اُتکس

نظرات (19)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۴/۹

بررسی هایما S5 به همراه تجربه کارشناسی

بررسی هایما S5 به همراه تجربه کارشناسی

خرید و فروش خودروهای شاسی بلند و کراس اوور این روزها نسبت به  خودروهای سدان کمی بیشتر شده است و کمپانی های خودروساز نیز به تولید محصولات جدیدتر و ارتقا خودروهای خود در این کلاس بدنه روی اورده اند. در بازارهای داخلی نیز خودروهای شاسی بلند کمپانی های خارجی مورد توجه بیشتری در میان مردم قرار گرفته است و به دلیل فضای نسبتا بیشترو مناسب تری که در اختیار سرنشینان قرار می دهد و همچنین سواری بهتر به یکی از اصلی ترین گزینه ها برای خانواده های پرجمعیت تبدیل شده است. تقریبا از اوایل دهه 80 شمسی خودروسازان چینی به بازارهای داخلی راه پیدا کردند در ابتدای ورود، مشتریان ایرانی روی چندان خوشی به این خودروسازان نشان نمی دادند، طوری که قبل از شروع دهه 90 شمسی اتومبیل های چینی تنها 1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده بودند. اما در سال های آغازین دهه 90 شرایط سیاسی و اقتصادی به گونه ای پیش رفت که زمینه های حضور پر رنگ تر شرکت های چینی در ایران فراهم شد. طبق آمار تا همین چند ماه پیش و قبل از دور جدید تحریم ها شاهد فعالیت نزدیک به 15 برند چینی و تصاحب سهمی 15درصدی از بازار توسط این برندها بودیم. در این مقاله قصد داریم تا یکی از محصولات این خودروسازان چینی یعنی هایما S5 که محصول کمپانی خودروسازی هایما است و به همراه برادر بزرگتر خود یعنی هایما S7 توانسته اند فروش خوبی را در بازارهای داخلی به ثبت برسانند مورد بررسی قرار دهیم پس در ادامه با آکادمی اتکس همراه باشید.

خط تولید هایما

                                                                                           خط تولید و مونتاژ هایما در کارخانه ایران خودرو خراسان _ مشهد

معرفی اولیه

شرکت خودرو سازی هایما در ژانویه سال 1992 و با نام هاینان مزدا ( بعدها با استفاده از حروف ابتدایی هاینان و مزدا نامش به هایما تغییر کرد ) با هدف تولید خودروهای مزدا و فروش انها در چین با همکاری دولت استانی هاینان و مزدا تاسیس شد. این قرار داد تا سال 2006 ادامه یافت تا اینکه گروه خودروسازی فاو سهم شرکت مزدا را خریداری کرد و این کمپانی یعنی هاینان مزدا به یکی زیر مجموعه های فاو تبدیل شد. پس از این اتفاق هایما حق تولید خودروهای قدیمی‌تر مزدا را حفظ کرد و همچنین اجازه پیدا کرد از فناوری مزدا در خودروهای خودش استفاده کند، اما استفاده از برند مزدا برای آن‌ها ممنوع شده بود. این روزها هنوز نظارت مزدا روی محصولات هایما تا حدودی وجود دارد و وجود نظارت های گوناگون از مزدا و فاو باعث شده تا سطح محصولات این کمپانی در برخی نمونه ها رو به رشد باشد. در سال ۲۰۰۸ هایما کارخانه سوم خود را در هاینان افتتاح کرد که ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را دارد. دو کارخانه دیگر هایما در هایکو و ژنگژو در استان هاینان قرار دارند و هرکدام ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را دارند.

سال ۲۰۰۹ خبرگزاری رویترز اعلام کرد که هایما و مزدا بار دیگر پس از جدایی با یکدیگر همکاری می‌کنند، این همکاری‌ها در زمینه تبادل فناوری و دانش تولید خودرو بود. در سال 2010 این کمپانی گامی مهم در جهت بین المللی شدن برداشت و ان هم تاسیس کارخانه ای در روسیه برای مونتاژ محصولاتش بود که توسط شرکت درویژ افتتاح شد و بعد از ان در سال 2016 کارخانه دیگری در بلغارستان تاسیس کرد و فعالیتش را از سال 2018 اغاز کرد. با این اقدامات هایما دومین خودروساز چینی بود که توانست کارخانه ای در خاک اروپا تاسیس کند.

این کمپانی در سال 2015 و با همکاری ایران خودرو تولید و مونتاژ محصولاتش در ایران را اغاز کرد و هم اکنون در کارخانه خودروسازی خراسان ( ایران خودرو خراسان ) که اولین و بزرگترین مجموعه خودروسازی پس ازانقلاب اسلامی است و به دست متخصصان ایرانی بنا گشته محصولات هایما S5  و S7 خود را مونتاژ و به بازار عرضه می کند. 

