اُتکس
  • مشاوره خرید بهترین سدان های کامپکت تا رنج قیمت 400 میلیون تومان - مرداد 1400

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۵/۱۹

مشاوره خرید بهترین سدان های کامپکت تا رنج قیمت 400 میلیون تومان - مرداد 1400

مشاوره خرید بهترین سدان های کامپکت تا رنج قیمت 400 میلیون تومان - مرداد 1400

ریشه واژه سدان به ریشه فعل لاتین سِدِس (Sedes) یا سیدِر (Seder) باز می‌گردد که به معنای نشستن است. پس از آن در قرن هفدهم میلادی واژه سدان (Sedan) از ریشه لاتین در زبان ایتالیایی شکل گرفت که به معنای منبر یا صندلی مجلل سوار بر پایه‌های بلند بود. این صندلی‌ها غالبا از سوی افراد ثروتمند به کار گرفته می‌شد که مسقف و مجهز به پنجره بودند و بیشتر مواقع دو یا چند رعیت، شخص نشسته بر آن را به اطراف حمل می‌کردند. بنابراین، واژه سدان در صنعت خودرو کلمه مناسبی برای توصیف خودرویی بود که برای حمل راحت و نسبتا لوکس افراد به کار گرفته می‌شد. برترین خودرویی که چنین ویژگی جامعی دارد، یک خودرو چهار در صندوق‌دار است که قادر است تعداد قابل توجهی از افراد را در آسایش و راحتی نسبی و در نهایت کاربرد در خیابان‌ها جا به جا کند. به همین دلیل امروزه به خودروهایی که از طراحی سه جعبه‌ای (یا سه باکس) بهره گرفته و به چهار در و یک صندوق برای حمل بار مجهز هستند سدان گفته می‌شود. با توجه به پیشرفت های زیادی که در صنعت خودروسازی انجام شده خودروسازان بزرگ و مطرح دنیا برای رقابت با یکدیگر مدل های متوعی از خودروها را در کلاس های مختلف از جمله سدان تولید می کنند و در همین رابطه تنوع خودرو بیشتر شده و خریداران گزینه های بیشتری برای انتخاب پیش رو دارند. در این مقاله از اکادمی اتکس و ادامه مقالات 10 تایی قصد داریم تا 10 تا از خودروهای موجود در بازار داخلی را که در محدوده قیمتی 400 میلیون تومان خرید و فروش می شوند را به شما معرفی کنیم. البته با توجه به وضعیت تحریم ها و ممنوعیت واردات خودروها انتخاب این اتومبیل ها تا حد زیادی محدود شده است و انتخاب از بین خودروهای داخلی و چینی موجود در بازار صورت گرفته است. در ادامه با ما همراه باشید


10_ پژو پارس LX

پژو پارس
پیشرانه پژو پارس ELX
کابین پژو پارس ELx
پارس ELx
پژو پارس ELx



پژو پارس یکی از سدان‌های محبوب شرکت ایران خودرو است که برای اولین بار در سال 1379 به سبد محصولات ایران خودرو اضافه شد و بر روی خط تولید این شرکت قرار گرفت. از ابتدای دهه ۹۰ ایران‌خودرو در نمونه‌های تولیدی پژو پارس تصمیم گرفت تا طرح فرمان این خودرو را تغییر داده و با افزودن یک کیسه هوا، محصول خود را ایمن‌تر کند. در ادامه و به‌ واسطه الزامات سازمان استاندارد مبنی بر نصب کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی، ایران‌خودرو از تریم جدید داشبورد پژو پارس در سال ۹۳ رونمایی کرد. طرح جدید داشبورد پژو پارس در بین فعالین بازار به داشبورد سوناتایی شهرت دارد که موجب تنوع‌بخشی اندکی به این سدان جمع‌وجور شده است. یکی از بزرگ‌ترین مزایای پژو پارس که از ابتدای حضورش تاکنون موجب برتری این خودرو در مقابل رقبایش شده، فاصله محوری مناسب و صندوق‌عقب جادار این خودرو است. با توجه به محبوبیت خودروهای خانوادگی در ایران، پژو پارس انتخاب مناسبی برای خانواده‌های ایرانی است. فاصله بین دو محور پژو پارس ۲۶۶۹ میلی‌متر بوده و حجم صندوق‌عقب این خودرو نیز ۴۷۰ لیتر اعلام شده است. امکانات رفاهی پژو پارس در مدل‌های سال و LX در مقایسه با نمونه‌های اولیه تغییر چندانی نداشته‌اند که موجب شده تا امروزه این خودرو محصولی ضعیف از نظر تجهیزات رفاهی قلمداد شود. مواردی همچون سنسور عقب، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، آینه جانبی با تنظیم برقی، صندلی های جلوی برقی ( با تنظیم محدود ) و کولر اتوماتیک اندک تجهیزات پژو پارس LX را تشکیل می‌دهند. یک پیشرانه با حجم 1578 سی‌سی، سیلندر، 16 سوپاپ تنفس طبیعی با 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور که با کد TU5 شناخته می‌شود از مشخصه های فنی پژو پارس LX TU5 هستند. قدرت توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. پیشرانه پژو پارس TU5 بر روی محصولات دیگر ایرانخودرو مثل پژو 206 و 207 و 405 اس‌ال‌ایکس نیز قرار گرفته است. از ویژگی های آن می توان به مصرف سوخت مناسب، الایندگی کم و بازده مناسب اشاره کرد. 

