معرفیه اولیه
کمپانی میتسوبیشی را میتوان بدون شک یکی از بهترین خودروسازان در سطح بین المللی ارزیابی کرد. تاریخچه فعالیت این شرکت به سال 1870 میلادی باز می گردد زمانی که ایواساکی یاتارو ( 1834 _ 1885 ) یک شرکت حمل و نقل دریایی به نام میتسوبیشی تاسیس کرد. فعالیت اصلی این شرکت در ابتدا حمل و نقل بود، اما به تدریج وارد حوزه های دیگر از جمله استخراج از معادن، کشتی سازی، مخابرات ، خدمات مالی، بیمه، الکترونیک، خودرو، ساخت و ساز و ... شد. شرکت میتسوبیشی یک شرکت هولدینگ است که مدیریت شرکت های بسیاری را برعهده دارد. شرکت دارای زیر مجموعه های زیادی است که هر کدام در حوزه خود موفقیت های زیادی دارند. فعالیت خودرو سازی این شرکت به سال 1917 میلادی و با اغاز جنگ جهانی دوم با تولید اولین خودرو خود به نام مدل A باز می گردد. با توجه به تاریخچه فعالیت شرکت در زمینه کشتی سازی و حمل و نقل، میتسوبیشی «مدل A» اولین سری از خودروی ژاپنی بود که به شکل صنعتی تولید میشد. مدل ای یک سدان هفت نفره کاملا دستساز که بر پایه Fiat Tipo 3 طراحی شده بود و نسبت به رقبای آمریکایی و اروپایی که تولید انبوه میشدند، بسیار گران قیمت بود، این مدل در سال ۱۹۲۱ بعد از این که فقط ۲۲ عدد از آن تولید شده بود متوقف شد. در سال ۱۹۳۴ شرکت کشتیسازی میتسوبیشی با شرکت هواپیمایی میتسوبیشی ادغام شد و نام آن به صنایع سنگین میتسوبیشی تغییر پیدا کرد. این شرکت در آن زمان بزرگترین شرکت خصوصی ژاپن بود، این شرکت در سال ۱۹۳۷ از میتسوبیشی PX 33 رونمایی کرد ، یک خودروی سدان که برای مقاصد نظامی طراحی شده بود.
بعد از اتمام جنگ جهانی دوم این کمپانی دوباره به تولید خودرو روی آورد اما توسط نیروهای متحدین در سال ۱۹۵۰ منحل شدند و بدین ترتیب شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی به ۳ شرکت ناحیهای کوچکتر تبدیل شد، صنایع سنگین غرب ژاپن، صنایع سنگین مرکزی ژاپن و صنایع سنگین شرق ژاپن که هر کدام از این کمپانی ۳ در زمینه توسعه موتور خودرو فعالیت داشتند. این سه شرکت در طول فعالیت خود اقدام به واردات خودروهای خارجی کردند تا این که در ابتدای سال ۱۹۶۰ چرخدندههای اقتصاد ژاپن سرعت گرفتند و تقاضا برای خودروی خانوادگی روز به روز افزایش پیدا کرد، شرکت صنایع سنگین مرکزی ژاپن که با نام صنایع سنگین Shin Mitsubishi شناخته می شد مدل Mitsubishi 500 را برای پاسخ به تقاضای مردم عرضه کرد. در ادامه مدل های Minica kei و Colt 1000 در سال 1962 و 1963 توسط این شرکت عرضه شد و در سال 1964 بزرگترین مدل سدان خود با نام Mitsubishi Debonair را که جزو خودروهای لوکس طبقه بندی میشد، معرفی کرد، این سه شرکت در سال ۱۹۶۴ به یکدیگر پیوستند و صنایع سنگین میتسوبیشی را پدید آوردند .
در طی ۳ سال تولید این کمپانی به سالیانه ۷۵۰۰۰ دستگاه رسید و بعد از معرفی موفق اولین Mitsubishi Galant در سال ۱۹۶۹ مدیران شرکت به این نتیجه رسیدند که شرکتی که تمرکز آن فقط بر روی تولید خودرو است باید تاسیس شود و این امر در ۲۲ آپریل ۱۹۷۰ با نام میتسوبیشی موتورز تحت رهبری Tomio Kubo محقق شد. از سال های 1970 تا 1990 میلادی میتسوبیشی پیشرفت های زیادی کسب کرد و تولید خودرو هایش را به 1.5 میلیون دستگاه در سال افزایش دهد و محصولات خود را به دیگر کشور های اروپایی صادر کند. ( pajero ) پاجرو یکی از مهمترین محصولات شرکت است که در سال 1990 به تولید انبوه رسید. از دهه 1990 میلادی به بعد میتسوبیشی با تغییرات و مشکلات زیادی در صنعت خودرو سازی اش مواجه شد به گونه ای که منجر به تغییر مدیریت در این شرکت شد. معرفی خودرو های Mitsubishi Lancer و Mitsubishi Outlander یکی از اقدامات شرکت برای رفع ضرر های اقتصادی شرکت بود. در نهایت در سال 2016 نیسان 34 درصد از سهام میتسوبیشی را خریداری کرد و میتسوبیشی فعالیت خود را در راستای احیای مجدد شرکت با نیسان و شرکت رنو اغاز کرد. در سال 1390 آرین موتور با مذاکراتی که با میتسوبیشی موتورز انجام داد توانست به عنوان نمایندگی رسمی میتسوبیشی موتورز در ایران فعالیت کند و محصولات این شرکت را به بازار های داخلی ایران عرضه کند. در این مقاله از آکادمی اُتکس قصد داریم تا تیپ های مختلف میتسوبیشی اوتلندر را با یکدیگر مقایسه و عملکرد فنی و طراحی ظاهری این خودرو را بررسی کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.