هایما S7 در واقع اولین همکاری ایران خودرو با این شرکت چینی بود که در ابتدا نسخه های تنفس طبیعی این خودرو وارد بازار شد و کمی بعد نسخه های توربو این مدل نیز روانه بازار شد. هایما S5 محصول جدیدتر این کمپانی است که به صورت توربوشارژ و با همکاری شریک های این کمپانی یعنی فاو و کمک مزدا طراحی  شده است و توانسته در کنار برادر بزرگتر خود فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کند. می‌توان گفت که هایما S5 برخلاف بسیاری از خودروهای چینی دیگر در بازار چندان شناخته شده نیست و همین امر باعث شده تا خریداران این رده، با احتیاط به این خودرو بنگرند؛ از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله بررسی خودروها، به هایما S5 بپردازیم و برخی از ویژگی‌های این کراس اور نسبتاً جمع‌وجور را مورد بررسی قرار دهیم. 

عملکرد فنی


پیشرانه هایما S5

همانند اکثر خودروهای کراس اوور که از پیشرانه های 4 سیلندر 1.5 لیتری در انها استفاده شده است، در هایما S5 نیز از این پیشرانه 1.5 لیتری استفاده شده است تا پاسخگوی نیاز این خودرو در این ابعاد باشد. هایما محصول S5 را در دو نسخه 1.5 لیتری توربوشارژ و 1.6 لیتری تنفس طبیعی تولید می کند که  فقط نسخه نسخه 1.5 لیتری این خودرو در ایران تولید می شود. این پیشرانه می تواند حداکثر قدرت 161 اسب بخار را در دور موتور RPM 6000 و گشتاور 223 نیوتن متری را در بازه 1800 تا  RPM  4000 تولید کند. این نیروی تولید شده توسط یک سیستم انتقال دهنده CVT که ساخت شرکت پانچ بلژیک است به چرخ های جلو منتقل می شود، متاسفانه این خودرو همچون سایر کراس اوورهای چینی موجود در بازار ایران به سیستم چهارچرخ متحرک مجهز نبوده و تنها به صورت دیفرانسیل جلو (FWD) به بازار عرضه می شود. این قدرت و گشتاور قابل‌توجه می‌تواند سکو پرتاب هر خودرویی در این رده باشد، اما در مورد هایما S5 این مسئله چندان صدق نمی‌کند به این ترتیب هایما اس 5 با وجود وزن بالای 1400 کیلوگرم، هرگز خودرو سریعی نیست و نمی‌توان انتظار یک عملکرد عالی را از آن داشت. گویا خودروسازان چینی هنوز با روش‌های کاهش وزن خودرو آشنایی ندارند و محصولات آن‌ها بیش‌ازحد سنگین هستند. ضریب تراکم این پیشرانه 10:1 و از سیستم های VIS ( منیفولد ورودی متغیر) و VVT ( زمانبندی متغیر سوپاپ ها ) در این موتور استفاده شده است، همچنین بلوک موتور نیز برای کاهش وزن خودرو از جنس الومینیوم و سر سیلندر ان از جنس پلیمر رزین ساخته شده است که تا حدودی وزن این پیشرانه را کاهش دهد. استفاده از سیستم توربوشارژ در پیشرانه ها علاوه بر افزایش قدرت پیشرانه باعث بالا رفتن استهلاک و پایین امدن عمر مفید پیشرانه می شود و باید سرویس های موتور را در فواصل زمانی کوتاهتر و سروقت انجام داد تا صدمه ای به موتور وارد نشود. استفاده از سیستم انتقال قدرت CVT در این خودرو عملکرد پیشرانه 161 اسب بخاری را تا حدودی محدود می کند و سیستم توربوشارژ نیز همانند دیگر پیشرانه های توربو از شروع حرکت تا به بوست رسیدن توربو شارژ اندکی تاخیر و کندی دارد و این عوامل سبب کند شدن خودرو در شرایط مختلف رانندگی می شود. گیربکس خودرو نیز در انتخاب وضعیت‌های دنده بین P،N،R و اندکی تاخیر دارد و جالب است بدانید که پس از انتخاب هر یک از وضعیت‌های R و D، خودرو به محض فشردن پدال گاز راه نمی‌افتند و پیش از هرچیز اندکی گاز هرز را تجربه خواهید کرد. بااین‌حال شتاب ثانویه خودرو قابل‌قبول بوده و سواری کسل‌کننده‌ای را درون این خودرو تجربه نخواهید کرد. برخلاف اغلب کراس‌اوورهای چینی حاضر در این رنج قیمتی، هایما S5 از سیستم تعلیق نرمی برخوردار است و این موضوع یکی از مزایای S5 محسوب می‌شود.ترمزهای هایما S5 در هر چهارچرخ دیسکی هستند و به لطف بهره‌گیری از مواردی مثل ABS ، EBD و BAS شتاب منفی خوبی را به شما القا خواهد کرد و حس خوبی از اطمینان را هنگام توقف فراهم خواهند ساخت. سیستم‌های کنترل ایمنی نیز به‌خوبی تمامی جوانب را تحت نظر دارند و تا حد امکان از بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو جلوگیری می‌کنند. این خودرو به 11 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و بیشینه سرعت ان نیز به 175 کیلومتر در ساعت محدود شده است. هایما S5 توربو در هر 100 کیلومتر در مسیر شهری 9.8 لیتر سوخت و در مسیرهای غیر شهری 6.1 لیتر و به صورت سیکل ترکیبی 8 لیتر در هر 100 کیلومتر سوخت مصرف می کند، این پیشرانه همچنین از استاندارد الایندگی یورو 5 پشتیبانی می کند

