16
حداکثر قدرت (اسب بخار)
105
105
105
حداکثر گشتاور (نیوتون متر)
140
140
140
شتاب صفر تا صد (ثانیه)
10.2
11.7
10.1
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
175
175
170
میانگین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)
6.9
8.3
7.6
فضای صندوق عقب (لیتر)
510
510
ـــ
حجم باک (لیتر)
50
50
50



قیمت ها

در حال حاضر و تا لحظه نگارش مقاله، شرکت سایپا شرایط فروش تندر 90 دستی را به دو روش فروش فوری 90 روزه با قیمت 40.406.400 میلیون تومان و فروش اعتباری با پیش پرداخت 20 میلیون تومان اعلام کرده است. همجنین پارس تندر نیز به مانند تندر90 دستی با دو روش فروش نقدی به صورت تحویل 30 روزه و با قیمت 42.363.800 میلیون تومان و همچنین فروش اعتباری با پیش پرداخت 20 میلیون تومان قابل عرضه است. اما از سوی دیگر نیز شرکت ایران خودرو در حال حاضر، هیچ برنامه فروش خاصی را برای عرضه انواع مدل های تندر90 ارائه نکرده است. 

اما شرایط فروش خودرو در بازار آزاد ایران چگونه است ؟

بدون شک افزایش تدریجی قیمت ها در طول سه ماهه پایانی سال 1396 در کنار وضعیت بی ثبات اقتصادی، شرایط نابه سامانی را نیز در مورد بازار فروش خودرو به وجود آورده که در این شرایط نیز تسلط بر قیمت انواع خودرو ها امری بسی سخت و دشوار است. در اینجا سرویس هوشمند قیمت روز خودرو اُتکس، این چالش را برای شما خوانندگان گرامی حل نموده است. این سرویس به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای آنلاین قیمت خودرو، با انطباق کامل بر شرایط روز بازار خودروی ایران، قیمت انواع مختلف خودروها را در چه در شرایط صفر و چه در مدل های کارکرده، در سه حد بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار به شما نشان می دهد. برای استفاده از این سرویس تنها کافیست با مراجعه به این صفحه، برند مدل و سال تولید خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنید. 

سرئیس حرفه ای تحلیل قیمت خودرو اُتکس

قیمت رنو تندر 90

قیمت رنو تندر 90 E1

قیمت رنو تندر 90 E2 

قیمت رنو تندر 90 E2 صفر

قیمت رنو تندر 90 اتومات

قیمت رنو تندر 90 اتومات صفر

قیمت رنو تندر 90 پلاس دنده ای

قیمت رنو تندر 90 پلاس اتومات

کارشناسی تندر90 دستی و اتوماتیک

خانواده رنو لوگان یا به تعبیری L90 یا تندر90 با توجه به فلسفه ساخت و هدف تولیدی خود از جمله خودروهای کم استهلاک و با دوام بازار تلقی می شوند. این خانواده در ابتدای برنامه عرضه خود به بازار ایران با هدف جایگزینی پیکان معرفی شده اما رفته رفته و با تکیه بر برنامه بسیار دقیق! و مدون! تولید و بازاریابی و همچنین افزایش قیمت پلکانی خود در سطحی قرار گرفته اند که امروزه حرف از جایگزینی آن به جای پیکان فقید بیشتر به یک شوخی شباهت دارد!

در بخش کارشناسی بدنه خودرو، تندر90 به علت میدان دید ضعیف خود در قسمت های جانبی و همچنین قسمت عقب مستعد آسیب دیدگی و ضرب خوردگی است. همچنین حلال دور گلگیرهای جلو و عقب نیز به علت حجم و برجستگی خود در زمره نقاط آسیب پذیر قرار می گیرند و توصیه می شود تا برای کارشناسی بدنه خودرو، حتما توجه بیشتری به این نقاط گفته شده داشته باشید. 

سایر قسمت های بدنه مانند ستون و رکاب، سینی جلو و شاسی خودرو نیز در چک لیست نقاط عمومی و مهم برای کارشناسی بدنه خودرو هستند. 