اوتلندر یکی از محصولات شرکت میتسوبیشی است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی به نمایش عموم درآمد و در سگمنت شاسی بلند سایز متوسط به بازار عرضه شد. سری اول این خودرو را با نام ایرترک "airtrek" نیز شناخته می شود. نسل اول این خودرو مثل دیگر خودروهای میتسوبیشی در آن زمان، با ضعف طراحی مواجه بود. در 17 اکتبر سال 2005 میلادی نسل دوم اوتلندر توسط کمپانی میتسوبیشی معرفی شد. در راستای اینکه یک نام جهانی برای این مدل تعیین شود نام ( airtrek ) حذف و همان اوتلندر جایگزین شد. نسل دوم از نظر طراحی ارتقا، یافت و از آن به بعد این سبک طراحی تا حدودی ثابت ماند و فقط دستخوش تغییرات اندکی می شود. نسل سوم میتسوبیشی اوتلندر با ظاهری متفاوت تر و صد البته زیباتر از نسل دوم آن ، در ژنو در سال 2012 رونمایی شد. این مدل 90 کیلوگرم سبک تر شده و مصرف سوخت آن هم به مراتب کاهش یافته بود .ظاهر اوتلندر نسل سوم با حفظ خطوط طراحی میتسوبیشی پا به جاده ها گذاشته و به تا امروز مشتریان خوبی را به سمت خود جذب کرده است. این خودرو در نسخه پنج نفره و هفت نهره وارد بازار جهانی شده است. در سال 2016 شرکت میتسوبیشی از اوتلندر نسل چهارم یا همان فیس لیفت که با تغییرات زیادی نسبت به نسل های گذشته بود رونمایی کرد که مورد توجه کارشناسان قرار گرفت و به خودرویی بی رقیب در کلاس خود تبدیل شده است. میتسوبیشی اوتلندر مدل سال ۲۰۱۷ میلادی در ۴ تیپ اصلی به مشتریان عرضه می گردد. این تیپ ها عبارتند از :
1- تیپ پایه ES
2- تیپ SE
3- تیپ SEL
4- تیپ GT
این خودرو در دو مدل دیگر به نام های Outlander Sport و Outlander PHEV نیز عرضه می گردد.
تیپ پایه ES
تیپ ES مدل پایه میتسوبیشی اوتلندر محسوب می شود که از یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که توان تولیدی 166 اسب بخار قدرت و گشتاور 220 نیوتن متر در دور موتور 6000 دور بر دقیقه را دارد. یک گیربکس دستی یا اتوماتیک CVT به انتخاب خریدار وظیفه انتقال قدرت به چرخ ها را بر عهده دارد. مدل پایه به صورت تک دیفرانسیل به بازار های جهانی عرضه می شود این در حالی است که نمونه های وارد شده در ایران به صورت دو دیفرانسیل هستند و گیربکس ان ها از نوع اتوماتیک CVT است. از تجهیزات و امکانات موجود در این تیپ می توان به:
- رینگ های ۱۸ اینچی آلیاژی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HCA)، آیینه های جانبی مجهز به گرم کن، سیستم نمایش اطلاعات خودرو با صفحه نمایش دو رنگ، غربیلک فرمان روکش شده با چرم دسته دنده روکش شده با چرم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه نسل جدید (Dual Zone Climate Control)، دوربین کمکی دنده عقب، سیستم چند رسانه ای مجهز به صفحه نمایش ۶.۱ اینچی لمسی رنگی، سیستم صوتی با شش بلندگوی جداگانه، اتصال گوشی های تلفن همراه هوشمند از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث، سیستم کنترل سیستم چند رسانه ای با استفاده از فرامین صوتی،
- ورودی USB اشاره کرد.
تیپ SE
تیپ SE همانند تیپ ES یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد. مشخصات فنی و موتوری این خودرو تفاوتی با نسخه ES نداشته و یکسان می باشد و تفاوت ان ها در امکانات بکاربرده شده در تیپ SE هستند. از امکانات موجود در تیپ SE میتسوبیشی اوتلندر علاوه بر نمونه های موجود در تیپ ES می توان به نمونه های زیر اشاره نمود:
چراغ های مه شکن (Fog Light)، چراغ های راهنمای مجهز به لامپ های LED بر روی آیینه های جانبی، ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)، سیستم نمایش اطلاعات خودرو با صفحه نمایش رنگی، عقربه های پشت آمپر با طراحی متفاوت، ابزار و ادوات داخلی با پوششی از چرم و پارچه، صندلی های جلویی مجهز به گرم کن، سیستم چند رسانه ای مجهز به صفحه نمایش ۷ اینچی رنگی لمسی، پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto برای ارتباط با گوشی های تلفن همراه هوشمند، دو پورت USB.