طراحی و امکانات

هایما S5
نمای جانبی هایما S5
نمای عقبی هایما S5
نمای جلوی هایما s5
هایما S5
هایما S5
هایما S5

طی چند سال گذشته کمپانی های خودروسازی چینی به مرور و برای رقابت با یکدیگر بر سر فروش محصولات خود در بازار داخلی شروع به همکاری با خودروسازان بزرگ ما و یا افتتاح نمایندگی هایی در کشور هستند، با توجه به پیشرفت روز افزون این خودروسازان و نداشتن مشکلات تحریمی که امروزه باعث عقب افتادگی صنعت خودروسازی ما شده است طی مدت زمان کوتاهی شاهد نسل جدید محصولات این خودروسازان و یا مدل های متنوع تری از انها در بازار هستیم. این خودروسازان با در نظر گرفتن علایق و نیازهای مختلف مردم شروع به طراحی و تولید محصولات خود می کنند تا بتوانند قشر وسیع تری از مردم را به سمت خرید محصولات خود جلب نمایند. کمپانی خودروسازی هایما نیز یکی از این شرکت های خودروسازی است که تاکنون توانسته دو نمونه از محصولاتش را در ایران بفروش برساند و همچنین به عنوان یک برند تازه تاسیس در ایران توانسته فروش نسبتا خوبی از محصولاتش را به ثبت برساند. هایما S5 دومین خودروی این کمپانی است که وارد بازارهای داخلی شده است و از فرم و طراحی کاملا متفاوتی نسبت به خودروهای هم رقیبانش بهره می برد و اثری از کپی‌کاری در آن دیده نمی‌شود. فرم کلی بدنه خودرو جالب و قابل قبول به نظر می رسد اما هیچ خودرویی بدون عیب نیست و هایما S5 نیز مشکلات ظاهری خود را دارد، طراحان این خودرو موفق نشده‌اند تناسب و هماهنگی لازم را میان اجزای مختلف آن رعایت کنند. برای مثال جلوپنجره بیش‌ازحد بزرگ و خشن این خودرو با ماهیت کلی آن که نمایانگر یک کراس‌اوور شهری است، تناسب چندانی ندارد. نمای جلو تا حدودی شبیه خودروی چانگان CS35 شده است ولی با فرمی گرفته تر و خطوط عضلانی که در نمای جلو واطراف بدنه طراحی شده است ظاهر خودرو را کمی اسپرت نشان می دهد. چراغهای بزرگ جلو به سبک محصولات هیوندای و با سایزهای نسبتا بزرگی طراحی شده اند و هماهنگی خوبی با دیگر اجزاء این قسمت دارند. بر روی سپر جلو هم به تبعیت از چراغهای اصلی مه شکن ها کاملا بزرگ طراحی شده تا با دیگر المان های جلوی خودرو هارمونی داشته باشد، در نمای جلوی خودرو تنها جلو پنجره ان شباهت کمی با هایما S7 پیدا کرده است و بقیه قسمت ها طراحی متفاوتی دارند. تقریبا نیمی از سپر جلوی S5 را پلاستیک سیاه‌رنگ تشکیل می‌دهد که البته در کراس‌اوورهای اقتصادی دنیا، امری طبیعی است، اما تعدد چراغ‌ها در این قسمت، عجیب به نظر می‌رسد و به نوعی سردرگمی طراح هایما را نشان می‌دهد. وجود دو چراغ مه شکن و Day Light به صورت مجزا در این قسمت کمی بی ارتباط بوده و فقط نمای جلویی خودرو را به اندازه زیادی شلوغ کرده است.

 نمای جانبی هایما S5 هم با توجه به گلیگر های برجسته و خطوط تو رفته جانبی کاملا عضلانی و قدرتمند به نظر می رسد. شاید بتوان اوج زیبایی این قسمت از خودرو را به خطوط جانبی هایما اس 5 اشاره کرد که از گوشه چراغهای عقب آغاز شده و با چرخش در روی درب جلو به گلیگر عقب می رسد. فرم تهاجمی رینگ‌های ۱۷ اینچی و اسپویلر عقب به همراه آنتن کوسه‌ای هم در افزایش زیبایی نمای جانبی بسیار موثر بوده است. در نمای عقب هایما S5 نیز می توان ردپای هیوندای توسان نسل جدید را احساس نمود. چراغ های عقب با الگوبرداری از توسان طراحی شده اند این چراغ ها به صورت دو تکه طراحی شده‌اند و بخشی از آنها بر روی درب صندوق عقب و قسمت دیگر بر روی بدنه جای گرفته است. همانندسایر قسمت های خودرو و هماهنگی بیشتر حجم نسبتا زیادی از نمای عقب نیز توسط سپرها پوشیده شده و به رنگ مشکی درامده است.  هایما S5 در کلاس بدنه کراس اوورهای کوچک قرار دارد و نباید انتظار ابعاد یک شاسی بلند و یا کراس اور واقعی را از این خودرو داشت.

هایما S5 دارای ابعادی برابر با ۴۳۵۸ میلیمتر طول،۱۸۲۳ میلیمتر  عرض و ۱۶۲۰ میلیمتر ارتفاع است. همچنین فاصله دو محور این خودروی چینی برابر با ۲۶۳۰ میلیمتر است.