در بخش فنی، موتور تندر90 با کد فنی K4M و توان تولیدی 105 اسب بخار از جمله موتورهای خوب و بادوام بازار محسوب شده و گیربکس 5 سرعته مدل دستی آن نیز با وجود ضرایب کوتاه خود هماهنگی مناسبی با این موتور دارد. این مجموعه فنی یکی از نقاط قوت این خودرو در مقایسه با رقبای خود بوده با این حال حتما باید به اهمیت سرویس های دوره ای خودرو، تعویض قطعات مصرفی با نمونه اصلی و تعویض روغن های خودرو با نمونه توصیه شده در دفترچه راهنما توجه بسیار ویژه ای نشان داد.

یکی از مواردی که در مورد تندر90 از سوی خریداران به چشم می خورد در رابطه با ضعف و نازکی کابل اتصال منفی و اتصال به بدنه بوده که تعویض آن با نمونه قوی تر بر روی عملکرد کلی سیستم برق و مواردی مانند کولر خودرو تاثیر می گذارد. هر چند این مورد در نمونه های روز مدل های 96 و 97 برطرف شده اما در صورت خرید مدل های کارکرده و در صورت تعویض کابل فابریک با کابل قوی تر حتما به نوع کابل، کیفیت و اتصالات صحیح آن دقت کنید.

مورد بعدی که باید به آن توجه شود و عموما در تندرهایی با کارکرد بیش از 40 هزار کیلومتر به چشم می خورد کم شدن آب رادیاتور بوده که این مورد به رسوبات و نشتی دو لوله اصلی آب که در بالای سینی جلو قرار دارند مربوط می شود و لذا در تندرهایی با این رنج کارکرد لازم است تا سینی جلو باز شده و لوله های آب چک شوند. البته کم کردن آب رادیاتور به عواملی مانند فرسودگی سوپاپ در محفظه رادیاتور و یا ضعف سرسیلندر نیز مربوط می شود اما بهتر است در گام اول و اطمینان از سلامت از سیستم خنک کنندگی خودرو، لوله های اصلی گردش آب چک شوند.  

و اما مورد آخر بخش فنی که اصلی ترین ضعف در این خودرو و مهم ترین بخش برای توجه بوده، وضعیت سلامت گردگیر پلوس تندر90 دستی است. گردگیر پلوس تندر90 با توجه به نوع طراحی و جنس لاستیکی خود در طی سپری شدن زمان به صورت تدریجی مستهلک و پاره شده و با پاره شدن آن، روغن واسکازین گیربکس تخلیه می شود. با تخلیه شدن روغن واسکازین، گیربکس به صورت خشک کار کرده و این خشک کار کردن باعث آسیب دیدگی شدید ساختار گیربکس می شود. این قطعه ساده که لازم است سلامت آن در سرویس های دوره ای و تعویض روغن به صورت دقیق مورد بازدید قرار گیرد در صورت پارگی و تخلیه روغن واسکازین خسارتی در حدود 1 تا 4 میلیون تومان روی دست صاحب خودرو گذاشته و در مرحله آخر آسیب دیدگی نیاز است تا گیربکس خودرو به صورت کامل تعویض گردد. بنابراین حتما و به صورت مداوم سلامت گردگیر پلوس را زیر نظر داشته باشید.

آخرین نکته که البته موردی عمومی در میان تمامی خودروها بوده سر و صدای داخل اتاق است. سر و صدای داخل اتاق جدا از کیفیت خشک قطعات داشبرد، کنسول، رودری و ستون ها به میزان ضرب دیدگی و میزان تنش های اتاق در دست انداز ها که مستقیما به نحوه رانندگی وابسته است نیز مربوط می شود. سر و صدای داخل اتاق را می توان با روش هایی کم کرده و در موارد خفیف به صفر رساند اما توصیه می شود که قبل از خریداری خودرو حتما وضعیت اتاق را به صورت کامل و در تمامی شرایط مورد سنجش قرار دهید.