تیپ SEL
تیپ SEL هم همانند دو مدل قبلی از پیشرانه مشابه استفاده می کند و اپشن های بیشتری نسبت به مدل SE دارد از تجهیزات اضافه این تیپ نسبت به تیپ SE می توان به:
- پوشش چرمی ابزار و ادوات داخل کابین، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۸ جهت مختلف به صورت الکتریکی، روف ریل های مشکی رنگ، تزئینات داخلی با استفاده از مواد اولیه با کیفیت مناسب به رنگ مشکی براق (Piano Black) اشاره کرد. تیپ SEL قابلیت تجهیز به بسته های افزایشی سفارشی (آپشن) را نیز دارد. از نمونه این بسته ها می توان به مجموعه Premium و Touring اشاره نمود.
مجموعه سفارشی premium :
- این بسته تجهیزاتی مانند سیستم صوتی با کیفیت بسیار بالای ساخت شرکت Rockford Fosgate با توان خروجی ۷۱۰ وات و ۹ بلندگوی جداگانه ، سانروف، در صندوق عقب الکتریکی، آیینه های جانبی با قابلیت جمع شدن به صورت الکتریکی، تیغه های برف پاک کن جلوی با قابلیت یخ زدایی و سیستم های کمکی رانندگی مانند سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System) و سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert) را به این خودرو اضافه می نماید.
مجموعه سفارشی touring :
- این بسته تجهیزاتی مانند:
- سیستم ناوبری ماهواره ای (Navigation)، سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control)، سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)
- سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning)، دوربین ۳۶۰ درجه نمایش محیط اطراف خودرو، غربیلک فرمان مجهز به گرم کن، آیینه میانی با قابلیت تنظیم شدت نور به صورت خودکار را به خودرو اضافه می کند.
تیپ GT
این تیپ از میتسوبیشی اوتلندر مدل ۲۰۱۷ از موتور قدرتمند ۶ سیلندر خورجینی V6 استفاده می کند و از تغییرات ظاهری این تیپ از میتسوبیشی نسبت به سایرتیپ ها می توان به تزئینات به رنگ کروم در بدنه، ریل های باربند به رنگ نقره ای و چراغ های جلویی مجهز به لامپ های LED و همچنین تزئینات ساخته شده از چوب، اهرم های تعویض دنده در بخش پشتی غربیلک فرمان و برف پاکن کن های خودکار حساس به بارش باران اشاره نمود. تیپ GT علاوه بر تمامی امکانات استاندارد تیپ SEL از تجهیزات بسته افزایشی Premium نیز سود برده و قابلیت تجهیز به بسته را نیز به صورت سفارشی دارد.
تیپ SPORT
تیپ SPORT به عنوان کوچکترین کراس اوور تولید شده توسط کمپانی میتسوبیشی بوده که در کلاس کراس اوورهای سایز کوچک رقابت شدیدی با سایر خودروهای موجود در این کلاس دارد. میتسوبیشی ASX یا اوتلندر اسپرت خودرویی است که در سال 2014 رونمایی و به بازار عرضه شد . این خودرو یک شاسیبلند کامپکت ۵ سرنشینه است که دارای پلتفرمی مشترک با شاسیبلند بزرگتر، اوتلندر و لنسر سدان است. این خودرو نیز در چهار تریم ES ، SE ، SEL و GT در بازار عرضه شده که مدل پایه ES همراه با گیربکس دستی است و گیربکس اتوماتیک CVT نیز برای آن در دسترس است.
تریم بعدی، SE است که تنها با سیستم CVT عرضه می شود در این مدل به امکاناتی مانند چراغهای نوربالای زنون، استارت و ورودی بدون کلید، گرمکن صندلیهای جلو، دوربین نمای عقب و یک نمایشگر لمسی ۶ اینچی دسترسی پیدا میکنید. همچنین در ASX SE تستشده یک پکیج آپشن «تورینگ» اضافه شده که شامل یک سقف آفتابگیر پانوراما، سیستم راهبری، طراحی چرم داخلی، سیستم صوتی پرمیوم و صندلی راننده تنظیمشونده میشود. خط تولید تیپ GT در سال 2018 متوقف شده است و تیپ SEL به دلیل داشتن امکانات ایمنی و رفاهی بیشتر نزد مردم محبوب تر است.
رانندگی با این خودرو بسیار کسل کننده بوده و کیفیت ساخت داخل کابین نیز به هیچ وجه تعریفی ندارد. به نوعی می توان گفت که میتسوبیشی اوتلندر اسپرت، هیچ شباهتی به سایر خودروهای مدرن موجود در کلاس خودروهای کراس اوور کوچک را ندارد.
تنها موتوری که در ASX ارائه میشود، یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر است که ۱۴۸ اسببخار قدرت و گشتاوری به اندازه ۱۹۶/۶ نیوتنمتر تولید میکند. در تست شتابگیری، این خودرو برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ۹/۲ ثانیه زمان نیاز داشته که نسبت به سایر مدلهای موجود در این کلاس کُندتر نشان میدهد. همچنین وقتی از CVT برای انتقال قدرت استفاده میشود، واکنش خودرو بسیار کُندتر است و از قدرت در دسترس به شکلی مناسب استفاده نمیشود. میتسوبیشی ASX در زمینه مصرف سوخت و گارانتی پیشرانه ۱۰ ساله/ ۱۰۰ هزار مایلی، نسبت به بسیاری از رقبایش مزیت دارد. اگر مسیر زیادی را در بزرگراهها طی میکنید، این شاسیبلند کوچک بسیار بهصرفه است. امّا نسبت به سایر خودروهای موجود در این کلاس، از لحاظ امکانات و راحتی در سطح پایینتری قرار میگیرد.
تیپ PHEV
اوتلندر (Outlander) پلاگین هیبرید اولین بار در سال 2014 عرضه شد و عنوان نخستین کراس اوور پلاگین هیبریدی را در دنیا از ان خود کرد. چهره میتسوبیشی اوتلندر و میتسوبیشی اوتلندر PHEV یکسان هستند و پیشرانه استفاده شده از اصلی ترین تفاوت های این دو خودرو است. خودروهای هیبریدی معمولا در دو گونه ارائه میگردند. در نمونههای هیبریدی عادی، موتور الکتریکی در حین حرکت و با استفاده از امکانات موتور اصلی خودرو شارژ شده ولی مدلهای پلاگین هیبرید، علاوه بر شارژ به وسیله پیشرانه بنزینی، قابلیت شارژ مستقیم به وسیله جریان الکتریسیته و برق خانگی نیز وجود دارد. به این گونه از خودروهای هیبریدی به اصطلاح فِوْ یا PHEV اطلاق میگردد که میتسوبیشی اوتلندر PHEV در این رده قرار می گیرد. پیشرانه میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید از یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی و دو موتور الکتریکی تشکیل شده است. موتور بنزینی یک نمونه ۴ سیلندر ۲ لیتری خطی با ۱۶ سوپاپ بوده که با حجم دقیق 1998 سی سی، توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۱۷ اسب بخار را در دور موتور ۴۵۰۰ دور در دقیقه دارد. حداکثر گشتاور تولیدی 186 نیوتن متر در دور موتور 4500 دور بر دقیقه است. بخش الکتریکی نیز نیرویی برابر 80 اسب بخار و حداکثر گشتاوری برابر با موتور بنزینی برای چرخهای جلویی و 265 نیوتن متر برای چرخ های عقبی تولید می کند. این موتورها مصرف ترکیبی برابر با 1.7 لیتر در هر صد کیلومتر دارند که رقمی شگفتانگیز است این مصرف سوخت پایین و همچنین میزان کم تولید آلایندگی میتواند هر خریداری را جذب خود کند. این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 6 بهره میبرد.
اوتلندر PHEV در سال 2016 مورد بازنگری قرار گرفت و تغییرات جزئی در ان ایجاد شد اما برای مدل جدید تر میتسوبیشی صرف نظر از تغییرات ظاهری پیشرانه PHEV را تغییر داده و از پیشرانهی جدید ۲.۴ لیتری که مجهز به زمانبندی سوپاپ متغیر پیشرفته است استفاده کرده. این پیشرانهی بنزینی ۲.۴ لیتری ۱۳۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند این پیشرانه در کنار موتور الکتریکی محور عقب با قدرت ۹۴ اسب بخار قرار میگیرد تا PHEV نسبت به مدل قبلی قدرتمند تر ظاهر شود. برای نیروبخشی به این موتورها یک باتری 12 کیلووات ساعتی در نظر گرفته شده که ولتاژ 300 ولتی دارد. شارژ کردن کامل این باتری از طریق درگاه 120 ولتی و 8 آمپری، 13 ساعت، از طریق درگاه 120 ولتی و 12 آمپری 8 ساعت، از طریق درگاه 240 ولتی و 30 آمپری 3.5 ساعت و از طریق درگاه شارژ سریع DC تنها 25 دقیقه زمان میبرد. به گفته میتسوبیشی، اوتلندر PHEV تنها خودروی پلاگین هیبریدی است که از شارژ سریع DC پشتیبانی میکند. با چنین مشخصاتی، اوتلندر هیبریدی مصرف سوختی معادل 2 لیتر و یا کمتر در هر 100 کیلومتر دارد. همچنین شتاب 0 تا 100 کیلومتر آن بین 10.5 تا 11 ثانیه است. حداکثر سرعت آن هم به 175 کیلومتر بر ساعت میرسد.
بروزرسانی این خودرو فقط به بخش قطعات فنی منتهی نشده است چرا نمای ظاهری در قسمتهای مختلف نیز دچار تغییراتی شده است. استفاده از رینگهای 18 اینچی دو رنگ، نمای جلوی جدید با جلوپنجره متفاوت، سپر جدید، مه شکنهای متفاوت و چراغهای جلوی LED بروزرسانی شده به جذابیت های بصری خودرو افزوده است. همچنین در نمای عقب اسپویلر سقفی بزرگتر و سپر متفاوت به چشم میخورد. در داخل نیز صندلیهای جلوی راحتتر با حمایت جانبی بیشتر، پشت آمپرهای جدید، دکمه جدید سیستم چهار چرخ محرک و جانمایی متفاوت برخی دکمهها از جمله این تغییرات محسوب می گردد. با توجه به این موضوع که در حال حاضر حدود 23 درصد کل فروش میتسوبیشی در انگلستان، مربوط به میتسوبیشی اوتلندر PHEV است پس طراحان میتسوبیشی تمام قوای خود را به کار بردند تا مدل PHEV نسبت به دیگر محصولات این شرکت بی عیب و نقص و کامل تر باشد و بتواند نسبت به دیگر رقبا برتری داشته باشد.
میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید در بازارهای جهانی در ۲ تیپ اصلی به فروش میرسد. این دو تیپ عبارتند از:
1_ SEL S-AWC
2_ GT S-AWC
تیپ SEL به عنوان مدلی پایه برای این خودرو محسوب می گردد که شامل امکانات زیر می باشد:
- چراغهای جلویی مجهز به لامپهای هالوژن، چراغهای روشنایی در روز مجهز به لامپهای LED ،چراغهای مه شکن در دو بخش عقبی و جلویی، چراغهای جلویی اتوماتیک، چراغهای عقبی مجهز به لامپهای LED، رینگهای آلیاژی ۱۸ اینچی ،نورپردازی داخلی ،صندلیهای جلویی با قابلیت تنظیم در ۸ جهت مختلف به صورت الکتریکی ،غربیلک فرمان قابل تنظیم تلسکوپی با روکش چرم، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی رنگی ،قابلیت مکالمه و پخش فایلهای چند رسانهای از طریق بلوتوث، پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto، سیستم صوتی با قدرت خروجی ۱۴۰ وات و ۶ بلندگوی جداگانه، اهرم الکتریکی تعویض دنده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه (Dual Zone Climate Control) و خروجی برق ۱۲ ولت.
- تیپ GT S-AWC علاوه یر اپشن های تیپ SEL شامل امکاناتی از قبیل:
- چراغهای جلویی مجهز به لامپهای LED، چراغهای مه شکن مجهز به لامپهای LED، سیستم صوتی حرفهای با قدرت ۷۱۰ وات و ۹ بلندگوی جداگانه، دوربینهای ۳۶۰ درجه نمای اطراف خودرو، گرمکن برای غربیلک فرمان، سانروف الکتریکی چند وضعیتی، سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control)، سیستم هشدار خروجی مسیر حرکت از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning) ،سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning) است.
- این خودرو در بازار های داخلی در دو مدل تیپ 3 و تیپ 5 بسته به سفارش شرکت وارد کننده با اپشن های کمتری نسبت به مدل های جهانی به فروش می رسد.
- تیپ 3 شامل امکاناتی نظیر:
- سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل)، سیستم ورود و خروج بدون سوئیچ (keyless)، استارت خودرو دکمهای (starter) ،چراغهای جلو LED، شوینده چراغها بر روی سپر جلو، Day Light جلو، چراغهای عقب LED طیفی، فرمان باروکش چرمی با کنترلهای سیستم صوتی بر روی آن با طرح جدید، سانروف ۳ حالته، آیینه های جانبی با قابلیت جمع شدن الکتریکی، دستگیرههای کرومی داخلی و خارجی، حسگر پارک بر روی سپر عقب، صندلیهای تمام چرم به همراه تنظیم الکتریکی صندلی راننده در ۸ جهت، گرمکن و فن صندلیهای جلو، تو دری چرم، آینه الکتروکرومیک، درب برقی صندوق عقب، نمایشگر ۶ اینچی لمسی به همراه دوربین عقب، دارای پورت USB، اهرمهای تعویض دنده در پشت غربیلک فرمان، سیستم تهویه هوای دوگانه با قابلیت تنظیم متفاوت دما برای راننده و سرنشین، دارای سیستم اتصال تلفن همراه از طریق هندزفری بلوتوث و قابلیت کنترل آن روی فرمان است.
- تیپ 5 نیز علاوه بر تجهیزات تیپ 3 از امکانات:
- مه شکن های LED ، گرمکن غربیلک فرمان ، سنسور پارک بر روی سپر عقب و جلو (سنسورهای پارک جلو و عقب) ، دستگیره های خارجی کرومی ، آنتن کوسه ای ، سنسور باران ، نشانگر آب مخزن برف پاک کن ، دو سوکت برق ۱۲ ولت ، ترمز دستی برقی و دوربین ۳۶۰ درجه (جلو ، عقب و کنار﴾ بهره می برد
تجربه کارشناسی:
یک میتسوبیشیاوتلندر PHEV کارشناسی شده مدل 2018 با اینکه به نظر خودرو سالم و بدون اشکال به نظر میرسید ولی با نظریات کارشناسی به نتیجه ی دیگری در مبحث بدنه رسیدیم :
بدنه شاسی ورنگ:شاسی عقب سمت راننده خوردگی دارد،درب عقب سمت شاگرد خط و فرورفتگی دارد،گلگیر عقب سمت راننده موج دارد،سپر عقب تعویض،درب صندوق قلم گیری شده. فنی،آپشن و دیاگ:سنسور عقب دمونتاژ،چراغ دنده عقب روشن نمی شود،کالیبره TPMSبه هم ریخته،مه شکن عقب روشن نمی شود.