درکل طراحی ظاهری هایما S5 توربو را می توان خوب ارزیابی کرد و با این ابعاد برای خانواده های کم جمعیت به عنوان گزینه مناسبی درنظر گرفت.

نمای داخلی هایما s5
نمای داخلی هایما s5
نمای داخلی هایما s5
نمای داخلی هایما s5
نمای داخلی هایما s5
نمای داخلی هایما s5
نمای داخلی هایما s5

طراحی داخلی هایما S5 نسبتا منحصربه‌فرد بوده و سازندگانمای داخلی هایما s5ن این خودرو سعی کرده‌اند تا محصولی متفاوت از اکثر کراس‌اوورهای بازار خلق کنند. اگر نگاهی کلی به کابین هایما S5 داشته باشید، متوجه خواهید شد که تمامی اجزای کابین به سمت پایین متمایل شده‌اند و حتی دریچه‌های تهویه هوا نیز از حالت مستطیلی به شکل ذوزنقه‌ای درآمده‌اند. چنین ظاهر جدید و نوآورانه‌ای ممکن است در ابتدا برای مخاطبین عجیب به‌نظر برسد، اما پس از گذشت مدتی به آن عادت خواهید کرد. در‌های خودرو با دستگیره‌های اهرمی  باز می‌شوند و‌ هایما برای خوشامدگویی به سرنشینان ‌روی رکاب چارچوب هر در‌، نوشته نورانی Haima را قرار داده که چنین جزئیاتی در عمده خودروهای این کلاس به چشم نمی‌خورد. فضای داخلی این خودرو با تودوزی چرم مصنوعی دو رنگ مشکی/قهوه‌ای حس و حال خوبی را به سرنشیان القا می‌کند اما در دراز مدت باید کیفیت این روکش ها را مورد بررسی قرار داد. داشبورد خودرو یکی از اصلی ترین قسمت های داخلی این خودرواست که طراحی متفاوتی نسبت به کراس اوورهای موجود در بازار دارد. فرم کلی این قسمت به شکل منحنی و تا حدودی به خطوط سینوسی شباهت دارد که در قسمت میانی ان سیستم های تهویه، مجرای تهویه هوا و مانیتور قرار گرفته است. در بالاترین قسمت صفحه نمایش 7 اینچی این خودرو قرار گرفته است که حس و حال خودروهای اسپرت را برای سرنشینان تداعی می کند، در قسمت میانی این مجرای تهویه هوای خودرو قرار گرفته است که بر خلاف خودروهای دیگر که به صورت افقی و به شکل مستطیل طراحی می شوند، به صورت شیب دار و تقریبا نا هماهنگ با دریچه های کناری خودرو طراحی شده اند. سیستم صوتی این خودرو نیز همانند دیگر قسمت های این داشبورد به صورت V شکل طراحی شده است،  کلیدهای متعددی زیر مجرای هوای تهویه مطبوع دیده می‌شود که به زیبایی کابین لطمه می‌زند، شکاف ورودی CD هم  با این قسمت همخوانی نداشته و از سر ناچاری بنا به مکان نمایشگر، روبروی سرنشینان قرار گرفته است. کلیدهای گردان مربوط به تهویه مطبوع با نمایشگری بسیار کوچک همراه شده‌اند که حس خودروهای ارزان‌قیمت را القا می‌کند. چنین ظاهر جدید و نوآورانه‌ای ممکن است در ابتدا برای مخاطبین عجیب به‌نظر برسد، اما پس از گذشت مدتی برای افراد عادی خواهد شد. غربیلک فرمان سایز مناسبی داشته و خوش دست به نظر می رسد اما فرم طراحی فرمان به صورت چهار شاخه قدیمی در این خودرو طراحی شده و نسبت به دیگر خودروهای هم رده تا حدودی ساده در نظر گرفته شده است. صفحه کیلومتر S5 به صورت یکپارچه طراحی شده است بر خلاف طراحی استوانه ای دیگر خودروهای و تا حدودی به محصولات چری شباهت دارد و تا حدودی با دیگر قسمت های خودرو هماهنگ شده است.  یک نمایشگر TFT، فضای میان عقربه‌های سرعت سنج و دور موتور را پر می‌کند که میزان مصرف سوخت، کیلومتر کارکرد و هشدارهای مختلف را اطلاع رسانی می کند. 

فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان جلو خودرو قابل قبول است و حتی برای افراد قد بلند نیز مشکلی به وجود نخواهد امد اما در قسمت عقبی خودرو با توجه به نوع بدنه که در دسته خودروهای کراس اوور قرار میگیرد فضای نسبتا کمی در اختیار سرنشینان قرار میدهد و برای دو فرد بزرگسال کاملا مناسب است و حضور شخص سوم در این قسمت با کاهش فضا و ایجاد ناراحتی برای سرنشینان همراه است. فرم صندلی های جلو مناسب بوده و کاملا پشت سرنشینان را در برمی گیرد. جز داشبورد خودرو که از پلاستیک خشک ساخته شده اغلب اجزا داخلی کابین (صندلی‌ها، فرمان و...) از رویه چرمی برخوردارند که برای یک کراس اور چینی امتیاز خوبی محسوب می‌شود. کلید شیشه بالابرهای خودرو در کنسول مرکزی خودرو و کنار دسته دنده به منظور دسترسی راحت تر قرار گرفته اند.