تندر اتوماتیک را می توان یکی از مناسب ترین خودروهای اتوماتیک بازار در رنج قیمت 50 الی 55 میلیون تومان به شمار آورد که در تمامی بخش ها با نمونه دستی خود مشابهت کامل دارد و لذا تمامی بخش های مربوط به کارشناسی بدنه، کارشناسی قسمت های فنی و کارشناسی اتاق برای مدل اتوماتیک نیز صدق می کند. در واقع تنها مورد متمایز کننده، همان گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک است. همچنین در نمونه های اتوماتیک نیز دیگر خبری از گردگیر پلوس و پارگی و مسائل مربوط به آن نیست و از این جهت نیز تندر اتوماتیک آرامش بیشتری را برای صاحب خود به ارمغان می آورد. با این حال شتاب نمونه اتوماتیک نسبت به نمونه دستی پایین تر بوده و البته هزینه های سرویس و نگهداری در کنار مصرف بنزین آن در مقام مقایسه با تندر90 دستی سنگین تر است.  همچنین نگهداری و سرویس گیربکس های اتوماتیک به دقت و هزینه بیشتری نیاز دارد و لازم است تا روغن گیربکس در فواصل زمانی دقیق تعویض گردد. گیربکس اتوماتیک تندر90 به طور کلی دنده ها را به نرمی عوض کرده و در زمان نیاز به درستی نیز معکوس می کشد همچنین خبری از تقه های آزاردهنده در آن نبوده و در صورت بروز تقه های آزاردهنده در تعویض دنده ها و تقه شدید در دنده عقب ( وجود یک تقه بسیار کوچک در زمان درگیری دنده عقب امری طبیعی است ) لازم است تا مورد بازبینی و سرویس قرار گیرد. در این هنگام علاوه بر سبک رانندگی و رفتار با گیربکس اتوماتیک، فاکتور تعویض به موقع روغن گیربکس نیز بسیار مهم جلوه می کند. همچنین اهمیت سلامت و کارکرد درست شیر برقی گیربکس اتوماتیک نیز بسیار مهم و حیاتی بوده و در هنگام خرید تندر اتوماتیک باید به آن توجه شود.

کارشناسی تندر90

مطمئن خرید کنید

حساسیت هنر کارشناسی به ویژه نیز در خصوص خودروهای اتوماتیک در قیاس با خودروهای مجهز به گیربکس دستی بیشتر خود را نشان داده و نیازمند دانش و تجربه کافی است. همچنین علم بر عملکرد و رفتار هر خودرویی با توجه به نقاط قوت و ضعف و ساختار متمایز آن نیازمند دانش و تجربه بالاست و آزمون و خطا در رابطه با این قضیه می تواند ریسک مالی و پیامد های ناگواری را برای خریدار به همراه داشته باشد. اُتکس به عنوان ارائه دهنده سرویس های حرفه ای کارشناسی خودرو و متشکل از تیمی کارکشته، با تجربه و مجهز به دستگاه های روز سنجش مانند دیاگ و تشخیص رنگ دیجیتال، بدون هر گونه آزمون و خطا و ریسک خرید، آرامش خیال را برای مشتریان خود به ارمغان می آورد. در کنار این موضوع، رضایت خاطر مشتریان ما نیز بعد از استفاده سرویس کارشناسی خودرو، افتخار و نقطه روشنی است که باعث اطمینان و اعتماد هر چه بیشتر شما می شود. شما عزیزان می توانید برای استفاده از این سرویس، فرم اینترنتی درخواست کارشناسی رنو تندر 90 در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، کافیست تا با شماره تلفن شرکت 28428466-021 و داخلی شماره 1 تماس حاصل فرمایید. 

نظرات

  • ابراهیمی

    ۱۴۰۳/۵/۱

    حدود ۱۲سال پیش مدل ۸۶ای ۲خریدم بااینکه سنم بالاست ولی راننده بدی هستم.یکی از بچهام حسابدار نمایندگیه.واطلاعاتی ازخریداران خودروها میده.قابل توجه مثلا چندبار تصمیم گرفتم یک تغییری برهم وماشینهای جدیدو امتحان کنم.ولی ایشون میگه بابا.باتوجه به نوع رانندگی شما هیچکدام ازاین خودروهای جدید.حتی دوهفته دوام نمیاره.البته کموبیش فنی هستم.بعلت اینکه.حدو۴۵سال تجربه رانندگی باانواع خودروخارجی وایرانی رودارم.درجوانی ب ام و.دوهزارودو.ودرسالهای بعد انواع خودردهای مونتاژی.درنگهداری دقت خیلی زیادی میکنم ولی دررانندگی.طوریکه خطری برای دیگران نداشته باشه.کوچکترین.ملاحضه ای نمیکنم.درکل هنوز نمیتونم تصمیم بگیرم.نداشته باشمش.باخودم میگم اگرجایی میداشتم که اینو بگذارم.وخودرودیگه بخرم.که اگرپشیمان شدم.دوباره ازش استفاده.کنم.باتمام چیزهائی که درخودروهای جدید چه ازنظر ظاهرزیباوچه ازنظر رفاه داخل خود رو.هنوز نتونستم تصمیم بگیرم.

  • ewanof

    ۱۴۰۳/۴/۲۸

    من حدود هشت سال ال90 دارم البته سه سال ال90 -- E0 داشتم مدل 91 ماشین خوبی بود اون موقع خریده بودم 14میلیون تومان اونو فروختم یک ال90 پارس خودرو خریدم 32میلیون تومان مدل 95 از اون موقع خیلی راضی هستم اگه تصمیم داری ماشین ایرانی بخری ال90 بخر پشیمون نمیشی .

  • عیسی

    ۱۴۰۲/۱۰/۱

    سلام ال ۹۰ تو ماشینای ایرانی حرف اولو میزنه واسه خودش هم سواری هم شاسی هم باری ۸ ساله دارم هیچ خرجی رو دستم نزاشته

  • بنیامین

    ۱۴۰۲/۵/۱۲

    سلام کی میگه النود بده بابام ۴۰۵ داشته ولی روز به روز خراب می شد تا اینکه فروختیم رفتین یه النود خریدم هنوز دو ساله خریدیم هیچی کار نشده فقط بنزین و سوارشو تخت گاز برو

  • صفیر

    ۱۴۰۱/۱۲/۱۲

    خودرو ی بسیار خوبیه ،من ارسال ۹۶دارم،عالیه

  • حسن

    ۱۴۰۱/۸/۳

    درجواب به موسوی... موسوی جان سلام اول از همه ماشین فقط اتومات بخر ؛ تو این شرایط اکثر مردم فشار روحی وروانی دارن وترافیک سرسام آور این روزها بدتر هم شده! اگه پول داری آخرین مدل اتومات ال90 را بخر وگرنه مدل 94 اتومات به شرط وبدون مشکل ماشین خوبی هست .

  • عماد

    ۱۴۰۱/۵/۱۸

    باسلام من ۱۰سالهE2 دارم همه جا و درتمام شرایط آب و هوایی مسافرت رفتم کاملاراضی هستم ،فقط جنس خوب براش تهیه کنید ،لاستیک ۲۰۵بندازین سنسوربراش بزارید ،بموقع تسمه تایم هر۵۰هزارتا تعویض کنید ،۱۰هزار برای درجا کارکردن و احتمال خراب شدن تسمه تایم درنظر بگیرید ،خصوصاهر۴سال یا ۷۰۰۰۰۰هزارکارکرد گردگیری سرپلوس عوض کنید که خرج چند میلیونی رودستتان نزاره و هر۵هزارکیلومترروغن ،صافی هوا و فیلتر روغن تعویض کنید،هر۲سال ضدیخ ،روغن ترمز و روغن هیدرولیک را اگر مقدور بود تعویض کنید ،هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و مثل ساعت امگا کارمیکنه انصافا ماشین بینظیریه وبا تمام قدرت رانندگی کنید انشاءالله هیچ مشکلی برایتان پیش نیاید ،درپناه حق

  • من

    ۱۴۰۱/۳/۱۶

    همچین بی خرج هم نیست

  • مصطفی

    ۱۴۰۱/۲/۳۱

    منه کارگر خیلی دوست دارم یه ال ۹۰ ای ۲ داشته باشم نالوتیا ۴۰۰ میلیون از کجا بیارم دوست دارم ال ۹۰ خدا حافظ

  • مهدی

    ۱۴۰۱/۱/۳

    من ۱۰ ساله دارم به جرات میگم نسبت به سایر خودروهای داخلی و حتی بعضی از خودرو های خارجی رقیب نداره.

  • هزاره

    ۱۴۰۰/۱۰/۴

    باسلام خدمت دوستان ال۹۰سوارضعف ال۹۰گردگیرگیربکس بوداون هم حل شدیه شرکتی توی اصفهان گردگیرطراحی ومونتاژکرده به هیچ عنوان پاره نمیشه قیمتش هم ۲۰تومن ازبازارگرونتره ۵۰۰تومن میفروشه پیجش توی اینستا هست حتما سری بزنیدشماره موبایلش09133008012

  • حسن

    ۱۴۰۰/۹/۲۰

    مخوایدلذت رانندگی رو ببری فقط ال۹۰تمام اتومات بخریدمن مدل۹۴رو با پژوپارس تهاتر کردم.از فضای اتاق،راحتی صندلی‌ها،رفاه واپشنهای نسبتا خوب داخلی،ترمزها،شتاب عالی،قلق رانندگی دستت بیاد حرف ندارن.توماشینای ایران از همه سرتره،وهمینه که قیمت واقعیشو در بازار پیدا کردهچند سال آزرا داشتم،درال۹۰اتومات حس سواری آزرا بنسبت دارم.اون خرابی گردگیری پلوث رامثل سایرال۹۰ هارو ندارد.

  • ARASH

    ۱۴۰۰/۸/۱۹

    من ال۹۰ E2 96 دارم و ۵ ساله خراب نشده راضیم ازش

  • حامد ستاره

    ۱۴۰۰/۶/۱۰

    سلام ،وقت شما به خیر، ما الان ۵ ساله که ال نود E2 داریم و خیلی هم ازش راضی هستیم .خیلی کم خرج هست و کم مصرف .محکم و مقاوم هست و نسبت به خیلی از خودروهای دیگه امنیت بیشتری داره .

  • حافظ

    ۱۴۰۰/۶/۵

    به نظر بنده ال نود در حال حاضر از همه ی خودروهای داخلی بهتره..هم پرقدرته..کم مصرفه..استهلاکش خیلی پایینه..شتابش عالیه..دیگه سوختن سرسیلندر مثل پرشیا و ۴۰۵ تو کارش نیست..رانندگی باهاش لذت داره..من خودم هم پرشیا داشتم هم سمند و ۴۰۵...ولی ال نود واقعا خرجه وسگ جون..حالا بعضی ها از شکل و ظاهرش خوششون نمیاد...ولی خدایی در کل از لحاظ ایمنی..کیفیت..سواری..از دیگر خودروهای داخلی بهتره...فقط روغن به موقع عوض کنید یک عمر راحت سواری بگیرید ازش...جاهایی باهاش رفتم فقط پاترول و جیپ میرن..خیلی قدرتمنده موتورش..

  • علی

    ۱۴۰۰/۴/۲

    ال 90دربین ماشینای ایرانی بهتریته فقط درهنگام تعویض یدگی باکفیت بخرید

  • آراز

    ۱۴۰۰/۳/۷

    با سلام من ۵ ساله ال ۹۰مدل ۹۰دارم و راضییم

  • موسوی

    ۱۴۰۰/۲/۳

    سلام میخوام النود بخرم ترابخدا منو راهنمایی کنید که النود مدل زیر 90 بخرم یا بالاتر از مدل 90. ممنونم

  • سلطان

    ۱۴۰۰/۱/۱۶

    این تندر ۹۰ ارزش خرید رو داره یانه

  • رضا

    ۱۴۰۰/۱/۱۱

    ال نود E2LPفول در یک نگاه: ال ۹۰ در EURO NCAP امتیاز سه ستاره ایمنی و کیفیت کسب کرده و در اروپا و تمام کشورهای جهان مجوز فروش دارد این در حالیست که هیچکدام از تولیدات داخلی و اکثر خودروهای چینی بدلیل نا امن بودن و در نتیجه عدم امکان شرکت در تست ایمنی EURO NCAP و نامشخص بودن تست ایمنی و کیفیت آنها مجوز فروش در اروپا و دیگر کشوهای توسعه یافته جهان را ندارند. ال نود جزو معدود خودروهایی است که با سخت ترین نظارت های کارخانه مادر رنو تا قبل از خروج از ایران تولید می شد چون ۵۱ درصد سهام رنو پارس متعلق به شرکت رنو بود. + ایمنی بالا در تصادفات و آسیب دیدگی کمتر سرنشینان بدلیل طراحی اصولی و استاندارد بدنه و شاسی و ساختار لانه زنبوری داشبورد که از مراکلون یا پلی پروپیلن جاذب نیرو ساخته شده در ضربه از جلو خطر آسیب به زانو را کاهش می دهد . + سپر بسیار قوی واتاق و بدنه مستحکم با فولاد مقاوم و ورق گالوانیز ضدزنگ + سیستم تعلیق و جلوبندی بسیار قوی و محکم و حساس نبودن به چاله چوله ها و در نتیجه امکان حرکت با بالاترین سرعت در خیابان های فرعی سطح شهر + امکان سواری آفرود و حس سواری شاسی بدلیل ارت