طراحی ظاهری
نسخه های اولیه این خودرو چندان ظاهر جذابی نداشت و در همین رابطه از محبوبیت کمی در بازار های جهانی برخوردار بود. با ورود نسل های جدید تر و به روز تر این خودرو به ویژه فیس لیفت 2016 آن می توان تلاش میتسوبیشی برای بدست گرفتن بازار و صادرات این خودرو را مشاهده کرد. در این فیس لیفت با توجه به اینکه اجزای اصلی و پلتفرم خودرو فرم استاندارد تسل های قبلی را حفظ کرده ( که این نوعی ضعف در طراحی خودرو محسوب می شود ) اما تغییرات قابل قبولی در ان اعمال شده. در نما جلویی خودرو استفاده از نوار کرومی در جلو پنجره و سپر خودرو در کنار رنگ مشکی سپر ها ظاهری جذاب به این خودرو بخشیده. فرم چراغ های جلو تغییر کرده و کشیده تر از تسل قبلی ارائه شده و در کنار چراغ های مه شکن جلو که یا همان فرم داره ای شکل و جایگاه ویژه ای که با نوار های کرومی ترکیب شده به زیبا تر شدن این خودرو کمک می کند. در نمای جلوی خودرو بر خلاف در خودروسازان میتسوبیشی از خطوط برجسته کمی استفاده کرده. مجرای ورودی هوا بزرگتر، لوگوی حجیم تر میتسوبیشی از دیگر تغییرات در قسمت جلوی خودرو است. در نمای جانبی نیز شاهد طراحی ساده این خودرو هستیم. یک خط برجسته از انتهای خودرو اغاز شده و به موازات شیشه ها به چراغ های جلو متصل می شود. یک نوار مشکی رنگ در قسمت پایین خودرو سپر های عقب و جلو را به یکدیگر متصل می کند. فاصله زیادی میان چرخها و گلگیرها وجود دارد که این فاصله نه برای کوچکی چرخها، بلکه برای فضای بیشتر چرخ و آزادی عمل آن است تا در نتیجه عبور از دست اندازها به راحتی صورت پذیرد.
ارتفاع ماشین با حرکت کردن از قسمت جلو به سمت عقب خودرو کم می شود و کشیده شدن چراغ های عقب و جلو در نمای جانبی از نکات جالب و مثبت در طراحی اوتلندر می باشد. در نمای پشتی نیز میتسوبیشی در عین سادگی و یا استفاده از ترکیب نوار های کرومی رنگ و سپر مشکی رنگ در کنار پراغ های نسبتا بزرگان ظاهری قابل قبول برای این خودرو ایجاد کرده. استفاده از خطوط برجسته در درب صندوق و سپر پایینی که چراغ های ترمز و عقب خودرو روی ان قرار گرفته اند چهره ای عضلانی به این خودرو بخشیده. در کل این خودرو با طراح ساده ولی در عین حال مخصوص خود توانسته به رقیبی برای خودرو های هم رده خود تبدیل شود.
با ورود به بخش کابین خودرو اولین نکته ای که ذهن شما را درگیر می کند عدم هماهنگی و تقارن در داشبورد خودرو است . در طراحی این کابین میتسوبیشی از طراحی قدیمی استفاده کرده که که درمقایسه با رقبای اوتلندراز جایگاه پایین تری برخوردار است البته باید این نکته را در نظر داشت که متریال استفاده شده در این خودرو کیفیت بالا و قابل قبولی دارند و می توان تا حدودی این طراحی ساده را نادیده گرفت . خروجیهای سیستم تهویه نیز برخلاف بسیاری از خودروهای موجود، چینشی نامتقارن دارند. یک خروجی در بخش راستی نمایشگر به راننده اختصاص یافته و دو خروجی مجزا در بخش جلویی سرنشین کناری تعبیه شده که ظاهری متفاوت را در داخل کابین ایجاد میکنند . صفحه نمایش اصلی رنگی لمسی به همراه کنترلرهای سیستم تهویه مطبوع در یک قاب در در بخش میانی داشبورد قرار گرفتهاند استفاده از چرم در بخش های صندلی ، دسته دنده ، روکش فرمان و قسمت های دیگر در کنار قطعات چوبی بکار رفته در داخل کابین هماهنگی خوبی میان اجزاء داخلی به وجود اورده . فرمان شامل کلید های است که می تواند کنترل تماس هاس تلفنی ، کروز کنترل و سیستم صوتی را در اختیار راننده قرار بدهد . وجود پدال های شیفتر پشت فرمان در مدل های اتوماتیک حس هیجان را در راننده دوچندان می کند . متریال بکار رفته و طراحی صندلی ها به گونه ای است که حس ارامش و راحتی را درون فرد با نشستن ایجاد می کند به لطف ابعاد مناسب خودرو سرنشینان از فضای خوبی بین زانو و ردیف جلویی بهره میبرند و در ردیف دوم با روند نزولی ارتفاع خودرو امکان ایجاد مزاحمت برای افراد قد بلند زیاد است . در مدل های 2017 موجود در ایران سه ردیف صندلی برای این خودرو در نظر گرفته شده که می توان در دو حالت 5 نفره و 7 نفره از ان ها استفاده کرد . ردیف سوم شامل 2 صندلی است که به دلیل فضای نسبتا کم خودرو در بخش عقبی مناسب افراد قد بلند نبوده . میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷ فضایی معادل ۲۹۲ لیتر را در پشت صندلی های ردیف سوم برای محفظه بار در نظر گرفته است. این فضا در صورت جمع شدن این صندلی ها به عدد ۹۶۸ لیتر افزایش پیدا کرده که رقم نسبتا مناسبی در این کلاس به حساب می آید. در صورت جمع شدن صندلی های ردیف دوم نیز فضایی معادل ۱۷۹۳ لیتر در اختیار راننده گرفته که رقمی پایین تر از متوسط برای خودرویی در این کلاس به شمار می آید.
عملکرد فنی
این خودرو با 3 پیشرانه مختلف عرضه می شود .
1_موتور ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری: این موتور مدل استاندارد و پایه برای میتسوبیشی اوتلندر است. این پیشرانه یک نمونه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری ۱۶ سوپاپه SOHC بوده که توانایی تولید نیرویی معادل ۱۶۶ اسب بخار در دور موتور 6۰۰۰ RPM و حداکثر گشتاور تولیدی ۲۲۰ نیوتون متر در دور موتور 4200 RPM را دارد. این نیرو توسط یک جعبه دنده اتوماتیک با سیستم انتقال قدرت پیوسته (CVT) به هر چهار چرخ خودرو منتقل می گردد. این موتور میتسوبیشی اوتلندر را در زمانی برابر با ۹.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسانده و حداکثر سرعت آن نیز 185 کیلومتر در ساعت اعلام شده میانگین مصرف سوخت این پیشرانه در هر 100 کیلومتر 9 لیتر است که با توجه به کیفیت تولیدی بنزین های داخل این ارقام بیشتر نیز خواهد شد.
2_موتور ۶ سیلندر ۳.۰ لیتری خورجینی: این پیشرانه ۶ سیلندر خورجینی ۳.۰ لیتری ۲۴ سوپاپه SOHC توانایی های بسیار بالاتری نسبت به موتور پایه ۴ سیلندر داشته و توانایی تولید نیرویی معادل ۲۲۴ اسب بخار در دور موتور 6۲۵۰ RPM و حداکثر گشتاور تولیدی ۲۹۱ نیوتون متر را در دور موتور 3۷۵۰ RPM دارد. نیروی تولیدی این موتور توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل می گردد. این موتور این خودروی نسبتا بزرگ را در زمانی معادل ۷.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و در نهایت به سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت خواهد رساند که برای خودرویی با این ابعاد، رقم جالب توجهی به شمار می آید. مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی 10.5 تا 11 لیتر است.
3_پیشرانه هیبریدی: از این پیشرانه در مدل PHEV همانطور که در بالا به ان اشاره کردیم مورد استفاده قرار می گیرد این پیشرانهی بنزینی ۲.۴ لیتری ۱۳۳ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتنمتر گشتاور تولید می کند و در کنار دو موتور الکتریکی نیروی لازم برای حرکت این خودرو را تولید می کند. اوتلندر هیبریدی مصرف سوختی معادل 2 لیتر و یا کمتر در هر 100 کیلومتر دارد. همچنین شتاب 0 تا 100 کیلومتر آن بین 10.5 تا 11 ثانیه است.
آپشن ها و امکانات ایمنی
با توجه به اینکه این خودرو در تریم های مختلفی عرضه می شود و هر کدام آپشنهای متفاوتی دارند در این مقاله سعی کردیم تمام امکانات بکار برده شده در این خودرو ها معرفی کنیم .
این تجهیزات عبارتند از : چراغهای جلو مجهز به شوینده، در برقی صندوق عقب، چراغهای عقب LED طیفی، سیستم ایموبلایزر، مجهز به سیستم ضد سرقت هشدار دهنده، فرمان با روکش چرمی با کنترل های سیستم صوتی بر روی آن با طرح جدید، پدال شیفترهای تعویض دنده از پشت فرمان، سیستم تهویه هوا دوگانه با قابلیت تنظیم متفاوت دما برای راننده و سرنشین Dual Aircondination، سیستم صوتی حرفه ای 710 واتی Rockforod Fosgate با 9 بلندگو (4 باند، 4 تویتر و ساب ووفر)، نمایشگر 7 اینچی لمسی به همراه دوربین دنده عقب، دارای پورت USB , کارت MicroSD - دارای سیستم اتصال تلفن همراه از طریقه هندزفری بلوتوث و قابلیت کنترل آن روی فرمان، تنظیم الکتریکی صندلی راننده در 4 جهت - گرم کن صندلی های جلو، صندلی تاشوی عقب با قابلیت تفکیک 60:40 مجهز به کنسول عقب، سیستم ایزوفیکس ISO Fix، سانروف 3 حالته، چراغ های جلو LED و چراغ های day light، چراغهای عقب LED طیفی، سیستم کروز کنترل - سیستم ورود و خروج بدون سوئیچ (keyless)، استارت دکمه ای خودرو (starter) - سنسور پارک بر روی سپر عقب، کنترل فعال پایداری (ACS) و کنترل کشش (TCL) - ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیب دار (HAS) - سیستم چهار چرخ متحرک 4WD با کلید 3 وضعیتی (اکو، نرمال، قفل - قفل دیفرانسیل با کلید تغییر وضعیت بر روی داشبورد )، مجهز به 7 کیسه هوا 2 عدد جلو و سرنشین، 2عدد ایربگ جانبی، 2عدد ایربگ پرده ای و 1 عدد زانو، مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) - ترمز اضطراری کمکی، سوپر کنترل تمامی چرخ ها SAWC ( فرمان پذیری تمام چرخ ها )، آینه های جانبی برقی دارای گرمکن / تاشوی برقی / دارای راهنمای روی آینه / دارای آینه ی الکتروکرومیک، شیشه های جلو و عقب برقی + قفل کودک / شیشه های عقب دودی / دارای سنسور بارن برای عملکر خودکار برف پاک کن ها، دارای مه شکن LED، دارای سنسور نور جهت عملکرد خودکار چراغ ها، سیستم جلوگیری از تصادفات احتمالی UMS، سیستم هشدار صوتی به عابرین AVAS، ترمز دستی الکتریکی، اتوهلد، کمربندهای 3 نقطه ای ELR، سیستم های کمکی رانندگی مانند سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System) و سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert)، دوربین 360 درجه، قفل دیفرانسیل با کلید تغییر وضعیت بر روی داشبورد، سیستم نظارت بر فشار وارد شده بر تایرها TPMS، نشانگر میزان آب شیشه شوی از اپشن های استفاده شده در خودرو های میتسوبیشی اوتلندر هستند که علاوه بر رفاه بیشتر، سواری مطمئن و ایمن را برای سرنشینان فراهم می کنند.