 فضای داخلی S5 با توجه به طراحی متفاوتی که نسبت به سایر خودروها دارد توانسته تا حدودی رضایت مشتریان را جلب کند و از نظر برخی افراد این طراحی یک نقطه قوت برای این خودرو محسوب می شود و بدون شک با وارد شدن به داخل کابین خودرو قسمتی که بیشتر از همه جلب توجه می‌کند طراحی بسیار زیبا و متفاوت کنسول مرکزی است. 

هایما S5، یک کراس‌اور سایز کوچک است و به همین دلیل، چندان جادار و راحت نیست. هرچند که فرم چراغ‌های جلو و سبک طراحی بدنه‌ی این‌خودرو، ممکن است بیننده را به اشتباه بیاندازد که با محصولی به اندازه‌ی کیا اسپورتیج یا جک S5 روبرو است. با این حال، همانطور که اشاره کردیم فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و با توجه به عرض کم خودرو، نفر پنجم در صندلی عقب، راحتی قابل قبولی نخواهد داشت. صندوق بار هایما S5، تنها ۳۲۰ لیتر است که در مقایسه با فضای ۴۰۰ لیتری ۲۰۶ صندوقدار و ۵۰۰ لیتر حجم مفید در تندر ۹۰، ناکافی به نظر می‌رسد، البته می‌توان از قابلیت جمع‌شدن صندلی‌های عقب استفاده کرد و فضای بار هایما S5 را افزایش داد.

از امکانات ایمنی و رفاهی آپشن های هایما S5 می توان به موارد زیر اشاره کرد.

سيستم ترمز ضد قفل(ABS) - سيستم كمك ترمز (BAS) - سيستم توزيع متعادل نيروي ترمز(EBD) - سيستم كمك در سربالايي (HSA) - سيستم كنترل پايداري الكتريكي(ESP) - سيستم كنترل كشش(TCS) - کیسه هوا راننده و سرنشين - جانبي و پرده اي (6عدد). صفحه نمايش لمسي 7 اينچي داراي پورت USB و GPS - كارت SD و بلوتوث - 4عدد بلندگو و 2عدد تيوتر - آنتن طرح باله كوسه - تنظيم كننده صدا با سرعت - سنسور دنده عقب - دوربين 360 درجه - قفل كودك درب هاي عقب - كمربندهاي ايمني سرنشينان جلو 3 نقطه اي با قابليت تنظيم ارتفاع - كمربند سرنشينان عقب 3 نقطه اي - ايموبلايزر - چراغ ترمز سوم بالا -  قفل مركزي - باز شدن خودكار قفل درب ها هنگام تصادف - اخطار سرعت بالا - اخطار باز بودن درب ها - اخطار باز بودن كمربند - امكان خروج از صندوق عقب در مواقع اضطراري - سان روف برقي - كروز كنترل - دكمه روشن و خاموش و ورود بدون كليد - چراغ نقشه خوان جلو وعقب - كامپيوتر سفري - برف پاك كن شيشه عقب - كنسول مياني جلو وعقب - جا ليواني جلو و عقب - داراي خروجي برق 12 ولت.

از نکات مثبت و بسیار مهم در S5 توربو، حضور ۶ کیسه‌ی هوای ایمنی به صورت چهار ایربگ اصلی و دو نمونه‌ی پرده‌ای در طرفین کابین است. کمربندهای پیش کشنده جلو با امکان تنظیم ارتفاع و کمربندهای ایمنی سه نقطه ای عقب، ایزوفیکس برای اتصال گهواره کودک، قفل مرکزی ، قطع خودکار سوخت هنگام تصادف، باز شدن خودکار قفل درب ها پس از برخورد خودرو با مانع و نمایش میزان باد لاستیک ها (TPMS) از امکانات ایمنی S5 توربو هستند.

از نظر ایمنی نیز بنابر اعلام شرکت این خودرو توانسته 5 ستاره ایمنی از بنیاد تست تصادفات چین ( C_NCAP ) دریافت کند اگرچه گزارش های رسمی از تست این خودرو منتشر نشده است اما با توجه به توضیحات این کمپانی در مورد نحوه طراحی و مقاوم سازی بدنه خودرو می توان این گزارشات را تا حدودی درست در نظر گرفت. این آزمون‌ها در حد انکپ اروپا ( Euronacap )سخت‌گیرانه نیست، ولی بازهم می‌تواند قوت قلبی برای خریداران خودروهای چینی باشد. همچنین هايما S5 در سال 2015 در نمايشگاه گوانگژو برنده جايزه سالانه بهترين SUV شهري شده است.

کارشناسی خودرو

یک هایما S5 کارشناسی شده مدل  1397 از دید کارشناس:

بدنه شاسی ورنگ:فاقد رنگ شدگی می باشد. فنی وپارامترهای دیاگ:بی نقص می باشد.


قیمت

طی هفته های اخیر بازار خودرو به دنبال صعود نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت‌ها بود و از طرفی طی یکی دو سال اخیر به‌ دلیل افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایه‌های سرگردان و کاهش ارزش ریال و کاهش تولید و عرضه خودرو به بازار، خودرو را از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده که تقاضا برای آن به شدت بالا رفته است، ضمن اینکه اختلاف فاحش قیمتی کارخانه و با ازر آزاد یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت خودروها شده است. نرخ ارز از مهمترین عاملانی است که در تعیین قیمت خودرو نقش مهمی را ایفا می‌کند و به گفته فعالان بازار خودرو تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد بازار خودرو نیز روی آرامش را نخواهد دید. اما در چند هفته گذشته وبا اعمال قیمت‌های جدید خودروسازان خصوصی و مشخص شدن قیمت‌های جدید این دو خودروساز بزرگ کشور ( سایپا و ایران خودرو ) برای فصل تابستان قیمت های دیگر خودروهای موجود در بازار چه داخلی و خارجی با کاهش نسبتا زیادی روبه رو شده اند و این تاثیر بر روی محصولات وارداتی نیز کم تاثیر نبوده است. محاسبه قیمت روز این خودروها مخصوصا محصولات وارداتی کار دشواری است و با توجه به میزان عرضه و تقاضا در بازار مقدار ثابتی ندارد در همین رابطه  اگر قصد خرید این خودرو یعنی هایما S5 را دارید ما به شما سیستم هوشمند قیمت خودرو اُتکس را که با در نظر گرفتن کوچکترین تغییرات در بازار خودرو قیمت نهایی محصولات را به شما اطلاع می دهد معرفی می کنیم.


قیمت روز هایما S5

نتیجه گیری 

هایما S5 خودرویی نسبتا قدرتمند، مجهز و ایمن است که در بین سایر کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار به‌خوبی می‌درخشد و توجهات بسیاری را در روزهای آغازین ورود به بازار کشور به‌سوی خود کشاند که البته این توجهات مقطعی بوده و با افزایش قیمت خودروها این محصولات کراس اوور نیز که تقریبا در رنج قیمتی بالای 250 میلیون تومان معامله می شدند از بازار فاصله گرفتند و از سوی دیگر به دلیل توربوشارژ بودن پبشرانه انها و استفاده از بنزین های سوپر برای سازگاری بیشتر با موتور عاملی برای تردید پیدا کردن مشتریان برای خرید اینگونه خودروها شده است. خودروهای مونتاژ شده به صورت مقطعی وارد کشور و بازار می شوند و ممکن است نسل جدید و یا قطعات یدکی انها از سوی کمپانی سازنده به دست خودروسازان داخلی با تاخیر و یا اصلا نرسد به همین دلیل محصولاتی که در بازار این گونه مشکلات را ندارند از فروش بهتری در بازار برخوردارند. S5 نیز با توجه به طراحی منحصر به فرد و سیستم ها و امکانات خوبی که در ان استفاده شده گزینه خوبی برای علاقه مندان به خودروهای کراس اوور می باشد و همچنین توربوشارژ بودن پیشرانه ان باعث جلب توجه این خودرو میان طرفداران این سبک می شود. برای یک خودروسازی که سابقه فعالیت نسبتا کمتری در مقایسه با دیگر خودروسازان چینی که در بازار ایران دارند تولید چنین محصولاتی همانند هایما S5 و S7 می تواند در اینده با عرضه نسل جدیدتر این خودروها به یکی از رقبای سرسخت این خودروسازان بزرگ چینی تبدیل شود. فعلا و با توجه به شرایط فعلی بازار داخلی کشور و بازار خرید و فروش ضعیف و قیمت غیرمنطقی، خرید این خودرو با این قیمت های نجومی در بازار خودرو توصیه نمی شود و رقبای ان یعنی چری تیگو 5، هاوال H2 و نسخه های کارکرده خودروهای جک S5 و یا سراتو گزینه های مناسب تری در مقایسه با این خودرو محسوب می شوند.

ایتم ها
هایما S5
هایما S7
هاوال H2
چری تیگو 5
چری تیگو 7
نوع موتور
4 سیلندر توربوشارژ
4 سیلندر توربوشارژ
4 سیلندر توربوشارژ
4 سیلندر
4 سیلندر
حجم موتور cc
1495
۱۷۹۵
1497
1971
۱۴۹۸
حداکثر قدرت خروجی
161 اسب بخار
170 اسب بخار
140 اسب بخار
139 اسب بخار
۱۵۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور
223 نیوتن متر
230 نیوتن متر
202 نیوتن متر
182 نیوتن متر
210 نیوتن‌متر
استاندارد آلایندگی
یورو 5
یورو 5
یورو 5
یورو 5
یورو 5
نوع جعبه دنده
CVT
6 سرعته خودکار
6 سرعته خودکار تیپ ترونیک
CVT
CVT
حداکثر سرعت
220 کیلومتر در ساعت
170 کیلومتر در ساعت
180 کیلومتر در ساعت
165 کیلومتر در ساعت
170 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبی
8 لیتر
9.6 لیتر
9 لیتر
8.9 لیتر
6.5 لیتر
حجم باک ( لیتر )
60
61
55
55
57
وزن خالص( کیلوگرم )
۱۴۵۰
1545
1525
1537
۱۴۳۲

کارشناسی

امروزه یکی از دشوار ترین کارهایی که در خرید و فروش خودرو انجام می شود تعیین سلامت خودرو چه از لحاظ فنی، بدنه و سیستم ها و امکانات کاربردی خودرو است. امروزه روش های مختلفی برای پنهان کردن عیب های خودرو، تصادفی بودن و ... استفاده می شود که اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید در هنگام خرید خودروهای کارکرده دچار مشکل شده و در اینده با ضرر و زیان های بیشتری مواجه خواهید. صرف نظر از خودروهای کارکرده امروزه حتی برخی از خودروهای صفری که از کمپانی به مشتریان تحویل داده میشود عیوب و نقص فنی هایی در سیستم های خودرو مشاهده می شود که پی بردن به انها برای افراد عادی کار دشواری است در همین رابطه وجود فردی متخصص که بتواند سالم بودن سیستم های خودرو از قبیل موتور، اپشن ها و سیستم های ایمنی را بررسی و تایید کند الزامی است تا از بروز ضرر و زیان های احتمالی در هنگام خرید خودرو جلوگیری کند در همین راستا ما تیم کارشناسی اتکس را  که متشکل از افرادی با تجربه و خبره است و با کمک ابزار های کارشناسی خودرو و سابقه طولانی در امر کارشناسی می توانند در خرید خودرو به شما کمک شایانی بکنند را معرفی میکنیم .در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری در محل را در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرم‌های اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره 28428466-021 و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.

نظرات

  • ...

    ۱۴۰۲/۲/۲۶

    هایما این عالیه من یک ساله که دارم خیلی ازش راضیم

  • ارین ادیب

    ۱۴۰۱/۷/۱۹

    با سلام،اس پنج جدید را ۵ماهی هست که دارم ،ماشین چابک و تو دستی هست تا الان ۱۷۰۰۰ کیلومتر راه رفته برای یه خانواده ۴نفره کاملا مناسبه اگر اهل مسافرت باشین ،باهاش بهتون خوش میگذره حتی بعضی وقتا میتونین ماشینهای گرون قیمت تر را توی آینه نقطه کنین به نظر من تنها مشکلی که داره لاستیک‌های وطنی هست که یکم سواریش را خشک کرده.امیدوارم به کسی که قصد خرید داره کمک کرده باشم.مصرف سوختش با سرنشین کامل وکولر روشن بیشتر از ۹ونیم لیتر نیست البته در سرعت‌های مجاز،صندوق هم بد نیست یکبار ۱۸۰ کیلو بارگیری کردم کمک هاش جواب میداد.

  • تبریز

    ۱۴۰۱/۶/۷

    بی نظیره عشق(هایما S5)

  • مجید

    ۱۴۰۱/۶/۳

    سلام من این خودرو رو پس از تحقیقات کامل خریدم البته گیربکس جدید شش سرعته بهتون بگم عالیه از هر لحاظ شتاب عالی قدرت کشش عالی سیستم تعلیق نرم سر پیچ‌ها به راحتی قابل کنترل و سیستم پایداری عالی داره به جرات میگم تیگو سون و جک s5 رو راحت میگیره میتونید امتحان کنید اون موقع متوجه میشی

  • امین

    ۱۴۰۱/۵/۲۲

    من یک ماه است این ماشین و گرفتم... اگر بگم تو یکسال گذشته دنا اتومات. النترا. وتوسان پلاک منطقه داشتم.... این ماشین من باورم نمیشه تو ایران تولید شده بینظیره.. مخصوصا واسه مشکل پسندها... واقعا راضیم

  • عیسی

    ۱۴۰۱/۵/۱۰

    من یک ماه هست این خودرو را با گیربکس جدید at خریدم واقعا محشره از لحاظ شتاب و قدرت کشش در سربالایی عالی شده و به جرات میگم جک اس 5 و تیگو 7 رو تو جاده راحت میگیره

  • رضا

    ۱۴۰۱/۲/۲۳

    سلام و عرض ادب خدمت هموطنای عزیز.دوستان من این روزا میخام ماشینمو عوض کنم مگان دارم خیلی ام تحقیق کردم راجب ماشینای چینی دیدم اس5بد ماشینی نمیتونه باشه خواهش میکنم صادقانه اونای که دارن راهنمایی کنن که ی دل باشم از لحاظ کیفییت و سواریش ی دنیا ممنون

  • ماشین خوبیه

    ۱۴۰۱/۲/۲

    راست میگن رنگ پاشیدگی داخل درب سمت راننده داره عادیه؟

  • حسام

    ۱۴۰۰/۱۲/۲۶

    من هایما اس 5 اتوماتیک گیریبکس AT6 دارم،ماشین پرشتاب و نرمی هست، کابین ش هم شیک و راحته، با این رنج قیمتی ۷۰۰ میلیون به نظرم جزء بهترین شاسی بلندهای بازاره، یه نکته ای هم که هست چون مال ایران خودرو است از بابت سرویس و قطعات خیالت راحته موفق باشید.

  • نوری

    ۱۴۰۰/۱۰/۲۷

    آقای محترم شما سانتافه سوار نشدی چرا الکی نظر میدی واقعا خجالت اوره هایما بخواد را بیفوته اتاقشو نمیتونه بکشه چه برسه چپ شه

  • امیر

    ۱۴۰۰/۹/۳

    من ٢ ماه دارمش....واقعا عالیه نسبت به قیمت و ماشینهای قبلیم .

  • محمد

    ۱۴۰۰/۷/۲

    از هر نظر مخصوصا شتاب عالیه زیر 10 ثانیه هست

  • دانیال

    ۱۴۰۰/۶/۲۸

    سلام، دوستای که در شهر ساری اقدام به ریمپ ECU کردند، آدرس دقیق ارسال کنند و نکاتی اگر هست بیان کنند. ممنونم

  • Roc

    ۱۴۰۰/۵/۱۱

    بهترین چینی نیم شاسی و با کیفیت

  • boorekhani hangarsir

    ۱۴۰۰/۴/۲۹

    به جرات میشه گفت تو چینی ها یکی از بهترین و با کیفیت ترین خودروهاست

  • فرهزاد km

    ۱۴۰۰/۴/۲۶

    سلام دوستان من دو ماهی میشه یه اس ۵ مدل ۹۸ با کارکرد ۲۵ هزار گرفتم و چون تا حالا ماشین توربو نداشتم واقعا متوجه اینکه چه موقع فعال میشه نشدم ، فکر می کردم مثلاً موقع شروع بکار توربو یه چیزی شبیه شوک توی موتور و شتاب اون بشم که ندیدم ، خواهشاً بفرمایید چه وقت یا توی چه دور موتور سیستم توربو فعال میشه ؟ مورد دوم هم اینکه روزای اول توی سرعت بالا به محض اینکه به یه دست انداز جاده برخورد می کردم بدجوری ماشین به بازی میفتاد و یه جورایی احساس می کردم ممکنه تعادل از دست بره که بنظرم بیشتر بخاطر لاستیک ها و نبود فرمان برقی هست که برای ماشینی با این سایز عجیبه ، ولی از نظر راحتی و آسایش سرنشینان خیلی خوبه مخصوصا با داشتن ایربگ به اندازه کافی حس امنیت خوبی داره ، ضمنا برای استفاده از نویگیشن اگه تجربه اش رو دارید بفرمایید چکار کنم چون کار نمی کنه ، ممنون میشم هر راهنمایی که می تونید بفرمایید . ممنون

  • عقیل سرمدی

    ۱۴۰۰/۴/۲۳

    من تجربه رانندگی هایما که حدود 3سال شده ماشین رو خریداری کردم مدل 97 هستش .خیلی ها میگفتن که ریخت ماشین بعد از 2 سال میریزه ولی مثل روز اول پرشتاب هستش حددود 10 هزار تا رانندگی کردم ک اتاق ماشین صدا میده اونم ن خیلی ک بخواد ازار بده اونم ب خاطر جادا های خیلی بد ایران هستش و حتی ماشین های کره ای و ژاپنی هم داره صدا میده من حتی سوار سانتافه مدل 2018 شدم و رانندگی کردم اتاق این هم مثل هایما صدا میده در جاده های خراب اونم ولی درخاکی صدا نمیده فقط تو اسفالت خراب و نسبت ب سانتافه چسپندگی بیشتر رو داره روی زمین من با هایما با سرعت 150 از یک پیچ عبور کردم ک تند بود ولی ماشین ن چپ کرد و نه سرخورد و همین کار رو با سنتافه انجام دادم خدا رحم کرد چب نکرد ماشین و از نظر پاییداری هایما بهتره و از نظر مصرف سوخت خیلی خوبه نسبت ب رقیب های خودش و هایما اس 5 نسبت ب سانتافه لش نیست سریع میکنه میره ماشین ب خصوص تو سربالایی سانتافه تا راه بره وقت میگیره و دوستانی که میگن مشکل داریم تو سر بالایی برن ب نمایندگی ایران خودرو در ساری ک همه مدل های اس 5 مدل 97 این مشکل رو دارن در سربالایی و من رفتم حدود 4 ساعته

  • بالوتلی

    ۱۴۰۰/۴/۲۱

    سلام من نزدیک دوساله این خودرو را دارم خیلی ماشین نرم و با سواری چالاکی است و اصلا مشکل نرمی فرمان رو نداره و این نظرات که میگن تو اتاق بو بنزین میاد اصلا این طوری نیست و اصلا مشکل سربالایی نداره و شتابش که عالیه حتی از s7 بهتره و تیگو5 هم به پاش نمیرسه و این الکیه که با جک s3 مقایسه میشه جکs3 سواری تنبلی داره و بگرد هایما نمیرسه تمامی قطعات هم به راحتی پیدا میشه و میشه گفت تا ۸۰۰ و ۹۰۰ میلیون بهترینه و چند تا مشکل داره که اونم کمی خشک بودن عقب است که با لاستیک درجه۱ اروپایی درست میشه و نکته بعدی مصرف بالا در روشن شدن موتور توربو است که درسته شتاب عالی میگره اما با روشن شدن توربو مصرف میره بالا و بهتره بنزین با کیفیت یا اکتان مصرف کنید و در کل هایما به خاطر ظاهر جذاب و استفاده بعضی قطعات ژاپنی ارزش خرید داره

  • مهرداد

    ۱۴۰۰/۴/۱۸

    واقعا تو چینی های هم رده و هم قیمت یکی از بهترین هاست با کیفیت و مستحکم