  • امیر

    ۱۳۹۹/۱۱/۱۰

    با سلام میخوام. پراید 95 بدم. سرونه. هم. بدم ال نود. مدل 90.تمام.رنگی.بگیرم. خواهشن. اونای. اطلاعاتی دارن. راهنمای. کنن. آیا. این کارو انجام. بدم. یا. نه. تشکر فراوان

  • پوریا اسعدی

    ۱۳۹۹/۱۱/۶

    باور کنید ال۹۰ برای سرعت خیلی خطر ناکه اثلا بدرد نمی خوره به نظر من اشتباه فرانسه ال۹۰ بود

  • علی باقرپور

    ۱۳۹۹/۱۱/۳

    سلام دوستان میخوام ال۹۰ بخرم کار کرده چه مدل بهتره

  • محمد

    ۱۳۹۹/۹/۲

    با سلام...اگ ال نود میخرید بیشتر بسراغ مدل های سالم زیر سال تولید نود بروید...چون اکثرن وارداتی هستند و از کیفیت بالایی ب نسبت مونتاژی ها برخوردارند..موفق باشید

  • سالار عبدی

    ۱۳۹۹/۸/۲۳

    چون عشق ماشینم هر 6 ماه یه ماشین سوار میشم.باور کنید همیشه از ظاهر ال 90 بدم میومد و مسخره میکردم تا اینکه یه ال 90 از یه آشنا با کارکرد 150000 خریدم.باور نمیکنید یکساله سوارم و بسیار راضیم.و دیگه حاضر نیستم دنا انواع پژو و سمند رو سوار بشم چون واقعا عالیه.مصرف بسیار پایین/استهلاک پایین/جادار و بسیار کم آزار

  • حسن

    ۱۳۹۹/۸/۱۳

    صندلی ماشینم خراب شد بردم درستش کنه طرف تعجب کرد که من چطور خرابش کردم اخه بعد از 15 سال کار کردن من اولین ال نودی بودم که رفتم پیشش

  • بهترین ماشین دراین رنج

    ۱۳۹۹/۷/۲۸

    الان که دارم مینویسم سال 99 در مهر ماه هستیم. ما 13 ساله ال90 داریم. و این ماشین خیلی خوبی بوده که زیر دست بابام دووم اورده. در مسافرت هم به من بگن تا آخر عمر روی صندلی ال 90 بشین میشینم.

  • رضا

    ۱۳۹۹/۵/۲۹

    النود سرآمد کیفیت و کارآیی است النود۲۶۰ م را با پژو جنازه ۱۰۰م مقایسه میکنید واقعا باید به شعور تون شک کرد

  • سیروس منصوری

    ۱۳۹۹/۵/۱۹

    در ایران هنوز ماشینی جاشو پر نکرده

  • ابراهیم الیاسی

    ۱۳۹۹/۵/۱۷

    با سلام و تشکر ازدوستان وسایت خوب، به اطلاع میرسانم یکی از دوستان خانمش با ال ۹۰ در شهر چپ کرد اونهم بخاطر یک چرخش معمولی . محاسن ال ۹۰ سالم: کم مصرف.موتور بهتر از ۴۰۵ .صندلی بهتر از ۴۰۵.عدم نیاز به تعویض واشر سرسیلندر هر ۲ سال بر خلاف ۴۰۵ و سمند و پارس. اما معایب : .نیاز به تعویض شمع و قطعات در سر تاریخها جهت سالم ماندن خودرو.خطر چپ کردن .صندلیهای عقب باعث خستگی در مسافرت هستند.ظاهری قدیمی .داخل دموده .اگر گردگیر پلوس پاره شود تمام واسکازین گیربکس خالی می شود و گیربکس گیربکس داغون می شود.از این جهات۴۰۵ سلطان جاده هاست .