اُتکس

نظرات (13)

تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۷/۲۵

بررسی تمامی مدل های پرادو 2005 تا 2013 + تجربه کارشناسی

بررسی تمامی مدل های پرادو 2005 تا 2013 + تجربه کارشناسی

کمپانی تویوتا دومین شرکت خودرو سازی در دنیا است و توانسته جایگاه ویژه ای در بازار کشور های مختلف پیدا کند. در مورد تاریخچه این کمپانی در مقاله بررسی تویوتا لندکروز صحبت کردیم و از اوردن مطالب تکراری در این مقاله خودداری کردیم. یکی از محصولات محبوب و پر فروش این کمپانی خودروی تویوتا پرادو است که با نام لندکروز پرادو نیز شناخته می شود. این خودرو با داشتن قابلیت های آفرود و عبور از مسیر های بیابانی به یک خودرو محبوب در میان جوانان تبدیل شده است. در این مقاله تاریخچه این خودرو و تریم های مختلف آن را بررسی کردیم. 

نمایندگی تویوتا هندریک-استیونسن در جکسون وایل ایالات متحده آمریکا

مقدمه

 

نسل سوم و چهارم تویوتا پرادو یعنی مدل های 2005 تا 2010 و مدل های 2010 تا 2013 اولین خودروهای پرادو هستند که وارد بازار ایران شدند. با ورود نسل سوم مردم استقبال فراوانی از این خودرو کردند و یک مفهوم جدیدی را در سبک خودروهای SUV ایجاد کردند. نسل چهارم نیز به دلیل استقبال مردم از نسل قبلی مورد توجه فراوانی قرار گرفت. تویوتا با در نظر گرفتن شرایط جامعه و انتظار مشتریان از خودروسازان تویوتا پرادو را که برادر کوچکتر تویوتا لندکروزر است تولید کرد تا با مشخصاتی تقریبا مشابه تویوتا لندکروز اما با قیمتی مناسب تر بتواند جایگاه خوبی در سطح عموم مردم داشته باشد. این خودرو که یک مدل SUV متوسط تویوتا محسوب می شود با ورود به داخل ایران به یک برند لوکس و معروف تبدیل شد و کمتر کسی بود که به این خودرو و برادر بزرگش علاقه ای نداشتند.( با یک بار نشستن در این خودرو و تجربه رانندگی با آن دیگر به سراغ خودروهای شاسی بلند دیگر کمپانی ها نمی روید) ، این سخن اکثر افرادی است که تجربه رانندگی با این خودرو را دارند. ما در این مقاله قصد داریم مدل های موجود این شاسی بلند لوکس در ایران را مورد بررسی قرار دهیم تا ویژگی ها و امکانات فوق العاده این خودرو را برای شما عزیزان مطرح کنیم، پس در ادامه با اکادمی اتکس همراه باشید. 

نسخه ابتدایی ( 1984 _ 1990 )

پرادو j70

تویوتا لندکروز 2 تولید سال 1984

پرادو j70

تویوتا Bundera تولید سال 1984

اولین نسخه از تویوتا لندکروزر پرادو در سال 1984 رونمایی شد که به عنوان یک وسیله نقلیه سبک تحت عنوان سری 70 تولید شد. نام هایی مانند تویوتا لندکروزر، تویوتا لندکروز 2 و Bundera، اسامی بودند که برای نامگذاری این خودرو مطرح شده بودند.

این خودرو به صورت دو درب با سقف پارچه ای و یک درب در قسمت عقب خودرو برای محفظه بار به بازار عرضه شد و تویوتا برای ان 3 پیشرانه 2.4 لیتری 22R I4 بنزینی، 2.4 لیتری 2L I4 دیزلی و 2.4 لیتری 2L-T I4  دیزلی فراهم کرده بود که با یک گیربکس 5 سرعته دستی کوپل می شدند. این ها همان پیشرانه ها و گیربکس های هستند که در خودروی تویوتا 4Runner از ان استفاده شده و ساخت شرکت hino  ژاپنی می باشند. 

نسل اول ( 1990_ 1996 )  J70

پرادو نسل اول

تویوتا J70 تولید سال 1990 - 96

پرادو نسل اول

تویوتا J70 تولید سال 1990 - 96

اولین نسل تویوتا لندکروزر پرادو که در آوریل 1990 به ژاپن معرفی شد، شکل و ظاهر برادر بزرگتر خود را یعنی تویوتا لندکروزر سری j70 را به همراه داشت و به نوعی باعث سردرگمی افراد در انتخاب این دو خودرو شده بود. طراحی مجدد سپرهای جلو، کاپوت جدید و اضافه کردن دو چراغ در قسمت جلوی خودرو از جمله تغییرات این خودرو نسبت به مدل اولیه اش بود. 

این خودرو برای اولین بار به سیستم پاشش سوخت برقی مجهز شد و با گیربکس اتوماتیک 4 سرعته در ژاپن عرضه شد. پیشرانه 2.4 لیتری توربوشارژ این خودرو نیرویی معدل 71 کیلو وات ( 95 اسب بخار ) و 240 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد و در دو نسخه 2 درب و 4 درب در مدل های( SX_EX_LX )عرضه میشد که فقط نسخه 4 درب ان در دسترس است. سیستم های فنربندی این خودرو برای راحتی بیشتر و عملکرد بهتر به روز رسانی شدند و این امکان را در اختیار راننده قرار می دادند که میزان فشردگی فنر ها را تنظیم کند. 

در مدت زمان عرضه این خودرو تویوتا پیشرانه های این خودرو را بهبود می بخشید و هرکدام را با مدلی جدید تر ارتقاء می داد به طوری که پیشرانه 22R نسخه بنزینی به پیشرانه 22R-E (سیستم سوخت رسانی انژکتوری ) ارتقاء یافت و پیشرانه دیزلی با یک موتور 2.8 لیتری ( 2776 سی سی ) و پیشرانه  2.4 لیتری ( 2446 سی سی ) 2L-T توربوشارژ دیزلی با یک موتور مجهز به ( سیستم سوخت رسانی انژکتوری ) جایگزین شد. روند جایگزین شدن و ارتقاء دادن پیشرانه های پرادو همچنان ادامه دارد. در سال 1993 موتور بنزینی 22R-E با موتور 2.7 لیتری ( 2693 سی سی ) 3RZ-FE و پیشرانه 2L-TE توربوشارژ دیزلی با یک پیشرانه 3 لیتری ( 2982 سی سی ) 1KZ-T توربوشارژ دیزلی با سرسیلندر آلومینیومی جایگزین شد. این پیشرانه 1KZ-T همچنین قادر بود میزان الایندگی تولیدی را کاهش دهد. داشبورد این خودرو با مدلی جدید تر تعویض شد و تغییرات جزئی دیگری در ترمز ها و سیستم تعلیق خودرو انجام شد. در کنار گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تویوتا نسخه 5 سرعته دستی را برای این خودرو نیز فراهم کرده بود.

نسل دوم ( 1996 _ 2002 ) J90

نسل دوم پرادو

تویوتا J90 تولید سال 1996 - 2002

نسل دوم پرادو

تویوتا J90 تولید سال 1996 - 2002


در ماه می سال 1996 تویوتا پرادو سری J90 که مدلی کاملا مستقل برای خود محسوب می شد با تغییرات انجام شده بر روی سری J70 متولد شد. طول خودرو افزایش یافته بود و از ان خودروی کوچک به یک خودروی سایز متوسط تبدیل شده بود. سیستم تعلیق های جلوی این خودرو با سیستم تعلیق های تویوتا تاکوما و 4Runner مشترک بود. سری J90 درکارخانه خودرو سازی Tahara به صورت دو مدل 3 درب با طول کوچک و مدل 5 درب با طول خودروی نسبتا بزرگ عرضه می شد.

سری 3 درب این خودرو با پیشوند R در ژاپن عرضه می شد مانند( RS_RX_RZ_RJ ). نسخه 5 درب نیز با پیشوند T مانند ( TZ_TX_TS_TJ ) شروع می شد. تمامی مدل های سری J90 با سیستم تعلیق های جناغی دوبل و سیستم چهار چرخ متحرک عرضه می شدند. ترمزهای ABS و یک مانیتور که فشار، دماسنج و ارتفاع را نشان می داد بر روی تمامی مدل های سری 90 به صورت استاندارد قرار داشت. این مانیتور و سیستم های صوتی برای خودروهای عرضه شده در افریقای جنوبی به صورت یک اپشن در نظر گرفته شده بود. 

سری J90 با 5 پیشرانه قابل سفارش بود، دو پیشرانه بنزینی 2.7 لیتری 3RZ-FE و مدل جدیدتر 3.4 لیتری ( 3378 سی سی ) 6 سیلندر 5VZ-FE و سه پپشرانه دیزلی 2.8 لیتری 3L، موتور 3 لیتری 5L و موتور 3 لیتری ( 2982 سی سی ) 1KZ-TE .

همچنین یک نسخه لوکس از J90 وجود داشت که challenger نامیده می شد با مشخصات روکش چرمی بر روی صندلی ها و قطعات چوبی استفاده شده بر روی درب ها.

تا ماه ژوئن سال 1999 تغییرات جزئی در این خودرو صورت گرفت. برای پیروی از قوانین رانندگی جدید، تویوتا لامپ های مه شکن را در قسمت سپر جلویی نصب کرد به استثنای خودروهای افریقای جنوبی که شامل این طرح نمی شدند. برای کاهش سرقت های اتومبیل، تویوتا سیستم ضد سرقت را بر روی این خودرو تعبیه کرده بود. سیستم های سرمایشی و گرمایشی، روف ریل و اپشن های دیگر در این سری از پرادو معرفی شده اند. تویوتا در جولای سال 2000 یک پیشرانه 3 لیتری دیزلی جدید را با نام 1KD-FTV مجهز به سیستم توربوشارژ جایگزین نسخه 1KZ-TE در این سری کرد.

پرادو در کارخانه Sofasa  که یک شرکت کلمبیایی بود و محصولات شرکت تویوتا و مگان را تولید می کرد از سال 1999 تا 2009 بدون اینکه تغییرات اساسی داشته باشد ساخته می شد. 

نسخه 3 در این خودرو با پیشرانه 2.7 لیتری و مدل 5 در با پیشرانه با پیشرانه 3.4 لیتری 6 سیلندر عرضه می شد که برای هرکدام گیربکس های 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی قابل سفارش بودند. بین سال های 2005 تا 2009 تویوتا یک نسخه مجهز فول اپشن از مدل 5 درب را برای فروش گذاشته بود.

پرادو سری J90 با ورود به انگلستان در سال 1996 با نام تویوتا کلرادو بین مردم پرطرفدار شد و جایگزینی برای خودروی تویوتا 4Runner که فروشی در بازار نداشت محسوب می شد. این اسم به این دلیل روی این خودرو گذاشته شد تا مردم با نسخه بزرگتر تویوتا لندکروزر که در ان زمان با نام لندکروزر آمازون معروف بود و فروش خوبی داشت اشتباه نگیرند و در سال 2003 این اسم از روی خودرو برداشته شد و نام تویوتا لندکروزر بر روی آن قرار گرفت.

نسل سوم ( 2002 _ 2009 ) J120

نسل سوم پرادو ( 2002 _ 2009 ) J120

تویوتا J120 تولید سال 2002 - 2009

نسل سوم پرادو ( 2002 _ 2009 ) J120

تویوتا J120 تولید سال 2002 - 2009

با ورود به سال 2002 نسل سوم تویوتا پرادو رونمایی شد. این نسل J120  نامیده شد و برای بهبود رانندگی سیستم تعلیق های جلو این خودرو توسط تویوتا اصلاح شد. پیشنهاد توسعه این خودرو در سال 1997 مطرح شد و در سال بعد 1998 کار طراحی ان شروع شد. تویوتا از همان پیشرانه های نسل قبلی بر روی این خودرو استفاده می کرد، دو پیشرانه بنزینی 2.7 لیتری 4 سیلندر و 3.4 لیتری 6 سیلندر و یک پیشرانه 3 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ دیزلی. در چین یک نسخه جدید از پیشرانه برای این خودرو عرضه شده بود که 1GR-FE نام داشت و سیلندر بود. همچنین سیستم ضد سرقت بر روی تمامی مدل های سری J120 به صورت استاندارد نصب شده بود. تویوتا به دلیل توسعه و تقویت های منظمی که بر روی خودروهای خود انجام می داد روز به روز بر تعداد فروش محصولات افزوده می شد. این تغییرات شامل سری J120 هم می شد. این خودرو در اگوست سال 2004 دو سال بعد از عرضه شاهد تغییر در پیشرانه های خود بود. موتور 3RZ-FE با یک موتور 2.7 لیتری ( 2694 سی سی ) 2TR-FE جایگزین شد و در ماه جولای همان سال موتور 5VZ-FE با یک موتور 4 لیتری ( 3955 سی سی ) 6 سیلندر V شکل 1GR-FE تعویض شد که با یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک در اواخر سال 2005 در دسترس بود. در امریکای شمالی این مدل با نام لکسوس GX 470 با یک موتور 4.7 لیتری ( 4663 سی سی ) 8 سیلندر V شکل 2UZ-FE به فروش می رسید. 

مدل های دیزلی نیز از دو پیشرانه، یک موتور 1KZ-TE توربوشارژ بهره که ماکزیمم نیروی تولیدی ان ها (96 کیلو وات ) 129 اسب بخار و موتور 5L-E تنفس طبیعی که نیرویی معادل با ( 70 کیلو وات ) 94 اسب بخار تولید می کرد، بهره می بردند.

در نوامبر سال 2006 تویوتا نسخه جدیدی از پیشرانه دیزلی را معرفی کرد که ( 127 کیلو وات ) 170 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد و این نیرو را از طریق دو گیربکس 5 سرعته اتوماتیک و 6 سرعته دستی به چرخ ها منتقل می کرد. در اگوست سال 2007 تویوتا پرادو چندین وسیله و تجهیزات ایمنی را دریافت کرد و همچنین توانست 3 جایزه برای بهترین عملکرد در میان کلاس خودروهای SUV در استرالیا و امریکا دریافت کند. تویوتا در این مدل نیز از سیستم تعلیق های مشترک میان تویوتا 4Runner و FJ کروزر برای چندین سال استفاده کرده است.

نسخه 3 درب این خودرو نیز با کد 125 به جای 120 عرضه شد که دارای مشخصات و ویژگی های یکسانی با نسخه 5 درب بودند. تنها تفاوت انها وجود پیشرانه 1KZ-TE برای نسخه 5 درب بود و مخزن سوخت به حجم 87 لیتر محدود شده بود. این سری از پرادو با 6 تریم در بازار عرضه می شد.( TZ G selection_ TZ_TX Limited_TX_RZ_RX ). بهترین تریم این خودرو TZ G selection است که ویژگی هایی از قبیل گرم کن صندلی های راننده و مسافر، گرمکن شیشه، سیستم تعلیق قابل تنظیم، سیستم کمک به رانندگی در سر بالایی و سرپایینی، قفل دیفرانسیل مرکزی و... برخوردار است.

نسل چهارم ( از سال 2009 به بعد ) J150

نسل چهارم ( از سال 2009 به بعد ) J150

تویوتا J150 تولید سال 2009

نسل چهارم ( از سال 2009 به بعد ) J150

تویوتا J150 تولید سال 2009

نسل چهارم تویوتا پرادو که با نام J150 نیز شناخته می شود در اکتبر سال 2009 در بازار عرضه شد. این خودرو در دو مدل 5 درب و 3 درب در دسترس بود. مدل 5 درب در بازارهای جهانی با دو تریم VXL و TXL ارائه می شد که اپشن های زیادی هم برای انها قابل سفارش بود. این نسخه از پرادو به صورت چهار چرخ متحرک و با گجت ها و سیستم های الکترونیکی زیادی عرضه می شد. این سری از پرادو در بازارهای امریکا در سال 2010 به عنوان لکسوس GX 460 و با تزئینات لوکس فروخته می شد. بر اساس نوع کشور و منطقه زندگی نسل چهارم مجهز به یک چرخ یدکی است که در زیر خودرو یا قسمت درب عقبی خودرو قرار می گیرد. به عنوان مثال پرادوهای عرضه شده در انگلستان چرخ یدکی در زیر خودرو قرار می گیرد در حالی که در استرالیا و آرژانتین چرخ یدکی روی درب عقب سوار شده است و فضای لازم برای مخزن سوخت کمکی را فراهم می کند و معمولا در کشور هایی این مخزن اضافه می شود که تمایل رفتن به مسافرت های طولانی را دارند. ظرفیت مخزن سوخت نسل چهارم برابر 150 لیتر است که در مقایسه با 179 لیتر نسل سوم تا حدودی کاهش پیدا کرده است. صندلی های ردیف سوم سه نفری در سری J120 با یک صندلی جدید که فقط دو نفر ظرفیت دارد جایگزین شدند. 

پیشرانه استفاده شده در این خودرو همان نسخه های قبلی هستند با این تفاوت که عملکرد گیربکس های اتوماتیک این خودرو از از هدف ماکزیمم صرفه جویی در مصرف سوخت به حداکثر کارایی و بازدهی تغییر پیدا کرده.

در ژوئن سال 2015 تویوتا با اضافه کردن سیستم VVT-I یا زمان بندی متغییر سوپاپ ها توانست قدرت خروجی موتور را 5 کیلو وات افزایش دهد تا این پیشرانه توانایی تولید ( 207 کیلو وات ) 278 اسب بخار نیرو و 381 نیوتن متر گشتاور را داشته باشد. موتور دیزلی با یک نمونه کوچکتر با نام 1GD-FTV جایگزین شد. هر دو پیشرانه به یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته AC60F ساخت آیسین مجهز شدند. فیس لیفت دوم این خودرو در 12 سپتامبر سال 2017 در استرالیا، ژاپن و اروپا عرضه شد.

استرالیا 

نسل چهارم تویوتا پرادو در 16 نوامبر سال 2009 در استرالیا عرضه شد. نسخه 5 درب شامل تریم های GX_GXL_VX و مدل گران قیمت Kakadu است. مدل Altitude در سال 2012 معرفی شد و از نظر قیمت بین مدل های GXL و VX قرار می گیرد که شامل سیستم های ناوبری ماهواره ای، سانروف، روکش های چرمی و یک مانیتور 7 اینچی است. نسخه کوچکتر 3 درب شامل تریم های SX و ZR است. 

در اواخر سال 2013 تویوتا به دلیل فروش کم تویوتا پرادو 3 درب، تنوع این خودرو را کاهش داد. همچنین در همین سال شاهد تجهیزات به روز، پنل جلوی جدید و چراغ های جدیدی در قسمت جلوی خودرو بودیم. مدل های لوکس تر چراغ های LED جلو و سیستم تعلیق بهتری دریافت کردند. برخلاف ژاپن تویوتا اسرالیا پیشرانه 4 لیتری 6 سیلندر را برای این نسل از تویوتا حفظ کرد و جایگزینی برایش معرفی نکرد. همچنین تمامی مدل های GXL  به صورت استاندارد مانیتور 7 اینچی و سیستم ناوبری ماهواره ای را دریافت کردند. 

اروپا 

در اروپا تویوتا پرادو J150  بسته به میزان امکانات و تجهیزات به مدل های لنکروزر ( LC3_LC4_LC5 ) طبقه بندی می شد.

ژاپن

پیشرانه ی 1GR-FE و مدل TZ از سال 2009 تا ژوئن سال 2015 در دسترس بودند. از ژوئن 2015 به بعد پیشرانه ها و تریم های عرضه شده در جدول زیر موجود هستند. فروش این خودرو در ژاپن ماهانه 1000 دستگاه است.

تریم
موتور
TX _ TX L Package _ TX 5 seat
2.7 لیتری ( 2TR-FE ) با 161 اسب بخار قدرت و 246 نیوتن متر گشتاور
 TX L Package _ TZ-G
2.8 لیتری ( 1GD-FTV ) با 174 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور

چین 

پیشرانه نسل چهارم در 24 سپتامبر 2015 ارتقاء پیدا کرد و تنها کشوری است که تویوتا پرادو را با پیشرانه 3.5 لیتری سیلندر V شکل با نام ( GRJ152L ) شناخته می شود و پیشرانه 2.7 لیتری بنزینی TRJ152L عرضه می کند. 

طراحی ظاهری

روند تغییر شکل و فرم ظاهری تویوتا پرادو از نسل سوم به بعد اتفاق افتاد. نسل دوم این خودرو شکل و شمایلی بسیار شبیه به تویوتا لندکروز داشت و در بعضی از بازار ها نیز به جای محصولات این کمپانی عرضه می شد. اما بعد از مدتی و با عرضه نسل سوم این خودرو با استفاده از پلتفرم جدید شروع به فاصله گرفتن از محصولات این کمپانی کرد و کم کم اسم تویوتا پرادو را بر سر زبان ها اورد. محبوبیت این خودرو در ایران و دیگر کشورها به خصوص عربستان به دلیل قابلیت آفرود سواری ان است. این خودرو متناسب با فضای شهری است و سواری خیلی نرم و خوبی به همراه دارد و در عین حال این قابلیت را دارد که از ناهموار ترین مسیرها عبور کند.

یکی از اصلی ترین ویژگی های ظاهری این خودرو ابعاد بدنه این اتومبیل است. طول، عرض و ارتفاع این خودرو از تویوتا لندکروزر کمی کوچکتر است ولی با این حال نسبت به خودروهای شاسی بلند چینی ابعاد قابل قبولی دارد و فضای خیلی مناسبی را برای سرنشینان فراهم می کند. نسل سوم و چهارم این خودرو تفاوت های زیادی دارند که اختلاف ابعادی این دو خودرو اولین وجه تمایز این دو نسل است. تویوتا پرادو نسل چهارم از نظر طولی و عرضی، 40 و 25 میلیمتر بزرگتر شده است در حالیکه ارتفاع خودرو چیزی در حدود 50 میلیمتر کاسته شده است. فاصله محوری خودرو نیز از 2790 میلیمتر به 2850 میلیمتر افزایش پیدا کرده است. نمای جلویی خودرو تغییراتی کمی داشته و فقط کمی کشیده تر شده است. چراغ ها جلو بزرگتر شده اند و جلو پنجره نیز مورد بازبینی قرار گرفته و عبارات نوشته شده PRADO در زیر جلو پنجره نسل سوم برداشته شده است و فقط نشان تویوتا در مرکز ان خودنمایی می کند. چراغ های مه شکن فرم جدید دایره ای به خود گرفته و در قسمت های کناری سپر قرار گرفته اند. در نماي بغل خودرو اولين چيزي كه نظر شما را جذب ميكند رينگ هاي آلومينيومي شش پر به همراه آرم تويوتا در وسط آنها است.  نمای جانبی خودرو تقریبا ثابت مانده است و درب های نسبتا بزرک از مشخصه های اصلی این خودرو به حساب می اید. یک خط برجسته از درب جلویی خودرو تا رسیدن به چراغ های عقب و گلگیر های عقب نسبتا برجسته تنها تغییراتی هستند که تویوتا برای از کمرنگ کردن سادگی این خودرو انجام داده است. ابعاد درب های جلو بزرگتر از درب های عقب هستند و این ویژگی امکان سوار شدن و خروج از خودرو را بدون مزاحمت برای سرنشینان فراهم می کند. ایینه های جانبی تغییر کرده و با رنگ مشکی و سایز بزرگتری جایگزین آینه های نقره ای نسل قبلی شده اند. در نمای عقبی خودرو فرم چراغ های عقب تغییر کرده و کوچکتر شده اند و خطوط کرومی رنگ در مرکز درب پشتی جای خود را به یک خط باریک داده اند. در بعضی از مدل ها چرخ یدک خودرو روی درب پشتی نصب می شود که ظاهری نسبتا جالب برای خودرو به همراه دارد. تویوتا همواره سعی کرده که محصولی با کیفیت تولید کند و ظاهری زیبا و شیک را فدای کیفیت نکند. همین اقدام تویوتا سبب شده تا محصولاتش همانند تویوتا پرادو و تویوتا لندکروزر در عین سادگی به خودروهایی محبوب و پر طرفدار در بازار تبدیل شوند. 

تویوتا پرادو 2013
تویوتا پرادو 2013

تویوتا پرادو 2013

در قسمت داخلی نیز تویوتا تمام تلاش خود را کرده تا فضایی راحت و دلنشین برای سرنشینان فراهم کند. به لطف ابعاد 4.78 متری طول خودرو، 1.88 متری عرض خودرو و 1.8 متری ارتفاع خودرو هیچ محدودیت فضایی در این خودرو وجود ندارد. طراحی داشبورد کاملا مدرن و به روز می باشد و استفاده از پنل های نقره ای، چوبی در داشبورد و درب ها باعث جذاب تر شدن کابین می شود. اولین قسمت که با ورود به کابین جلب توجه می کند مانیتور این خودرو است که قطب نما، شيب سنج، دما سنج ، ساعت ديجيتال و ...  كه امكانات لازم براي سفرهاي بياباني و كوهستاني است در اختیار راننده قرار می دهد. در زیر مانیتور سیستم صوتی خودرو قرار دارد. دریچه های تهویه هوا به صورت موازی در اطراف مانیتور قرار گرفته اند و با رنگ نقره ای از دیگر قسمت ها متمایز شدند. در کنار سیستم صوتی این خودرو کلید دواری رو مشاهده می کنید که سیستم دنده کمکی این خودرو است همانطور كه ميدانيد خودورهاي بياباني داراي 2 ديفرانسيل مي باشد كه قابليت اعمال نيرو از عقب و كشش از جلو را به طور همزمان به راننده میدهد به همين دليل است كه اين تيپ از خودروها قادرند از سطوح شيبدار به راحتي بالا روند.یکی از ایرادات منفی وارده به کابین پرادو نسل چهارم، کوچک بودن و خارج از دسترس بودن دکمه کامپیوتر سفری آن است که برای تنظیم و پیدا کردن آن باید اندکی خم شوید که در سرعت‏های بالا به هیچ وجه قابل قبول نیست. صندلی‏ها در مدل جدید به خوبی بدن را در خود حفظ می‏کنند، مزیتی که در نسل قبلی دیده نمی‏شد.  صندلی های خودرو بر خلاف تویوتا لندکروز با روکش پارچه پوشیده شده اند اما با کیفیتی عالی به گونه ای که بعد از گذشت چند سال هیچ ایرادی در ان ها مشاهده نمی شود. یکی دیگر از تفاوت های این نسل با نسل سوم صندلی های ردیف سوم است. در گذشته این ردیف شامل سه صندلی با قابلیت برداشتن یا حذف از کابین بود اما اکنون تبدیل به دو صندلی جدید شده که تنها قابلیت خواباندن را دارند. بنابراین می‌توان حدس زد که چرا حجم محفظه عقب آن از 170 لیتر به 150 لیتر در مدل‌های جدید رسیده است.

نمای داخلی پرادو 2013 داشبورد صندلی ها فرمان سیستم ناوبری سر دنده
نمای داخلی پرادو 2013 داشبورد فرمان و سیستم ناوبری
نمای داخلی پرادو 2013 صندلی ها و فضای عقب

عملکرد فنی

این خودرو با مدل های 3 درب و 5 درب 4 سیلندر و سیلندر عرضه شده که از نسخه های 4 سیلندر تعداد کمی وارد ایران شده و بیشتر در عربستان و کشور های که مناطق کویری دارند دیده می شود. از این مدل ها نسخه های 3 درب 4 سیلندر TXL و 5 درب 6 سیلندر VX بیشتر در ایران دیده می شود. مدل VX از یک پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری ( 3956 سی سی ) 24 سوپاپ با سیستم پاشش سوخت مستقیم بهره می برد که حداکثر نیروی 271 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور خروجی 381 نیوتون متر در 4400 دور در دقیقه را تولید می کند. گیربکس استفاده شده در این خودرو یک مدل اتوماتیک تیپ ترونیک 6 سرعته است که توسط سیستم چهار چرخ متحرک AWD باعث به حرکت در امدن خودرو می شود. حداکثر سرعت این مدل 200 کیلومتر در ساعت است و در زمان 9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد. مصرف سوخت شهری ان 9.3 لیتر در هر 100 کیلومتر، مصرف سوخت جاده ایی 15.4 لیتر در 100 کیلومتر و سیکل ترکیبی مصرف سوخت این مدل 12.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است. ظرفیت باک این مدل ( 87+150 ) 237 لیتر است. 

مدل TXL از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.7 لیتری ( 2694 سی سی ) 16 سوپاپ با پاشش مستقیم سوخت که توانایی تولید حداکثر توان 161 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 246 نیوتون متر در 3800 دور در دقیقه را دارد بهره می برد. جعبه دنده اتوماتیک 5 سرعت این خودرو به کمک سیستم چهار چرخ متحرک و نیروی تولید شده باعث به حرکت درآمدن این خودرو می شود. حداکثر سرعت این خودرو 170 کیلومتر بر ساعت است و زمان دقیقی از 0 تا 100 کیلومتر این خودرو در دسترس نیست ولی در مقایسه با مدل VX باید بین رنج 11 تا 12 ثانیه باشد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو 12.4 لیتر در  هر 100 کیلومتر است و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است. 

 برای سال ۲۰۱۸ تویوتا تولید پرادو با پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری را کاهش داده و به جای ان از یک پیشرانه‌ی ۲.۸ لیتری توربو دیزل استفاده می کند. این پیشرانه از سال 2015 برای این خودرو در دسترس بوده و مشخصات آن بدون تغییر باقی مانده است. این پیشرانه ۱۷۴ اسب بخار قدرت در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور در ۱۶۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند. کاهش تمایل خریداران به پیشرانه‌ی بنزینی و علاقه‌ی آن‌ها به پیشرانه‌های دیزلی از دلایل استفاده از این پیشرانه برای تویوتا پرادو است. 

پیشرانه پرادو
پیشرانه پرادو

آپشن ها و امکانات ایمنی

 

در این قسمت آپشن ها و امکانات موجود در مدل تویوتا پرادو مدل VX که نسخه فول اپشن این خودرو محسوب می شود می پردازیم. تفاوت نسخه های افرود و انرود این خودرو در اپشن های بکار رفته در خودرو است و از نظر ظاهری و پیشرانه تفاوتی با یکدیگر ندارند. کیسه های هوا تعبیه شده در این خودرو 10 عدد است که شامل راننده ، سرنشین کناری ، جانبی ، پرده ای است. سیستم های ABS , EBD   , TCS , VSC و سیستم تعلیق هوشمند از سیستم های کمک راننده ای این خودرو بشمار می رود همچنین در مدل Off-Road این سیستم‌ها نیز وجود دارند: Multi-Terrain ABS، A-TRC، HAC و DAC. سیستم های حفاظتی شامل قفل مرکزی ، ریموت کنترل ، سیستم کلید ضد سرقت ، سیستم قفل و باز کردن درب ها و روشن شدن خودرو بدون کلید است. فرمان هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت ، قابلیت تنظیم برقی و نشان دهنده زاویه چرخش چرخها. غربیلک 4 شاخه لوکس به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان و دارای روکش چرمی. دارای سیستم تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک و تهویه مطبوع دستی سرنشینان عقب. سیستم صوتی حرفه ای دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable و 9 بلندگو. دارای نمایشگر چند منظوره جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده ، دارای سیستم آمپر دیجیتال ، مجهز به تنظیم نور صفحه کیلومتر شمار. صندلی های این خودرو مجهز به سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، دارای روکش چرم ، صندلی راننده دارای تنظیم برقی و گرمکن دار و دارای حافظه و سیستم گرمکن صندلی کناری است. صندلیهای عقب دارای روکش چرمی ، پشت سری فعال و هوشمند و دارای قابلیت تا شوندگی برقی هستند. ایینه ها قابلیت تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن ، آینه وسط با قابلیت الکتروکرومیک ، آیینه های جانبی با قابلیت تا شوندگی دارند. شیشه های سولار و پنجره های تماما برقی هستند. سیستم سانروف ، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم HID و AFS (روشنایی بهتر در جاده و هنگام پیچیدن) - روشن شدن فلاشرها هنگام ترمز ناگهانی - سیستم AVS سفارشی (تغییر حالت رانندگی به Normal، Comfort و Sport) - سیستم VFC در مدل Off-Road - سیستم KDSS - سیستم LSD در دیفرانسیل برای کمک به کم کردن اصطکاک و مصرف سوخت. چراغهای جلو زنون ، قابلیت تنظیم نور چراغها به صورت اتوماتیک ، دارای مه شکن و شیشه شور چراغهای جلو. سیستم روشنایی مه شکن در عقب خودرو. سنسور پارک جلو و عقب ، سیستم کمک در پارک ، سیستم پیشگیری از تصادف به صورت پیش فرض در این خودرو فعال هستند. سیستم کروز کنترل ، سیستم کمک رانندگی و قفل گیربکس و دیفرانسیل ، سیستم نگهداری خودرو در سراشیبی ، دارای سه دوربین ، سیستم تعلیق هوشمند ، تنظیم اتوماتیک ارتفاع از سیستم های کمک رانندگی این خودرو محسوب می شوند. 

مدل های 2018 این خودرو شامل آپشن های جدید هستند که عبارتند از: سیستم ترمز خودکار اضطراری، کروز کنترل هوشمند، رادار هشدار بین خطوط و چراغ‌های هوشمند خودکار روی این خودرو عرضه می‌کند. سایر تجهیزات جدید این خودرو شامل چراغ‌های LED و روشنایی در روز در مدل‌های GXL، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار خودروی پشت سری، تهویه‌ی صندلی‌ها، کول باکس، رهیاب ماهواره‌ای، سقف پانوراما و قابلیت انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی هستند. 

اپشن های پرادو و کلید ها
اپشن های پرادو

نتیجه گیری

این خودرو در هنگام ورود به بازار با استقبال فراوانی مواجه شد و با تریم های مختلفی که عرضه کرده بود حق انتخاب های بیشتری در اختیار خریداران قرارداده بود و فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد. مدل های 2005 تا 2010 دارای نقطه ضعف های مصرف سوخت زیاد ، شتاب کم در مدل 4 سیلندر ، هندلینگ ضعیف ، رینگ و لاستیک باریک نسبت به طول و عرض بدنه در مدل 5 در هستند و توانستند در تست تصادف موسسه ( ANCAP ) به 4 ستاره ایمنی برسند. تویوتا با به روز رسانی هایی که بر روی مدل جدید این خودرو انجام داد سعی کرد نکات منفی ان را تا حدودی از بین ببرد و پرادو را به خودرویی بی نقص تبدیل کند. مدل های 2010 تا 2013 با همان مدل های 3 و 5 درب عرضه شدند اما با تفاوت های بسیار اساسی در بخش بدنه ، پایداری و ترمز که باعث شده است هم از موسسه SAFE CAR GUIDE و هم ANCAP بتواند 5 ستاره ایمنی را دریافت کنند. پایداری بهتر و افزایش هندلینگ خودرو، وجود خطوط و حجم هایی بر روی گلگیرها و کاپوت خودرو که به پایداری بهتر در سرعت بالا کمک می کند، بهتر شدن دقت فرمان نسبت به نسل قبل، کمتر شدن ارتفاع و سواری اسپرت تر نسبت به نسل قبل، امکانات ایمنی و رفاهی فراوان به ویژه در مدل های 6 سیلندر و کیفیت عالی ادوات داخل کابین از نکات مثبت این خودرو بشمار می روند. 

یک تویوتا پرادو دو در 6 سیلندر کارشناسی شده مدل 2012، خودرو با اینکه در قسمت بدنه از ضعف هایی برخوردار است ولی با این حال به مانند باقی پرادو ها و لندکروز ها از لحاظ فنی بسیار سالم دیده شده است نظریات کارشناس:

بدنه رنگ و شاسی:گلگیرهای عقب هر دو سمت دارای خط و خش می باشد همچنین سپر های جلو و عقب دارای رنگ است بدنه بدون ضربه و رنگ یا تعویضی می باشد. فنی و سیستماتیک:در حال حاضر خودرو فاقد نقص فنی می باشد و فقط درب صندوق و محفظه زاپاس کمی صدا دارد.

قیمت

تویوتا پرادو یک خودرو شاسی بلند سایز متوسط است که توانسته است مانند برادر بزرگتر خود به یکی از محصولات پر فروش کمپانی تویوتا تبدیل شود و از جایگاه نسبتا خوبی در بازارهای جهانی و به خصوص در ایران برخوردار باشد. با توجه به اینکه طی چند وقت گذشته قیمت خودرو در ایران روند صعودی را در پیش گرفته این دسته از خودروهای وارداتی نیز با تاثیر گرفتن از این شرایط روند صعودی را در پیش گرفته اند به طوری که محصولات 2005 تویوتا لندکروز پرادو قیمتی در حدود 400 میلیون تومان و مدل های 2013 با قیمتی بیش از یک میلیارد به فروش میرسند.اگر قصد خرید یکی از خودروها را دارید ما به شما سیستم هوشمند قیمت خودرو اُتکس با در نظر گرفتن کوچکترین تغییرات در بازار خودرو قیمت نهایی محصولات را به شما اطلاع می دهد. 

قیمت تویوتا پرادو دو درب 

کارشناسی

آخرین مدل از این خودروهای وارد شده  به داخل کشور در سال های 2013 است و بعد از ان به دلیل وضع قوانین جدید واردات خودرو و محدودیت های ایجاد شده دیگر شاهد مدل های جدیدی از این خودرو نبوده ایم. با توجه به اینکه تمام خودروهای تویوتا پرادو موجود در کشور کارکرده به حساب می ایند، در زمان خرید اینگونه خودروها وجود فردی متخصص که بتواند سالم بودن سیستم های خودرو از قبیل موتور، اپشن ها و سیستم های ایمنی را بررسی و تایید کند الزامی است تا از بروز ضرر و زیان های احتمالی در هنگام خرید خودرو جلوگیری کند. در همین راستا ما تیم کارشناسی اتکس را  که متشکل از افرادی با تجربه و خبره است و با کمک ابزار های کارشناسی خودرو و سابقه طولانی در امر کارشناسی می توانند در خرید خودرو به شما کمک شایانی بکنند را معرفی میکنیم .در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری تویوتا لندکروزر پرادو را در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره 28428466-021 و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.

یک تویوتا پرادو چهار در 6 سیلندر کارشناسی شده مدل 2007، خودرو از هر لحاظ در سلامت کامل میباشد نظریات کارشناس:

بدنه شاسی و رنگ:فاقد رنگ شدگی می باشد(خط و خش و قلم گیری شده). فنی،آپشن و پارامترهای دیاگ:بی نقص می باشد.

در انتها این مقاله به مقایسه این خودرو با رقیبانش توجه فرمایید.

خودرو
تعداد سیلندر
حجم موتور
حداکثر قدرت
حداکثر گشتاور
حداکثر سرعت
شتاب 0 تا 100
مصرف سوخت
وزن خودرو
حجم باک
پورشه کاین
6 سیلندر
3600 سی سی
290 اسب بخار
385 نیوتن متر
227 کیلومتر
8.1 ثانیه
12.9 لیتر
2160 کیلوگرم
100 لیتر
BMW X4
4 سیلندر
1997 سی سی
245 اسب بخار
350 نیوتن متر
232 کیلومتر
6.2 ثانیه
7.3 لیتر
1770 کیلوگرم
67 لیتر
تویوتا فورچونر
6 سیلندر
3956 سی سی
235 اسب بخار
376 نیوتن متر
180 کیلومتر
9.3 ثانیه
13.2 لیتر
1940 کیلوگرم
80 لیتر
تویوتا FJ کروزر
6 سیلندر
3956 سی سی
260 اسب بخار
387 نیوتن متر
177 کیلومتر
7.6 ثانیه
12.8 لیتر
1850 کیلوگرم
72 لیتر
کیا موهاوی
8 سیلندر
4627 سی سی
340 اسب بخار
435 نیوتن متر
230 کیلومتر
8 ثانیه
13.4 لیتر
2227 کیلوگرم
82 لیتر
تویوتا پرادو
6 سیلندر
3956 سی سی
270 اسب بخار
381 نیوتن متر
200 کیلومتر
9 ثانیه
12.5 لیتر
2555 کیلوگرم
237 لیتر

نظرات

  • پویا

    ۱۴۰۲/۷/۱۵

    سلام من قصد خرید پرادو رو دارم البته مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ چهار در ۶ سیلندر ولی نمیدوم کدوم مدلش ساندروف دار؟؟میشه بی زحمت راهنمایی کنید ممنون

  • Reza

    ۱۴۰۲/۷/۸

    پرادو ماشین عالی هست اما نسل چهارمش قیمتش زیاده رقیبش پورشه کاین s هستش

  • ترانه

    ۱۴۰۱/۱/۲

    خیلییییییی ماشین خوبیه فقط یک چیزی هست من بلد نیستم ساعت ماشین و تنظیم بکنم 🥲پرادو ۲۰۰۷ رو اگه کسی می دونه میشه راه نمیایی کنه

  • محمد آروین

    ۱۴۰۰/۸/۲۵

    من به ماشین تویتا علاقه دارم🚗. که به نظر من ماشین تویتا عالی است تشکر

  • منوچهر

    ۱۴۰۰/۸/۷

    سلام بعضی ازدوستان نمایشگاهی کارکردهایی رواعلام میکنن که اصلا واقعیت نداره وخریدن ماشین به این گرونی رو سخت میکنن درکل بخوای از شهرستان بری تهران باید اول دنبال یه کارشناس خوب باشی تا ماشین

  • کارشناس پرادو‌

    ۱۴۰۰/۶/۳

    فقط فقط پرادو اسپیشیال ۶ سیلندر مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ عالیه تمام لامصب چه ساختند ۲۶۰ هزار باهاش رفتم مگه خراب میشه

  • Arash

    ۱۴۰۰/۱/۲۸

    از قدیم گفتن هرچقدر پول بدی همون قدر هم اش میخوری

  • داود

    ۱۴۰۰/۱/۲۷

    پرادو دو در خوبه یا چهار در بعدش ۴سیلندر خوبه یا ۶سیلندر

  • بنیامین

    ۱۳۹۹/۱۰/۱۳

    ایا خرید پرادو صفر از نمایندگی ممکن است راهی وجود دارد واقعا بقیمت منسفانه ن خرید از دست ی مشت افردا دلال سودجو اگه کسی میتونه راهنمایی کنه ممنون میشم این شماره منه ۰۹۹۰۷۳۵۱۵۲۹🙏

  • نگين

    ۱۳۹۹/۷/۲۶

    سلام بنده يه پرادو مدل vx چهار درب دارم واقعا ماشينه بسيار عالى و راحتيه از همه لحاظ يكه هم سواريش هم قدرتش اونايي كه ميخوان شاسي بلند بخرن من پرادو رو توصيه ميكنم

  • عباس صادقی

    ۱۳۹۹/۴/۲۱

    من درسال ۱۳۷۲ پاترول داشتم بعلت خشک بودن فنرهای زیر وکوبیدن زیاد دردست اندازها باعث کمر درد شدم درنتیجه فروختم ازش راضی نبودم الان ازسال۱۳۹۳ تاکنون پرادو دو درب سپس درسال ۹۷ پرادو چهاردرب دارم بینهایت راضی هستم قابل مقایسه با هیچکدام اتومبیلهای دیگر نیست واقعا کشور ژاپن برای این اتومبیل نهایت همت ، دقت و ظرافت بکار برده ممنونم از زحمتکشان آن کشور .

  • علی

    ۱۳۹۹/۲/۳۰

    منتظرباش تا پاره بشی

  • ♥♥♥♥♥

    ۱۳۹۹/۱/۴

    من خودم پرادوراخیلی دوست دارم می خوام صفرش رابخرم اماخیلی گران است باتشکر