جدول مشخصات فنی

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور ( لیتر )
1587 سی سی
قدرت موتور ( اسب بخار )
105 اسب بخار 
شتاب صفر تا صد ( ثانیه)
14.2 ثانیه
نوع گیربکس
5 سرعته دستی

9_ برلیانس H330

برلیانس H330
برلیانس H300 سایپا
کابین برلیانس H330
برلیانس H330 اتومات

برلیانس h330 یکی از سدان‌های جمع‌ و جور چینی مونتاژ داخل است که از زمستان ۱۳۹۳ و پس از امضای قرارداد همکاری مشترک میان دو کمپانی سایپا و برلیانس اتو، به سبد محصولات شرکت سایپا اضافه و از سال 1394 به بازار عرضه شد. تیراژ بالای خودروی h330 سبب شد تا به‌سرعت در بازار محبوب شود و مشتریان شناخت مطلوبی از این خودرو به دست آورند. همین مساله موجب شده است تا اکنون این خودرو به یکی از گزینه‌های موجود در بازار خودروهای کارکرده تبدیل شود. این خودرو در ابتدا با پیشرانه 1.5 لیتری که حداکثر توان تولیدی ۱۰۳ اسب‌ بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۳۸ نیوتن‌متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه را دارد به بازار عرضه شد اما بعد از مدتی نسخه قوی تر 1.65 لیتری جایگزین  پیشرانه قبلی شد. دو گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و پنج سرعته دستی وظیفه انتقال نیرو  را به چرخ‌های جلو برعهده دارند. نمونه اتوماتیک برلیانس H330 برای رساندن سرعت خود از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت به حدود 15 ثانیه زمان نیاز دارد که چالاکی قابل قبولی برای یک سدان خانوادگی در این رنج قیمتی ندارد، البته نمونه‌های مجهز به گیربکس دستی از نظر چالاکی در وضعیت بهتری قرار دارند. مصرف ترکیبی برلیانس H۳۳۰ در شهر و ترافیک‌ نیمه‌سنگین، رقمی در حدود ۱۰ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر است، که به میزان قابل توجهی بیشتر از رقم اعلامی برلیانس است. پایداری خودرو در پیچ‌ها، کاملاً مطمئن و خوب است و سیستم ترمز H330 با توجه به دارا بودن ABS و EBD، در زمین‌های خیس نیز عملکرد مناسبی دارد و راضی‌کننده است. سیستم تعلیق نیز در مواجهه با پستی و بلندی‌های مسیر، ضربات را به‌خوبی جذب می‌کند.