نتیجه گیری
کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro-NCAP و امتیازات بالا در تست های ایمنی و استفاده از اپشن های ایمنی تقریبا کامل میتسوبیشی اوتلندر را به یکی از خودرو های محبوب نزد خانواده ها تبدیل کرده. سواری نرم و راحت در کنار صندلی های ارگونومیک میتسوبیشی سفری لذت بخش برای سرنشینان فراهم می کند. با توجه به ابعاد و وزن خودرو پیشرانه 4 سیلندر با خودرو هماهنگی لازم را نداشته و در بعضی از شرایط رانندگی ضعف هایی از خود نشان می دهد در همین رابطه پیشرانه 6 سیلندر با فراهم کردن قدرت و گشتاور بیشتر گزینه مناسب تری برای این خودرو می باشد. خودرو های هیوندا سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا RAV4 و نیسان ایکس تریل از رقیبان میتسوبیشی اوتلندر به شمار می روند که خودرو های نسبتا برتری از اوتلندر هستند و اپشن و کیفیت ساخت بالاتری دارند. اما از نظر رنج قیمت میتسوبیشی اوتلندر نسبت به تمام رقبایش با توجه به امکاناتش گزینه بهتری است.
قیمت
تیپ پایه ES میتسوبیشی اوتلندر با قیمت پایه ۲۴.۵۰۰ دلار و تیپ SE با قیمت پایه ای در حدود ۲۵.۵۰۰ دلار، تیپ SEL با قیمت پایه ای در حدود ۲۶.۵۰۰ دلار و تیپ GT با قیمت پایه ۳۲.۵۰۰ دلار در بازار های جهانی به فروش می رسد. این خودرو با قیمت 210 میلیون تومان در سال 1396 در ایران عرضه و روند صعودی قیمت این خودرو اغاز شد. به گونه ای که در سال های اخیر در رنج قیمتی در حدود 800 تا 900 میلیون تومان به فروش می رسید. سیستم هوشمند قیمت خودرو اُتکس با در نظر گرفتن کوچکترین تغییرات در بازار خودرو قیمت نهایی محصولات را به شما اطلاع می دهد یکی از بهترین منابع در زمینه خرید و فروش خودرو است .
کارشناسی
با توجه تیپ های مختلف این خودرو و امکانات متفاوتی که در ان ها بکار برده شده تست و بررسی این آپشن ها در زمان خرید خودرو به ویژه خودرو های کارکرده کار دشواری است به خصوص که در چند وقت گذشته بعضی از سودجویان با دادن اطلاع غلط در مورد اپشن های خودرو سعی در فریب خریداران داشته و به ان ها ضرر های می رسانند . در همین راستا ما تیم کارشناسی اتکس را که متشکل از افرادی با تجربه و خبره است و با کمک ابزار های کارشناسی خودرو و سابقه طولانی در امر کارشناسی می توانند در خرید خودرو به شما کمک شایانی بکنند را معرفی میکنیم .در این راستا، تنها کافیست شما عزیزان فرم اینترنتی درخواست کارشناس حضوری میتسوبیشی اوتلندر در محل را پر کرده و در صورتی که با پر کردن فرمهای اینترنتی و فرآیند پرداخت آنلاین مشکل دارید، می توانید با شماره ۲۸۴۲۸۴۶۶-۰۲۱ و داخلی شماره ۱ تماس حاصل فرمایید.
مشخصات | تویوتا RAV4 | هیوندای سانتافه | میتسوبیشی اوتلندر | کیا سورنتو | هیوندای توسان | رنو کولئوس | کیا اسپورتیج | لکسوس NX هیبرید | فولکس واگن تیگوان |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
تعداد سیلندر | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 177 | 188 | 166 | 190 | 177 | 170 | 190 | 194 | 180 |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | 233 | 245 | 220 | 241 | 227 | 226 | 237 | 210 | 320 |
حجم موتور (سی سی) | 2494 | 2359 | 2360 | 2359 | 2359 | 2500 | 2359 | 2494 | 1992 |
مصرف سوخت ترکیبی | 7.2 | 11.1 | 10 | 10.2 | 10.7 | 9.5 | 8.5 | 8.8 | 7.4 |
حداکثر سرعت KM | 200 | 190 | 190 | 189 | 190 | 180 | 180 | 180 | 200 |
جعبه دنده | اتوماتیک | 6 سرعته خودکار | CVT | 6 سرعته خودکار | 6 سرعته خودکار | CVT | 6 سرعته خودکار | CVT | 7سرعته خودکار |
حجم باک لیتر | 60 | 66 | 60 | 70 | 66 | 65 | 62 | 60 | 60 |
وزن خودرو kg | 1558 | 1568 | 1485 | 1680 | 1585 | 1622 | 1695 | 1896 | 1713 |
استاندارد الایندگی | یورو 5 | یورو 5 | یورو 5 | یورو 5 | یورو 5 | یورو 5 | یورو 5 | یورو 5 | یورو 6 |