اُتکس

نظرات (0)

تاریخ انتشار : ۱۴۰۴/۵/۹

بررسی اجمالی فردا SX5 و نظرات مردمی کاربران و مالکان

بررسی اجمالی فردا SX5 و نظرات مردمی کاربران و مالکان

در اواخر زمستان ۹۸، بعد از یک همکاری ناموفق با MG، فردا موتورز تصمیم گرفت به سراغ دانگ‌فنگ چین برود و کراس‌اوور FMC SX6 را به بازار ایران معرفی کند. یک سال بعد، یعنی در زمستان ۹۹، نسخه کوچک‌تر این خودرو با نام فردا SX5 (که معادل دانگ‌فنگ جویر X5 است) رونمایی شد. از سال ۱۴۰۱، تغییرات فنی و ظاهری زیادی روی SX5 اعمال شد و نسخه به‌روز شده آن با نام SX5 پلاس به بازار آمد که با قیمتی کمی بالاتر عرضه می‌شود. این خودرو با ترکیب مصرف سوخت بهینه، فضای داخلی جادار و قیمت رقابتی، هدفش رقابت در بازار کراس‌اوورهای جمع‌وجور با رقبایی مثل ام‌وی‌ام X55 پرو و جک S5 است.

طراحی خارجی

فضای بیرونی فردا SX5 بر اساس نسل دوم دانگ‌فنگ جویر X5 طراحی شده و با الهام از زبان طراحی کراس‌اوورهای اروپایی، خطوطی ساده اما جذاب دارد. چهره خودرو با جلوپنجره متوازن و چراغ‌های کشیده، ظاهری نسبتاً تهاجمی به خود گرفته و نمای جانبی و عقبی آن، سادگی و کارایی را در کنار حس اعتماد به نفس به نمایش می‌گذارد.

  • برگرفته از پلت‌فرم نسل دوم دانگ‌فنگ جویر X5 (۲۰۱۶)

  • شباهت کلی با فولکس‌واگن تیگوان در خطوط بدنه

  • چراغ‌های جلو کشیده و کاپوت حجیم با خطوط پرحجم

  • ورودی‌های هوا و سپر جلو با طراحی تهاجمی‌تر

  • خط ساده از چراغ عقب تا گلگیر جلو در نمای جانبی

  • چراغ‌های مستطیلی برجسته، دیفیوزر تزئینی و اسپویلر عقب

فردا اس ایکس 5 از نمای روبروفردا اس ایکس 5 از نمای پشت

طراحی اس ایکس فایو با اینکه به نظر خیلی مدرن نمیرسد ولی با این حال سعی کرده تا توازن را در طراحی یک خودرو اس یو وی رعایت کند که در این مسیر نیز موفق بوده بالشخه با این طراحی نسبت به طراحی نامتوازن و فضایی امروز بیشتر کنار خواهم آمد!

طراحی داخلی

کابین فردا SX5 به گونه‌ای طراحی شده که تعادل زیبایی و کارایی را به بهترین شکل ممکن برقرار کند. با استفاده از متریال باکیفیت، روکش چرمی صندلی‌ها و داشبورد مینیمالیستی که همراه با یک نمایشگر لمسی است، تجربه‌ای راحت و خانوادگی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

  • روکش چرمی صندلی‌ها با تنظیم دستی

  • نمایشگر لمسی ۸ اینچی با پشتیبانی از بلوتوث و USB

  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم مستقل جلو و عقب

  • فضای مناسب سر و پا برای پنج سرنشین

  • طراحی ارگونومیک و دسترسی آسان به ادوات کنترلی

فردا اس ایکس 5 از نمای صندلی های عقبفردا اس ایکس 5 از نمای فرمان و پشت آمپر

طراحی داخلی اس ایکس فایو نیز به مانند طراحی خارجی آن از عناصر و روتین های قدیمی به مانند سالهای 2010 پیروی میکند دکمه های فیزیکی، پشت آمپر آنالوگ و مشاهده دکمه های برجسته و خود نما که انگار میگویند ترو خدا بر روی ما یک فشاری بیاور ببین چه میشود!

مشخصات فنی

فردا SX5 با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی از میتسوبیشی تجهیز شده که توانایی تولید ۱۲۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۱۵.۵ ثانیه به طول می‌انجامد که در مقایسه با رقبای سریع‌تر، چندان چشمگیر نیست. سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و نیمه‌مستقل در عقب، به همراه ترمزهای دیسکی چهارچرخ و سیستم‌های ABS و EBD، هندلینگ و ایمنی قابل قبولی را فراهم می‌آورند.

  • پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی

  • قدرت ۱۲۳ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتن‌متر

  • گیربکس CVT و دیفرانسیل جلو

  • مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

  • شتاب صفر تا ۱۰۰: ۱۵.۵ ثانیه

  • حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

  • سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون و عقب نیمه‌مستقل

  • ترمز دیسکی در هر چهار چرخ با ABS و EBD

فردا اس ایکس 5 از نمای روبرو سمت رانندهفردا اس ایکس 5 از نمای پشت سمت شاگرد

طراحی کناری خودرو من را به یاد خود اسپورتیج و ظاهر تخم مرغی آن می اندازد

جدول مشخصات فنی

مشخصه

مقدار

نوع موتور

خطی بنزینی تزریق

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۲۳ اسب‌بخار

گشتاور

۱۵۱ نیوتن‌متر

گیربکس

CVT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر

۱۵.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی

۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

کراس‌اوور جمع‌وجور

نوع رینگ

آلومینیومی ۱۷ اینچ

طول

۴۵۱۵ میلی‌متر

عرض

۱۸۱۲ میلی‌متر

ارتفاع

۱۷۲۵ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۷۲۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۳۵۰ کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

۵ نفر

حجم مخزن سوخت

۴۵ لیتر

آپشن و امکانات

سطح امکانات فردا SX5 در حد متوسط قرار دارد و برای حفظ قیمت رقابتی، از برخی آپشن‌های لوکس صرف‌نظر شده است.

علاوه بر این امکانات، این خودرو فاقد ویژگی‌هایی مانند کنترل کشش، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه و صندلی‌های برقی است.

فردا اس ایکس 5 از نمای رینگ و لاستیکفردا اس ایکس 5 از نمای سرنشینان عقب

در اس ایکس خیال شما بابت راحتی و جادار بودن برای سرنشینان کاملا آسوده است همانطور که مشاهده میکنید فاصله صندلی های عقب با صندلی های جلو به اندازه کاملا استاندارد است و نگران برخوردهای متعدد زانوهای مبارک سرنشینان عقب با کمر خود نخواهید بود!

مزایا و معایب

مزایا

  • فضای داخلی قابل قبول و کابین جادار

  • مصرف سوخت اقتصادی

  • قیمت رقابتی در کلاس کراس‌اوورهای جمع‌وجور

  • سواری نرم و راحت در مسیرهای شهری

معایب

  • پیشرانه ضعیف‌تر و شتاب پایین

  • طراحی ظاهری قدیمی در مقایسه با رقبا

  • امکانات رفاهی و ایمنی محدود

  • کیفیت متریال در نسخه پایه قابل ارتقا

فردا اس ایکس 5 از نمای سرنشین جلو سمت راننده

تریم های داخلی خودرو و متریال های استفاده شده کیفیت لازم را دارند ولی خوب همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم طراحی کابین مدرن نیست و مربوط به سالیان گذشته است

قیمت

با تمام تفاسیر و بحث های گوناگون پیرامون این خودرو به نظر میرسد این خودرو واقعا ارزش خرید دارد، چرا که یکی از پارامتر ها خرید هر خودرویی نسبت هزینه پرداختی به امکانات رفاه دریافتی است که این خودرو کاملا از این حیث دست بالا را دارد و حالا اگر قصد بررسی قیمت این خودرو را دارید میتوانید وارد بخش قیمت خودرو صفر و دست دوم شوید و از بین خودروها برند مورد نظرتان را انتخاب کنید و تا انتهای مسیر را برای تحلیل قیمت خودرو ادامه دهید. برای مثال شما میتوانید در لینک زیر قیمت روز فردا اس ایکس فایو را مشاهده کنید و تاریخچه قیمت را بر روی نمودار مشاهده کنید.

قیمت روز فردا SX5 مدل 1404

جمع‌بندی کلی

فردا SX5 در تلاش است تا با ارائه قیمت مناسب، مصرف سوخت بهینه و فضای داخلی جادار، جایگاه خود را در بازار کراس‌اوورهای جمع‌وجور ایران پیدا کند. هرچند که پیشرانه تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری و شتاب کم آن، نقاط ضعفی به حساب می‌آید، اما نسخه پلاس با بهبودهای فنی و ارتقای متریال داخلی تا حدی این کمبودها را جبران می‌کند. برای خریدارانی که به دنبال یک خودرو خانوادگی با قیمت مناسب و راحتی سفر هستند، SX5 گزینه‌ای عملی و اقتصادی به شمار می‌رود.

نظرات مردمی و مالکان خودرو فردا SX5

بعد از بررسی نظرات اکثر مالکان این خودرو به این نتیجه میرسید که با وجود طراحی قدیمی و پیشرانه ضعیف این خودرو ولی قیمت و کیفیت ساخت موتور و گیربکس و مقرون به صرفه بودن آن، خرید آن را کاملا توجیه میکند ما در بین نظرات صادقانه ترین آنها را جدا کردیم و در اختیار شما قرار داده ایم در کنار خواندن این نظرات شما میتوانید وارد بخش مشاوره آنلاین خرید و فروش خودرو شده و با کارشناسان خبره این کار وارد گفتگو شوید و در مورد کیفیت و ارزش خرید این خودرو بحث کنید در ادامه با نظرات همراه ما باشید:

میثم0خوزه ( باما ):

نظر من بعد از یک ماه و یک سفر رفتن ، ماشین احساس امنیت میده ، ماشین گنده ای ه ، حس شل و ول بودن بهت نمیده ، سواریش خوبه ، برای خانواده مناسبه تا جوان ، ضبط معمولی داره و بد نیست ،متریال داشپورت و صندلی و اینا از دنا و تارا خیلی خیلی باکیفیت تره ، کولر خوبی داره ، آپشن هیچی نداری دقیقا در حد دنا و شاهین و تارا فقط اتوماته ، تو سربالایی صدار موتور تو ماشین میاد ولی اذیت کننده نیست ، ماشین تو شتاب ضعیفه ، اگه بخوای از صفر یه صد برسی تو سینه کش جاده راحت بیست سی ثانیه طول میکشه ، ولی اگه داری هشتاد میری ،راحت به صد و بیست و سی می‌رسی ،اذیت نمیکنه ، صندلی نسبتا خوبی داره ، خیلی جا داره ، به نظر من توربو که نیست به مزیت ه تا عیب ، نسبت به پولی که میدی رضایت می‌کنه ، اگه پول بیشتر داری گزینه های بهتری داری ، من از خریدم راضیم ، از کسایی که چند ساله ماشین و دارن میگن موتور و گیربکس ماشین خرابی نداره ، از ایکس 33 خیلی سواری بهتر و نرم تری داره ، نظرم نسبت به پولی که دادم گفتم ، با ماشین دو میلیاردی مقایسه نکردم امیدوارم نظرم به دردتون خورده باشه


ناشناس ( باما ):

دوستان من مدل۱۴۰۱ دارم تا الان ۱۱۰ هزار تا کارکردم من جاده سفر زیاد میرم بخاطر شغلم اول اینکه ماشین بسیار کم مصرفه فعلا برای بنده خرجی نداشته بجز مصرفی سر بالایی کم نمیاره شتابش اما کمه ولی دور گرفته من باهاش ۱۸۰ تا هم رفتم در کل من به نسبت پولی که دادم واقعا راضی هستم برید از کسایی که زیاد باهاش کارکردن بپرسی نظرشونو میفهمی من تصادف نکردم اما آشنایی تصادف کرد سپر چراغ... گرفت نمایندگی نزدیک سه هفته طول کشید اما داشتن مشهد افشار آزادم تو اپلیکیشن ترب هست میتونی بخری میگن اورجینال امت من نگرفتم درکل به نسبت پولی که میدی ارزنده هست حداقل مثل هایما قبیلیم ناک زدن اکتان دردسر نداره ولی شتاب کم آپشن نه چندان زیاد تنها صعفشه بنظرم اگر قرار دنا اتوماتیک بگیرید یکو سیصد دویست یکی از اینا مدل چهار صد یک دو بگیرید بسیار ارزنده تر است


Babak5 ( باما ):

من ثبت نامی دی ۱۴۰۲ بودم. آبان تحویل گرفتم. نتیجه رانندگی یکماهه رو خدمتتون عرض میکنم. خیلی نرمه چون رینگش هفده س. جادار ه خصوصا تو صندلی عقب. صدای موتور اصلا تو کابین نمیاد. موتورش عالیه واقعا لذت بردم. رانندگی باهاش لذت بخشه. سیستم صوتیش راصی کننده بود. ارتفاعش از تیگو هفت پرو بیشتره چون تو پارکینگ یکی از همسایه ها داره دقیق مشهوده. خیلی نگران شتاب و این حرفا بودم قبل از اینی که ماشین رو بگیرم. اصلا اینطور نبود. شتابش خوبه و اصلا رو مخی نیست. هر کی خواست بگیره اول از دوستی آشنایی یکی گیر بیاره و یا تو تهران برای تست درایو ثبت نام کنه. گیربکسش تنها چیزیه که چون سی وی تی هست باید هواش رو داشته باشی. روغن گیربکس رو به موقع سر چهل هزار عوض کنی. تخته گاز نکنی و به صغتمام مدت از مود پاور استفاده نکنی. جای دوربین ۳۶۰ خیلی خالیه. چون ابعاد ماشین بزرگه و باید دقت کنی. مصرف بنزین تو شهر صدی هفت و نیم. چون تنفس طبیعیه نگران ناک و خرابی موتور نیستم. البته الان فصل سرده و تو فصل گرم مشکل ناک موتورها با بنزین معمولی بیشتر میشه. با تصویب واردات بنزین سوپر با قیمت بالای لیتری چهل پنجاه تومن مصرف پایین و استفاده از بنزین معمولی عالیه. به درد دلالی نمیخوره و برای مصرف کننده مناسبه. برای استفاده خانواده خیلی خوبه. ثبت نامش رو مخه. پنج ماه تاخیر در تحویل داشتن. تازه من خوش شانس بودم که یکسال نشد. الان رنگ مشکیش رو خط تولیده. تی پنج فعلا رو خط نیست. سفیدها رو هم خبر دارم تحویل ندادن.


Sharif57 ( باما ):

با سلام خدمت همه بزرگواران تجربه شخصی خودم رو در مورد sx5,خودرویی با قیمت موجود میخوام خدمت دوستانی که به دنبال اطلاعات هستند بگم . قصد مقایسه با خودروهای گران‌تر و ...رو هم ندارم . خودم میدونم که با۳۰۰م بیشتر میشه ماشینی بهتر در برخی آیتم‌ها خرید . بسیار جادار ،بسیار کم مصرف ، حساس نبودن به بنزین معمولی و عدم نیاز به مصرف مکمل بنزین ، تعلیق نرم ، بسیار کم سرو صدا چه موتور چه داخل کابین ، هماهنگی عالی گیربکس و موتور ، فضای صندوق خوب ، فضای سرنشین جلو و عقب چه از نظر پا و چه بالای سر عالی ، کیفیت قطعات داخلی خوب و راضی کنندست ، شخصا مسافرت خانوادگی ۴نفره و وسایل سفر مسیر جاده چالوس و کلاردشت رو بار ها بدون هیچ ضعفی رفتم و میرم .قابل ذکر اینکه در سربالایی های تند با استفاده از حالت پاور و یا دستی به راحتی میشه رانندگی کرد ، کولر هم قدرت خوبی داره و در دمای گرم امسال قم به راحتی جواب داد. من خودم راننده پرشتابی هستم گفتم این نکته رو بگم اینکه نباید از این خودرو انتظار آفرودیمانند خودروهای توربو شارژ رو داشت وگرنه مصرف این هم از ۶-۷ به ۱۰ و ۱۲ و بیشتر خواهد رسید. صد البته ماشین بهتر قیمت بالاتری داره و مقایسه آن ها منصفانه نخواهد بود . امیدوارم بدرد دوستان بخوره.


ناشناس ( باما ):

خودرو Sx5 تجربه ر انندگی بنده خودرو بسیار نرم هستس سیستم تعلیق خوبی دارد خیلی جاداره داخلش از هر ماشینی تو رنجش بیشتر طراحیش خوبه خیلی به نظرم صدا موتور کم میاد داخلش کابین صدا بیرون کلا کم میاد داخل کشش در سربالایی در حال حرکت خوبه ولی موقع راه افتادن به خاطر CVTبودن یکم تاخیر داره اما CVTبچدن باعث مصرف سوخت خیلی خیلی پایینش میشه آپشن های واجب و لازم داره تقریبا غیر ۱ ۲ موارد من هایما سوار شدم s7 انگار تو کالسکه نشستی وحشتناک تکون داره هایما s5 بهترهاینطوری نیست اما این sx5 بزرگ تره بروز تره خیلی جک s5 توربو حساسه ,این ماشین تنفس طبیعی برای کسایی که موتور بی دردسر میخوان بهتره


محسنح ( باما ):

ماشین مقرون بصرفه ، کاربردی و جا دار و کم مصرف طبیعتا موتور ۱۶۰۰ سیسی موتور ضعیفی برای این ماشین است ، راحت و جادار و اروم بی سرصدا . توقع بعضیا در حد اسپورتج هست ولی این ماشین یک ماشین مقرون بصرفه خوب هستش . واسه سرمایه گزاری و قیافه گرفتن و کلاس به درد نمیخوره . برای مصرف کننده درست و حسابی خوبه . گیربکسش در مقایسه با دیگر چینی های ۲ کلاچه البته که قدیمی تره ولی در عوضش نرم تره و صدای اضافه گیربکس ۲ کلاچه رو تو ترافیک نداره ! کسی پولشو داشته باشه بدش نمیاد لندکروز سوار شه ولی خب با این قیمت این ماشین حتی با موتور ضعیف مناسبه . در ضمن موتور های توربو gdi که بسیار بهتر از موتور این ماشینه، خب ولی به دلیل اینکه به بنزین حساسه ازیت میکنه .


ریسی ( خودرو45 ):

بادرود به دوستان عزیزمان بعداز۱۰ماه انتظار خودرو تحویل گرفتم والان سه ماه دارم استفاده میکنم ماشین بسیار نرم و راحتی توی شتاب اولیه تندوتیزنیست ولی توی سربالایی وجاده خیلی هندلینک خوبی داره فقط نمایندگی اصلا ازکارای این ماشین سردرنمیارن وهنوز آموزش لازم رو ندارن بدقولی توتحویل خودرو هم که افتضاح است ۱۲۰روز ده ماه طول کشید .این خودرو یک آپشن فرمان صوتی روی مانیتور وفرمان داره که آپدیت نیست و نمایندگی بلد نبود فعالش کنه


محمود ( خودرو45 ):

سلام خدمت عزیزان
بنده حدودا ۶ ماه هست که sx5 دارم
خودرویی کم مصرف داخل شهر و ترافیک حدودا ۶.۸
کم صدا
جا دار
با سواری لذت بخش
رانندگی راحت
دید راننده کامل و مسلط
شتاب توی شهر خوب
شتاب تو جاده دو طرفه کمی ضعیف
مناسب برای جاده های اتوبان و بزرگراه
قیمت و شرایط فروش برای من بسیار عالی بود.
ظاهر زیبا و غیر تکراری و جدید


حاجی ( خودروبانک ):

سلام
من این ماشین رو سه روز هست که گرفتم
باهاش یه مسافرت 300 کیلومتری هم رفتم
شتاب ماشین کمه ولی برای رانندگی معمولی عالیه
داخل ماشین بسیار جاداره، با قد 187 سانتی هم جلو و هم عقب بسیار راحت هستم
کیفیت ادوات داخلی خوبه و کیفیت مونتاژ به نظرم عالیه
عایق بندی داخل بسیار عالیه، صدای بیرون خیلی کم وارد اتاق میشه و اتاق تا سرعت 170 که تست کردم بسیار کم صدا هست، صدای باد اصلا نماید و فقط صدای کیربکس رو میشه شنید
آپشن خیلی زیادی نداره ولی نسبت به قیمت خوبه
مصرف خیلی پایینی داره، در حد 7 لیتر
سواری نرم و راحتی داره و اصلا کوبش نداره
من که خیلی خیلی راضی هستم
قبل از قضاوت این ماشین، یکبار سوارش بشید


م ف ( خودروبانک ):

سلام خدمت عزیزان
بنده حدودا ۶ ماه هست که sx5 دارم
خودرویی کم مصرف داخل شهر و ترافیک حدودا ۶.۸
کم صدا
جا دار
با سواری لذت بخش
رانندگی راحت
دید راننده کامل و مسلط
شتاب توی شهر خوب
شتاب تو جاده دو طرفه کمی ضعیف
مناسب برای جاده های اتوبان و بزرگراه
قیمت و شرایط فروش برای من بسیار عالی بود.
ظاهر زیبا و غیر تکراری و جدید

نظرات

نظر خاصی ندادن دوستان شما اولین نفر باش