جدول مشخصات فنی

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور ( لیتر )
۱۶۵۴ سی سی
قدرت موتور ( اسب بخار )
۱۱۴ اسب بخار 
شتاب صفر تا صد ( ثانیه)
15 ثانیه
نوع گیربکس
4 سرعته اتوماتیک

8_ رنو تندر E2

رنو تندر E2
پیشرانه تندر 90
کابین تندر 90
تندر 90 پارس خودرو
تندر 90

ایران خودرو پس ازعرضه پیکان برای مدت زمان نسبتا زیادی به دنبال جایگزینی برای این خودرو بود. تندر90 یا رنو لوگان که در بازارهای جهانی نیز با این نام شناخته می شود به عنوان جایگزینی برای این خودرو در نظر گرفته شد. نسل اول این خودرو در سال 1383 وارد بازار های داخلی شد و با استقبال فراوانی از سوی مردم روبه رو شد و تا سال 1391 با سه مدل E0_E1_E2 در داخل تولید می شد. این خودرو به عنوان خودرویی برای قشر متوسط جامعه طراحی شده بود و در آن امکانات و اپشن های زیادی تعبیه نشده بود و کمپانی تمرکزش را روی استحکام و کیفیت این خودرو قرار داده بود به طوری توانست 3 ستاره ایمنی از موسسه معتبر اروپایی ENCAP دریافت کند. مدل های مختلف این خودرو فقط از نظر امکانات و نجهیزات داخلی با یکدیگر فرق دارند و تفاوتی جزئی نیز در نمای ظاهری با یکدیگر دارند و هرسه مدل از یک پیشرانه استفاده می کنند. از نکات منفی این خودرو که اغلب مالکان ان بیان کرده اند نداشتن دید کافی در قسمت عقب خودرو است که به دلیل بزرگ بودن حجم صندوق عقب و قرار گرفتن درب صندوق در ارتفاعی بالاتر نسبت به خودروهای دیگر است. فضای نسبتا خوبی در اختیار سرنشینان این خودرو قرار دارد و به کمک سیستم های تعلیق خوب و کابین نسبتا ایزوله سواری نرم و راحتی را تجربه می کنند. کم خرج و کم ایراد بودن این خودرو دلیل محبوب بودن این اتومبیل در داخل کشور است. زیر کاپوت رنو تندر E2 یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی وجود دارد. این موتور انژکتوری ۱۶ سوپاپ با دو میل سوپاپ در بالا می‌تواند ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این گشتاور توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و می‌تواند در ۱۰.2 ثانیه تندر را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. گیربکس رنو تندر ۹۰ نیز به تازگی بروزرسانی شده است و در مدل‌های ۹۶ به بعد از گیربکس جدیدی موسم به JHQ استفاده شده است که برخی ایرادات گیربکس قبلی را ندارد. رنو تندر ۹۰ E2 نه تنها شتاب خوبی دارد بلکه مصرف سوخت آن نیز کم است به طوری که در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند.


جدول مشخصات فنی

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور ( لیتر )
1598 سی سی
قدرت موتور ( اسب بخار )
105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد ( ثانیه)
10.2 ثانیه
نوع گیربکس
5 سرعته دستی

7_ بسترن B30

بیسترن B30
نمای جانبی بسترن B30
کابین بسترن B30
نمای پشتی بسترن B30
بسترن b30 بهمن خودرو

فاو بسترن B30 یک سدان کامپکت چینی است که بر پلتفرم یکی از محصولات فولکس واگن به نام بورا توسعه یافته و از سال ۲۰۱۵ در لیست تولیدات شرکت فاو ظاهر شده است. این محصول بعد از سری B50 دومین سدان شرکت فاو بوده که توسط گروه خودروسازی بهمن از سال ۱۳۹۶ به سطح خیابان‌ها و جاده‌های کشورمان رسیده و نسبت به خودروی قبلی یعنی B50 توانسته بازار فروش بهتری داشته باشد. بسترن B30 در بخش فنی به یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده است که با کد CA4GB16 شناخته می‌شود. این پیشرانه از توان تولید 107 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 155 نیوتن‌متر در 3600 دور در دقیقه برخوردار است که باعث می‌شود این سدان جمع و جور طی مدتی در حدود 14 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برسد. شرکت فاو برای انتقال نیروی تولید شده توسط پیشرانه این خودرو به چرخ‌های جلو، از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن استفاده نموده است که از قابلیت تیپ ترونیک نیز برخوردار است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که عدد مناسبی برای یک سدان خانوادگی به نظر می‌رسد. استاندارد آلایندگی این خودرو در ردیف یورو ۵ قرار داشته و از این بابت در زمره کم آلاینده ترین خودروهای مونتاژ شده در کشور جای می‌گیرد. اسکلت بندی بسترن B30 به واسطه بهره‌گیری از ساختار ۳H در پنل کفی، کناری و سقف، تقویت شده است. این امر سبب گردیده تا نمونه مجهز به شش ایربگ B30، پنج ستاره ایمنی را از موسسه تست تصادفات چین(C-NCAP) کسب نماید. متاسفانه نمونه ارائه شده در بازار ایران تنها از دو کیسه هوا برخوردار شده است.

جدول مشخصات فنی

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
4 سیلندر خطی
حجم موتور ( لیتر )
1600 سی سی
قدرت موتور ( اسب بخار )
107 اسب بخار
شتاب صفر تا صد ( ثانیه)
14 ثانیه
نوع گیربکس
6 سرعته اتومات

6_ پژو 207 صندوقدار


 پژو 207 صندوقدار
کیلومتر 207
کابین  پژو 207 صندوقدار
 پژو 207 صندوقدار دنده ای
 207 صندوقدار

پژو 207 صندوق دار جدیدترین محصولی است که در خانواده خودروهای 206 و 207 به بازار عرضه شده و توانسته سهم فروش خوبی در بازار برای خود کسب کند. این خودرو در اوایل سال 1397 به بازار عرضه شد و به دنبال استقبال خوبی که از خودرو 207 هاچ بک شده بود این خودرو نیز مورد توجه خریداران قرار گرفت. فرم کلی بدنه خودرو تقریبا همان فرم پژو 206 های SD است که قبل از این خودرو وارد بازار شده بودند. اپشن هایی از قبیل غربیلک فرمان جدید با دکمه های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل، دی لایت، دوربین و سنسور عقب، در این خودرو به چشم می خورند که در نسل های قبلی پژو 206 به صورت بسته های سفارشی در اختیار مشتریان قرار می گرفت. مصرف سوخت ترکیبی 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر معیاری است عنوان کم مصرف بودن را برای این خودرو فراهم می کند. این خودرو از موتور ۱.۶ لیتری TU5 چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند. قبل از ۲۰۷، این موتور فقط در پژو ۲۰۶ و آن هم فقط تیپ ۵ استفاده می‌شد. حجم دقیق پیشرانه پژو ۲۰۷ ایرانی، ۱۵۸۷ سی سی است و حداکثر قدرتش به ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه می‌رسد و می‌تواند ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه گشتاور تولید کند. ایران خودرو برای پژو ۲۰۷ دو جعبه دنده در نظر گرفته، یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. حداکثر سرعتی که می‌توان با این خودرو رانندگی کرد، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. وزن پژو ۲۰۷ دستی ۱۰۸۷ کیلوگرم است و مدل اتوماتیک ۱۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد. ۲۰۷ ایرانی با استفاده از جعبه دنده دستی به ۱۱.۶ ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد، در حالی که شتاب پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک ثانیه کندتر است و بعد از گذشت ۱۲.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شتاب برای خودرو تولید داخل، قابل قبول به نظر می‌رسد.


جدول مشخصات فنی

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور ( لیتر )
1587 سی سی
قدرت موتور ( اسب بخار )
105 اسب بخار 
شتاب صفر تا صد ( ثانیه)
11.6 ثانیه
نوع گیربکس
5 سرعته دستی


5_ سایپا شاهین

شاهین
سایپا رهام
نمای پشتی شاهین
کابین شاهین
سایپا شاهین

سایپا رهام یا همان شاهین یک سدان جمع‌وجور خانوادگی شهری به حساب می‌آید که اولین بار در نمایشگاه خودرو شیراز به معرض نمایش عموم درآمد. این خودرو یکی دیگر از محصولات شرکت سایپا بوده و مالکیت معنوی آن تماما در اختیار این کمپانی خودروساز ایرانی قرار دارد. این سدان نسبتا زیبای ایرانی بر اساس پلتفرم سایپا sp100 طراحی و توسعه یافته است و شباهت‌های زیادی به محصول چینی ولکس c30 داشته و می‌توان این طور برداشت کرد که احتمالا سایپا با به روزآوری پلتفرم ولکس  C30 اقدام به طراحی ماشین شاهین کرده باشد.  اولین نسخه‌ی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانه‌ی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M15T نام دارد. این پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار و گشتاور تولیدی ۱۶۵ نیوتن‌متری دارد. نیرو ی تولید شده پیشرانه توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. در حال حاضر سایپا شاهین در دو تیپ نیمه فول و فول به بازار عرضه می‌شود. نسخه نیمه فول سایپا شاهین S نام دارد و نسخه فول آپشن نیز سایپا شاهین G نام گرفته است از جمله امکانات این خودرو می توان به دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمه ای، نمایشگر تعویض دنده، فرمان کمکی برقی، ترمزهای جلوی و عقب دیسکی، ترمز ABS ،EBD ،BAS، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، سنسور پارک و دوربین عقب، تریم چرم مصنوعی، زیرآرنجی جلو، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم افزار، رهیاب ماهواره ای، کامپیوتر سفر، سنسور فشار باد و دمای تایر، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، آینه های تاشو برقی اشاره کرد.

جدول مشخصات فنی

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
4 سیلندر 8 سوپاپ
حجم موتور ( لیتر )
1497 سی سی
قدرت موتور ( اسب بخار )
110 اسب بخار 
شتاب صفر تا صد ( ثانیه)
_
نوع گیربکس
پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک

4_ چری اریزو 5

چری اریزو 5
کابین اریزو 5
نمای پشتی اریزو 5
نمای جانبی اریزو 5
اریزو 5 اتومات

چری آریزو 5 Arrizo یک سدان چینی با ظاهری زیبا است که محصول برند چری چین بوده و توسط شرکت مدیران خودرو برای اولین بار در سال 1395 وارد بازار ایران شده است. چری آریزو 5 از نظر ابعاد و وزن در کلاس ماشین های متوسط خانوادگی قرار میگیرد اما پیشرانه ماشین با توجه به نیروی تولیدی و ابعاد خودرو مناسب این اتومبیل نبوده و بسیاری از خریداران انسخه اولیه این خودرو از قدرت نه چندان زیاد این پیشرانه انتقاد کرده اند. این پیشرانه به ماشینی با وزن 1387 کیلوگرم با حجم 1500 سی سی تنها 116 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متر گشتاور میدهد که عملا چه با گیربکس دستی و چه با گیربکس CVT شتاب قابل قبولی به این خودرو نمی دهد. گیربکس به کار رفته در نمونه اتوماتیک از نوع CVT ضریب دنده پیوسته میباشد که شتاب گیری اولیه را برای شما تبدیل به یک کابوس تبدیل کرده و کاملا با اعصاب و روان راننده چری آریزو5 بازی میکند. از امکانات این خودرو می توان به سیستم پایداری الکترونیکی ESP، سیستم ضد لغزش TCS، سیستم کمکی HHC، سیستم نمایش میزاد باد لاستیک های TPMS، استارت بدون کلید، ABS ،EBA، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان،  صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، سیستم ورود بدون کلید، تنظیم برقی آینه ها، کروز کنترل، سانروف، روکش چرمی صندلی ها، سنسور عقب، چراغ های LED، وضعیت رانندگی ECO اشاره کرد. چری آریزو 5 از نظر هندلینگ و سواری مناسب عمل میکند و در استفاده های شهری ماشین خوبی است ولی ترمز های چری آریزو 5 اصلا عملکرد خوبی ندارند و در مسیر های پر پیچ و شیبدار احساس نا امنی را به راننده منتقل مینماید.

جدول مشخصات فنی

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور ( لیتر )
1499 سی سی
قدرت موتور ( اسب بخار )
116 اسب بخار
شتاب صفر تا صد ( ثانیه)
-
نوع گیربکس
5 سرعته دستی یا CVT


3_ رنو سیمبل

رنو سیمبل
نمای جانبی رنو سیمبل
پیشرانه رنو سیمبل
کابین رنو سیمبل
سیمبل

رنو سیمبل یک سدان کامپکت فرانسوی است که نسل اول آن در سال 1999 معرفی شد و در حال حاضر در سومین نسل خود به تولید می‌رسد. رنو سیمبل در نسل جدید در واقع جایگزین تندر 90 یا داچیا لوگان شده و این دو در واقع یک خودرو، با نام‌های متفاوت هستند. همان‌طور که اشاره شد سیمبل از لحاظ پیشرانه تفاوت چندانی با رنو تندر 90 ندارد؛ بنابراین یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴0 نیوتن متر که نیروی آن توسط جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود، وظیفه تامین قوای این سدان جمع‌وجور ۱۰۸۱ کیلوگرمی را بر عهده دارد. شتاب صفر تا صد رنو سیمبل برابر با ۱۰.۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین رنو سیمبل چیزی در حدود ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد.

رنو سیمبل در قالب دو تیپ LE و PE به بازار کشورمان راه پیدا کرده که در این میان مدل LE در حکم نسخه فول آپشن شناخته می‌شود. از جمله مهم‌ترین امکانات و آپشن‌های رفاهی ایمنی موجود در رنو سیمبل LE می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کروز کنترل، کامپیوتر سفری، حسگر فاصله‌سنج عقب، حسگر فشار باد تایر، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، دی لایت، چراغ‌های مه شکن در بخش جلو و عقب، فرمان هیدرولیک دو حالته با دکمه‌های کنترل، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، میکروفون داخلی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، درگاه USB، بلوتوث، دو عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، اتولاک، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده با تنظیمات شش حالته دستی، صندلی سرنشین جلو چهار حالته دستی، ایزوفیکس، صندلی آینه‌های جانبی با تنظیم برقی.

جدول مشخصات فنی

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور ( لیتر )
1598 سی سی
قدرت موتور ( اسب بخار )
105 اسب بخار
شتاب صفر تا صد ( ثانیه)
10.1 ثانیه
نوع گیربکس
4 سرعته خودکار

2_ اریو S300 سایپا

اریو S300
کابین اریو S300
نمای پشتی اریا S300
زوتی S300
اریو سایپا

سال 93 بعد از نهایی شدن مذاکرات بین سایپا و زوتی (یا همان زوتای)، مدل Z300 ابتدا به S300 تغییر نام داد و در نهایت، نسخه مونتاژی‌اش با نام آریو به بازار آمد. این خودرو در فاصله سال‌های 1394 الی 1398 توسط بنیان توسعه صنعت خودرو سایپا (بن رو) به تولید رسید. پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات زوتی و سایپا در خصوص تولید این خودرو، محصول جدید سایپا ابتدا با نام S300‌ و سپس با نام آریو به بازار عرضه شد. آریو پس از حضور در بازار داخلی، با خودروهایی همچون دنا از ایران‌ خودرو و برلیانس H330 از پارس ‌خودرو به رقابت پرداخت. در حال حاضر نمونه مجهز به موتور 1.6 لیتری این خودرو در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک در بازار عرضه شده است که نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک تیپ فول این خودرو محسوب می‌شود و از امکانات کامل‌تری برخوردار است. این پیشرانه سیلندر 16 سوپاپ از نوع DOHC بوده و توان تولید 112 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 151 نیوتن‌متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل شود. نمونه اتوماتیک آریو اس 300 در یک سیکل ترکیبی 7.2 لیتر بنزین مصرف می‌نماید و از حالت سکون برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به حدود 12.5 ثانیه زمان نیاز دارد؛ این در حالیست که نمونه دنده دستی این خودرو طی 11 ثانیه می‌تواند سرعت خود را از صفر به صد برساند و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز برابر با 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است؛ بنابراین نمونه دنده دستی این خودرو از چالاکی بیشتر و مصرف سوخت کمتری برخوردار است.از جمله آپشن‌های نمونه اتوماتیک این خودرو می‌توان به سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك، سنسور پارك دنده عقب، قابليت تنظيم ارتفاع چراغ‌های جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، كامپيوتر اطلاعات سفر، چراغ بدرقه و... اشاره کرد.

جدول مشخصات فنی

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور ( لیتر )
1600 سی سی 
قدرت موتور ( اسب بخار )
112 اسب بخار
شتاب صفر تا صد ( ثانیه)
  12.5 / 11 ثانیه 
نوع گیربکس
4 سرعته اتوماتیک / 5 سرعته دستی 

1_ دنا پلاس

دنا پلاس
نمای پشتی دنا پلاس
کابین دنا پلاس
نمای جانبی دنا پلاس
دنا پلاس دنده ای

دنا پلاس نسخه به روز شده دنا است که ایران خودرو در سال 1395 این خودرو را به لیست محصولاتش اضافه کرد و در دسترس مشتریان قرار داد. این خودرو از نظر ظاهری تغییرات نسبتا قابل قبولی در مقایسه با نسخه قبلی داشته و با چهره ای مدرن تر و جذاب تر روانه بازار شده است.  دنا پلاس هم به نوعی نمونه فیس لیفت شده دنا ساده محسوب میشود، هرچند برخلاف عرف جهانی این فیس لیفت نه به عنوان جایگزین مدل قبلی بلکه در قالب یک ماشین متفاوت و بصورت موازی با دنا ساده به بازارمان عرضه شده است. از مهم ترین تغییرات دنا پلاس نسبت به نمونه ساده میتوان به مواردی مثل به روز رسانی طراحی خط شانه کناری و گرافیک داخلی چراغها و تغییراتی در جلوپنجره و چند قسمت دیگر بهمراه نصب چند آپشن اضافه اشاره کرد. دنا پلاس همچون بسیاری از محصولات شرکت ایران‌خودرو به پیشرانه EF7 مجهز شده است که این پیشرانه نسبت به XU7 و TU5 اندکی بروزتر بوده و از استهلاک کمتری برخوردار است، اما متأسفانه شتاب و چالاکی کم آن باعث می‌شود که دنا پلاس به 13.5 ثانیه زمان نیاز داشته باشد تا بتواند از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر برسد، مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس، در هر صد کیلومتر حدود لیتر است که برای یک سدان شهری کمی زیاد به نظر می‌رسد. همچنین وظیفه انتقال قدرت دنا پلاس بر عهده یک جعبه دنده سرعته دستی است که نیروی تولیدی را به چرخ های جلویی منتقل میکند.

جدول مشخصات فنی

آیتم ها
مقادیر
نوع موتور
4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور ( لیتر )
1646 سی سی
قدرت موتور ( اسب بخار )
113 اسب بخار در
شتاب صفر تا صد ( ثانیه)
13.5 ثانیه
نوع گیربکس
5 سرعته دستی

کارشناسی و مشاوره خرید خودرو

خرید خودرو که امروزه به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده و قیمت آن در بازار شاهد نوسان های بسیار زیاد است بدون مشورت با فرد متخصصی کار اشتباهی بوده می تواند باعث ضرر و زیان های مالی برای خریدار شود. کارشناسان خودروی اتکس با بررسی عوامل مطرح شده در این مقاله و جزئیات تخصصی تر، و همچنین با مشخص شدن محدوده قیمتی خودرو، داخلی یا خارجی بودن آن، انتخاب کلاس بدنه بر اساس مشخصات و معیارهای خریدار و نوع استفاده و عوامل دیگر، از بین خودروهای موجود در بازار بهترین و مناسب ترین گزینه را برای هر شخص مشخص می کنند تا خریدار، خودروی مناسب مورد نیاز خود را پیدا کرده و با جلوگیری از خرید و فروش های مکرر، از ضرر و زیان های احتمالی جلوگیری کند. همیشه مشاوره گرفتن از یک شخص ماهر و حرفه ای در حوزه خودرو به صورت کاملا خصوصی و در محیط آنلاین می تواند این انتخاب را دقیق تر هدایت کند. در این رابطه ما سیستم مشاوره آنلاین خرید و فروش اتکس را به شما معرفی میکنیم، کافی است وارد صفحه مشاوره خرید و فروش شده و با وارد کردن ایمیل خود، وارد فضای مشاوره خصوصی با یک کارشناس خبره شوید و تمامی سوالات خود را در این محیط از وی بپرسید. پس از دریافت مشاوره و انتخاب نوع خودرو کمک گرفتن از یک کارشناس خودرو در بررسی و تست قسمت های مختلف یک اتومبیل یکی از اقدامات ضروری است که قبل از خرید هر خودرو باید انجام شود. با توجه به داغ بودن بازار خودروهای کارکرده و همچنین کلاهبرداری هایی که در فروش این خودروها صورت می گیرد ما به شما عزیزان کارشناسان خودروی اتکس را پیشنهاد میکنیم. در این راستا شما خریداران عزیز برای کارشناسی و تخمین خودروی مورد نظر خود می توانید با پر کردن فرم مربوطه کارشناسی رنگ و فنی خودرو در سایت اتکس درخواست کارشناس در محل را بدهید. البته در صورتی که فرایند تکمیل فرم اینترنتی و درخواست آنلاین کارشناس برای شما دشوار است، می توانید به راحتی با شماره تماس 02128428466 و داخلی شماره تماس گرفته و نسبت به اعزام کارشناس به سمت محل مورد نظر خود اقدام کنید.

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش