نظرات (0)
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۱۲/۷
دنا پلاس یکی از تولیدات متفاوت ایران خودرو است که نشاندهنده تمایل این خودروساز به تغییر در مدلهای قدیمی خود است. این خودرو بهعنوان نسخه اسپرتتر دنا (فیسلیفت سمند) وارد بازار شده و نقطه عطفی در تغییر رویکرد خودروسازان داخلی به حساب میآید. ایران خودرو در طول سالهای بعد انواع مختلفی از دنا را به بازار عرضه کرده که این تنوع میتواند خریداران را در انتخاب سردرگم کند. به همین دلیل، قصد داریم انواع تیپها و مدلهای مختلف دنا را بررسی و مقایسه کنیم پس با ما همراه باشید:
انتخاب سردبیر:
برای بررسی دنا پلاس توربو و اینکه مردم چه نظراتی در مورد آن داده اند کافیست سری به مقاله "بررسی اجمالی دنا پلاس توربو اتوماتیک و دنده ای و نظرات" بزنید.
دنا پلاس در دیماه ۱۳۹۵ معرفی شد و تغییرات قابل توجهی در طراحی خارجی خود داشت. اصلیترین تغییر، طراحی جدید پروفیل جانبی با درها، خط پنجره و لچکی جدید بود که ظاهری زیباتر و مدرنتر به خودرو بخشید. چراغهای جلو به دیلایت مجهز شده و گرافیک داخلی چراغهای عقب نیز بهروزرسانی شد. در داخل خودرو، سانروف و ایربگهای جانبی به لیست تجهیزات اضافه شدند که در برخی از کلاسهای دنا پلاس از سال ۱۳۹۸ حذف شدند. این خودرو از نظر فنی تفاوتی با دنا معمولی ندارد و با موتور EF7 و گیربکس پنج سرعته دستی به بازار عرضه شد. از سال 1400 کروز کنترل نیز به آن اضافه شد.
حدود یک سال بعد، در آبان ۱۳۹۶، ایرانخودرو دنا پلاس توربو را معرفی کرد. این مدل به موتور توربوشارژ EF7 مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۱۰ ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن کمی بیشتر از نسخه عادی است. این مدل با گیربکس پنج سرعته دستی عرضه میشود و رینگهای بزرگتر ۱۶ اینچی و لاستیکهای پهنتر ۲۰۵ دارد. در داخل خودرو نیز تغییراتی مانند دوخت قرمز در روکش فرمان و دستهدنده، سر دنده جدید و موکت کف با آرم توربو دیده میشود.
در اواسط سال ۱۳۹۹، ایرانخودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک را به بازار عرضه کرد. این نسخه دارای گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE است و با موتور EF7 توربو با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۵ نیوتنمتر عرضه میشود. این مدل به دلیل ۶۶ کیلوگرم وزن بیشتر و اتلاف انرژی در سیستم مبدل گشتاور گیربکس، شتاب صفر تا صد کندتری دارد (حدود نیم ثانیه بیشتر) و مصرف سوخت آن نیز نیم لیتر در هر صد کیلومتر بیشتر است. این خودرو به فرمان برقی بجای هیدرولیک مجهز است.
در اسفند ۱۳۹۹، ایرانخودرو دنا پلاس توربو را با گیربکس شش سرعته دستی جدید معرفی کرد که فروش آن در بهمن ۱۴۰۰ آغاز شد. این مدل علاوه بر گیربکس جدید، به فرمان برقی مجهز شده است.
در بهمن 1401 ، شرکت ایران خودرو تحویل دنا پلاسهای جدید (که چندی پیش، از طریق بورس کالا آنها را فروخته بود) را آغاز کرده است. تیپ لوآپشن دناپلاس معمولی همان دنا پلاس بورسی، دو ویژگی مهم را ندارد: یکی اینکه نوع رینگ آن به جای آلومینیومی، فولادی است و دوم ترمز عقب آن کاسه ای می باشد. دان پلاس بورسی سانروف ندارد. در پاییز سال 1403 نوع جدیدی از دنا پلاس بورسی عرضه شد که آپشن های زیر به آن اضافه شده: سیستم کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی ترمز با نیرو هیدرولیکی (HBA)، سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم پایش فشار باد تایر (TPMS)، سیستم نشانگز زمان تعویض دنده (GSI). ولی همچنان دارای دو ایربگ و فاقد سانروف است و ترمزهای عقب همچنان کاسه ای و رینگ ها فولادی می باشد.
در زمستان سال ۱۴۰۲، ایرانخودرو تیپ جدید آپشنال از دنا پلاس توربو اتوماتیک را معرفی کرد. این مدل به علاوه آپشنهای معمول، دارای تجهیزات بیشتری مانند سیستم کنترل کشش و پایداری، راهنمای تعویض دنده، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم پایش باد تایرها، سنسور نور و باران، غربیلک فرمان D شکل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای و آینه وسط الکتروکرومیک است.
از سال ۱۴۰۳، دنا پلاس EF7P با موتور ارتقاءیافته EF7P و گیربکس شش سرعته دستی به بازار عرضه شد. این موتور دارای سیستم زمانبندی متغیر سوپاپهای دود است (در مدل EF7 معمولی این سیستم فقط برای سوپاپهای هوا وجود داشت) و تغییراتی در سرسیلندر، پیستونها، شاتونها، میللنگ و منیفولدهای دود و هوا دارد. این تغییرات منجر به کاهش اصطکاک و بهبود احتراق شدهاند، اما قدرت خروجی موتور همچنان ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتنمتر است. دنا پلاس EF7P همچنین دارای فرمان برقی، سنسور نور و باران و ترمزهای دیسکی عقب است.
در سال ۱۴۰۲، ایرانخودرو دنا جوانان را معرفی کرد که نسخهای ارتقاءیافته از دنا پلاس توربو اتوماتیک است. این مدل به موتور EF7P TC با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتنمتر مجهز است که به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها دوگانه نیز تجهیز شده است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۹.۸ ثانیه است. دنا جوانان از نظر ظاهری با تزئینات قرمزرنگ در جلوپنجره و چراغها و تریم نقرهایرنگ روی رکابها متمایز شده و در داخل نیز تریمهای مشکیرنگ جدیدی دارد.
برای آگاهی از قیمت انواع تیپ های دنا پلاس کافی است سری به بخش قیمت خودرو اُتکس بزنید و در آنجا تمکامی قیمت های به روز بازار را مشاهده کنید:
قیمت روز دنا پلاس EF7P 6 دنده مدل 1403
قیمت روز دنا پلاس جوانان اتوماتیک توربو مدل 1403
اگر همچنان نمی دانید که کدام مدل دنا پلاس را برای خرید انتخاب کنید و یا اینکه بین دنا و یک خودروی دیگر دو دل هستید می توانید از بخش مشاوره خرید خودرو با کارشناسان ما به صورت آنلاین گفتگو کنید و پاسخ سوالات خودتان را دریافت کنید و کمک بگیرید.
امکانات اضافی | گیربکس | موتور | مدل خودرو |
---|---|---|---|
پروفیل جانبی یکسان با سمند، آپشنهای معمولی | ۵ سرعته دستی | EF7 تنفس طبیعی | دنا |
پروفیل جانبی جدید، آپشنهای معمولی | ۵ سرعته دستی | EF7 تنفس طبیعی | دنا پلاس |
رینگهای ۱۶ اینچی پنج پیچ، دوخت و تریم قرمزرنگ داخلی | ۵ سرعته دستی | EF7 توربو | دنا پلاس توربو |
فرمان برقی، چهار ایربگ | ۶ سرعته اتوماتیک | EF7 توربو | دنا پلاس توربو اتوماتیک |
فرمان برقی | ۶ سرعته دستی | EF7 توربو | دنا پلاس توربو ۶ سرعته دستی |
امکانات بیشتر | 5 سرعته دستي | EF7 | دنا پلاس بورسی |
امکانات بیشتر، غربیلک فرمان D شکل | ۶ سرعته اتوماتیک | EF7 توربو | دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال |
فرمان برقی با غربیلک D شکل، سنسور نور و باران | ۶ سرعته دستی | EF7P تنفس طبیعی ارتقاءیافته | دنا پلاس ۶ سرعته دستی EF7P |
تریم قرمزرنگ بیرونی، تریم مشکی داخلی | ۶ سرعته اتوماتیک | EF7P توربو ارتقاءیافته | دنا جوانان |
نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش