نظرات (4)
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۵/۲۳
واردات خودرو برای اولین بار در ایران به 102 سال گذشته باز می گردد. زمانی که مظفرالدین شاه قاجار دو دستگاه خودرو رنو را در یکی از سفرهای خود در سال 1297 از فرانسه به ایران آورد، از ان پس راه ورود خودرو به کشور باز شد. ایرانی ها که مردمانی علاقمند به ماشین بوده و هستند در همان سال از خودروهای وارد شده به کشور از فرنگ استقبال خوبی کردند با این حال ورود خودرو به ایران دیگر از علایق بزرگان کشور شده بود و به نوعی پای واردات خودرو به کشور به ویژه برای تهرانی ها باز شده بود. با گذشت زمان و آشنایی هرچه بیشتر مردم و البته بزرگان و متولان جامعه با خودروهای از فرنگ آمده، کم کم نمایندگی های خودروسازان جهانی به ایران در رفت و آمد بودند و همین امر دلیلی شد تا برخی از مردان سیاست در آن زمان کنترل بازار واردات اتومبیل را در دست بگیرند و مدل های متعدد خودروسازی های بزرگ دنیا را به کشورشان هدیه دهند.
ورود خودروهای خارجی به ایران در آن سال ها چندان روی قاعده و اصول خاصی انجام نمی شد، چرا که تعداد آن ها چندان زیاد نبود با این حال اما ایرانی ها میزبان های خوبی برای خودروهای خارجی بودند. واردات خودرو به ایران درآن زمان تا جایی آزاد بود که حتی مسافران و گردشگران خارجی هم می توانستند به راحتی ماشین دلخواه خود را همچون سوغات به ایران آورند که برخی صاحبه نظران بر این باورند یکی از دلایل تنوع خودروهای خارجی در سال های ابتدایی ورود خودرو به کشور، تنوع سلیقه واردکنندگان بوده که چندان هم به ضرر بازار و مردم نبوده است. اما پس از انقلاب تاخت و تاز قیمت خودروهای خارجی پس از بسته شدن درهای واردات خودرو به کشور یکی از اتفاقات متاثر از تصمیم گیری های دهه 70 شمسی بود. در این سال ها میزان خودروهای وارداتی از طرق مختلف رو به افزایش بود زیرا به دلیل
ورود جسته گریخته خودروهای خارجی با عنوان لوکس و تشریفاتی از کانال های بخش خصوصی، نوسانات قیمت این ماشین ها حتی بیش از 100 و 150 میلیون تومان هم رسید.
اما رفته رفته از سال 83 مجددا درهای واردات ماشین به کشور باز شد و نمایندگی ها نیز یکی پس از دیگری فعالیت تجاری شان را در ایران از سر گرفتند. رونق بازار خودرو، فروش اقساطی و لیزینگی خودروهای وارداتی در کنار خودروهای داخلی فرصتی شد تا دستی به سر و روی مدل های قدیمی تر ماشین ها در کشور کشیده شود و بازار خودرو نو نوار شود. بازیگران اصلی بازار در دهه 80، گروههای ایرانخودرو و سایپا با بیشاز ۹۰درصد سهم بازار بودند و گروه بهمن با تیراژ کم ولی حاشیه سود مناسب به عنوان سومین تولیدکننده دولتی، محصولات تحتلیسانس مزدا را به بازار عرضه میکرد. نیمهدوم دهه 70، نخستین شرکت خودروسازی در بخش خصوصی ایران راهاندازی شد. شرکت کرمان موتور در استان کرمان تحتلیسانس شرکت دوو کرهجنوبی خودرو «سییِلو» را وارد خطتولید و به بازار عرضه کرد که شروع موفقی برای این شرکت محسوب میشد. البته تیراژ پایین، ساخت داخل ناچیز و مشخصات ضعیف پلتفرم بهرغم کیفیت نسبتا خوب باعث شد این محصول نتواند با پژو ۴۰۵ رقابت موفقی را داشته باشد و درصد کمی از سهم بازار را به خود اختصاص داد. در ادامه مقالات 10 تایی از اکادمی اتکس قصد داریم تا خودروهایی را مورد بررسی قرار دهیم که با توجه به گذشته خوبشان از چرخه تولید حذف شده اند و در زمان تولید جزو محبوب ترین های بازار بشمار می رفتند، پس در ادامه با ما همراه باشید.
نخستین مدل از خودروی پروتون ویرا حدود ربع قرن قبل یعنی در سال 1993 میلادی تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو یکی از محصولات مهم شرکت خودرو سازی پروتون به شمار میرود. شرکتی واقع در کشور مالزی که حدود ده سال پیش از تولید خودروی پروتون یعنی در سال 1983 میلادی تاسیس شد و آغاز به کار کرد. شرکت پروتون بسیاری از محصولات خود را با مشورت و همکاری شرکت ژاپنی میتسوبیشی تولید کرده است. قاعدهای که در رابطه با خودروی پروتون ویرا نیز صدق میکند. در واقع این خودرو بر مبنای پلتفرم یکی از نام آشناترین محصولات شرکت میتسوبیشی یعنی خودروی لنسر ساخته شده است. به بیان دقیقتر علاوه بر پلتفرم اصلی، موتور و جعبه دندهی این خودرو نیز همان مدل مشابهی است که در خودروی میتسوبیشی لنسر مورد استفاده قرار گرفته است.موتور به کار رفته در خودروی پروتون ویرا یک موتور 4 سیلندر و 12 سوپاپ محسوب میشود که از گنجایشی برابر با 1498 سیسی برخوردار است. حداکثر توان خروجی این موتور به 90 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه میرسد و حداکثر گشتاور خروجی آن نیز حول و حوش رقم 126 نیوتنمتر با احتساب 3000 دور در دقیقه قرار دارد. البته خودروی پروتون ویرا در زمان عرضه علاوه بر نسخههای مبتنی بر موتور 1.5 لیتری 12 سوپاپ، در قالب نسخههای مبتنی بر موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ نیز به بازار آمد. به طور کل این خودروی سواری در قالب دو مدل معمولی و هاچبک به بازار عرضه شد که مدل معمولی آن سه تیپ GL، GLi و Xli را در بر میگرفت و مدل هاچبک نیز در دو تیپ GLi و Xli قابل دستیابی بود.
در این میان به جز تیپ GL که تنها در قالب نسخهی دنده دستی به بازار آمده بود، سایر تیپهای موجود از این خودرو، چه در مدل معمولی و چه در مدل هاچبک، هم در قالب دنده دستی و هم در قالب دنده اتوماتیک در اختیار خودرو دوستان قرار گرفتند. گفتنی است که بسیاری از تیپها و مدلهای مذکور در بازار خودروی ایران نیز حضور یافتند. البته در بازار داخل بیشتر شاهد حضور نسخههای 1.5 لیتری و مبتنی بر دندهی دستی خودروی پروتون ویرا بودیم.
جدول مشخصات فنی
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر خطی |
حجم موتور ( لیتر ) | 1498 سی سی |
قدرت موتور ( اسب بخار ) | 90 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
شتاب صفر تا صد ( ثانیه) | 11 ثانیه |
نوع گیربکس | 5 سرعته دستی |
از اواسط دهه ۷۰ تا سال ۸۳ شمسی همیشه یک سدان زیبا از برندی نهچندان شناخته شده در جهان در بازار ایران خودنمایی میکرد. دوو سیلو محصولی بود که در واقعیت چیزی فراتر از فیسلیفت خودرو محبوب وارداتی یعنی دوو ریسر به شمار نمیرفت اما در عمل به علت محدودیتهای بازار آن دوران و عدم وجود تنوع، یک محصول جدید و جذاب به شمار میرفت. استهلاک پایین و دوام فنی بالا دو مزیت عمده دوو سیلو بودند که موجب شدند تا این خودرو پس از توقف تولید، به شهرت قابل توجهی در بازار دست یابد. دوو سیلو پس از توقف تولید به رقیبی جدی برای پراید و سپس تیبا تبدیل شد. لیفان 520 کرمان موتور را نیز میتوان رقیبی برای دوو سیلو دانست. ایمنی ضعیف بدنه، نداشتن کیسه هوا و سیستم ترمز ضعیف از جمله معایب دوو سیلو هستند.
امروزه دوو سیلو پس از یک دهه مونتاژ و یک دهه شهرت، به خودرویی حاشیه نشین در بازار ایران تبدیل شده است. دسترسی دشوار به قطعات یدکی و فناوری کهنه موجب شدهاند که مصرفکنندگان مانند گذشته تمایل به خرید دوو سیلو نداشته باشند. دوو برای سیلو از پیشرانه ارتقایافته ریسر استفاده کرده است که از سیستم چهار انژکتور با ریل سوخت (MPFI) بهره میبرد. این پیشرانه خطی 1.5 لیتری با 8 سوپاپ، قادر به تولید نهایت قدرت 80 اسب بخار و بیشینه گشتاور 127 نیوتن متر است که قدرت تولیدی توسط پیشرانه به جعبه دنده 5 سرعته دستی و نهایتا محور فعال جلو منتقل میشود و هرچند که شتاب و کشش چندان زیادی برای این جثه یک تنی فراهم نمیشود اما در عوض مصرف سوخت پایینی خواهید داشت. مشکلات سیمکشی، ایرادات سرسیلندر به ویژه در بخش میل سوپاپ و... از مرسومترین آزارهای سیلو است.
جدول مشخصات فنی
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر |
حجم موتور ( لیتر ) | 1498 سی سی |
قدرت موتور ( اسب بخار ) | 90 اسب بخار در 4800 دور در دقیقه |
شتاب صفر تا صد ( ثانیه) | 12 ثانیه |
نوع گیربکس | 5 سرعته دستی |
مزدا ۳۲۳ با نام اصلی مزدا فامیلا یکی از معدود سدانهای نسبتا مدرن مونتاژ داخل در اوایل هشتاد شمسی به شمار میرود که به منظور رقابت با حریفانی همچون سیتروئن زانتیا و پژو پارس ای ال ایکس، از سوی گروه خودروسازی بهمن روانه بازار شد. این سدان جمعوجور ژاپنی طی سالهای متمادی ۱۹۶۳ تا ۲۰۰۳ در قالب هشت نسل به مشتریان عرضه شد. از اوایل سال ۱۳۸۰ نسل هشتم مزدا 323 به واسطه شراکت گروه بهمن با کمپانی خودروسازی مزدا ژاپن وارد بازار های داخلی شد. حضور مزدا ۳۲۳ حکم آبی بر عطش فراوان مشتریان سدانهای جمع و جور میانقیمت را داشت، هرچند که تشنگی بازار با عرضه یکی دو مدل قابل رفع نبود. به هرحال مزدا ۳۲۳ پا به بازار ایران گذاشت و با توجه به سابقه نیک برندهای ژاپنی در ایران و جهان، به سرعت مورد استقبال اقشار نسبتا ثروتمند جامعه قرار گرفت. مزدا ۳۲۳ در قالب دو مدل دندهای و اتومات و البته با طبقهبندی تیپ ۳ (دندهای)، تیپ ۵ (اتوماتیک) و تیپ ۴ (اتوماتیک فاقد سانروف) از سوی شرکت بهمن به خریداران عرضه شد. این خودرو تنها با یک پیشرانه نسبتا کمحجم ۱.۶ لیتری چهار سیلندر به بازار ایران عرضه شده است. نهایت توان خروجی این پیشرانه برابر با ۱۰۶ اسب بخار است که در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه حاصل میشود. بیشینه گشتاور خروجی نیز معادل ۱۴۵ نیوتن متر بوده و در ۴۰۰۰ دور در دقیقه به وجود میآید. سدان ۱۰۷۵ کیلوگرمی قادر است ظرف مدت زمان ۱۱ تا ۱۲.۵ ثانیه (بسته به برخورداری از گیربکس ۵ سرعته دستی یا چهار سرعته اتومات) از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز معادل ۸.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده و سرعت آن از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت فراتر نخواهد رفت.
جدول مشخصات فنی
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر |
حجم موتور ( لیتر ) | 1600 سی سی |
قدرت موتور ( اسب بخار ) | 106 اسببخار |
شتاب صفر تا صد ( ثانیه) | 11 _ 12.5 ثانیه |
نوع گیربکس | 5 سرعته دستی _ اتومات |
هیوندای ورنا نسل دوم هیوندای اکسنت است که با کد LC در سایر نقاط جهان شناخته میشود. این خودرو برادر دو قلو کیا ریو است که این خودرو نیز توسط سایپا در دهه هشتاد خورشیدی به تولید میرسید. هیوندای ورنا نیز توسط کرمان خودرو در کنار هیوندای آوانته مونتاژ میشد و در فاصله سالهای 1384 تا 1391 به بازار عرضه شد. آغاز مونتاژ ورنا دقیقا مصادف شده بود با توقف تولید دوو سیلو در کرمان موتور و به همین دلیل، خیلی زود نامش به سر زبانها افتاد. مهمترین مزایای هیوندای ورنا استهلاک پایین و دوام فنی بالای این خودرو هستند در مقابل چهره فوق العاده ساده ورنا مهمترین منبع انتقادات به این خودرو بوده است. کابین ورنا نیز نسبتا ساده طراحی شده و جذابیت چندانی برای مخاطب ندارد به همین دلیل هیوندای ورنا در سالهایی که به بازار عرضه میشد، رقیب قدرتمندی برای خودروهای داخلی همچون پژو پارس یا سمند LX نبود. با این وجود پس از آنکه مشتریان از مزایا هیوندای ورنا مطلع شدند، تقاضا برای خرید این خودرو در سالهای پایانی مونتاژ و عرضه افزایش یافت. هیوندای ورنا همانند کیا ریو از پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد. این پیشرانه به کمدردسر بودن و کممصرف بودن شهرت دارد. هیوندای ورنا در بازار ایران با دو گیربکس دندهای و اتوماتیک موجود است که اکثر نسخههای موجود از نوع دندهای هستند. ورنا در ابتدا با موتور 1.5 لیتری و با جعبهدنده دستی عرضه میشد ولی از سال 1386 نسخه 1.6 لیتری آن با جعبهدنده اتومات هم به بازار آمد مدل 1.6 لیتری چندین آپشن بیشتر داشت مثل ABS، ایربگهای جلو، ترمز دیسکی عقب و تنظیم برقی آینه. موافق و مخالف ورنا اعتراف میکنند که این خودرو یکی از کم استهلاکترین خودروهای موجود در بازار ایران بوده و اگر آب، روغن و بنزینش را سر وقت به آن میرساندید، دیگر محال بود که شما را در جاده بگذارد. باید اعتراف کرد که در هر دو مدل، هماهنگی ضعیفی بین جعبه دنده و پیشرانه دیده میشد. شاید اگر قیمت مناسب این هیوندای نبود، هیچگاه نمیتوانستیم شاهد موفقیتش باشیم.
جدول مشخصات فنی
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر |
حجم موتور ( لیتر ) | 1500 سی سی _ 1600 سی سی |
قدرت موتور ( اسب بخار ) | 105 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
شتاب صفر تا صد ( ثانیه) | 11.5 _ 12.5 ثانیه |
نوع گیربکس | 5 سرعته دستی _ اتومات |
فولکس واگن گل یک خودرو کوچک تولید شده توسط برزیل با نظارت فولکس واگن آلمان است. این خودرو اصولاً از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ برای مارکت آمریکای جنوبی از جمله کشور های برزیل، آرژانتین، شیلی، کلمبیا با نام فولکس واگن گل عرضه گشت. این خودرو که در آمریکای جنوبی بیش از ۵ میلیون عدد به فروش رسیدهاست، از سالهای ۱۹۸۷ در برزیل و ۱۹۸۸ در آرژانتین پر فروشترین خودرو شدهاست. گل نام خود را از زبان برزیلی به معنی «هدف» و «مقصود» گرفتهاست. این خودرو در کلاس خودرو کامپکت کوچک قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بودهاست. گل نه در نسل اول، بلکه در نسل دومش به بازار ایران رسید. البته آن گلی که در ایران مونتاژ میشد، در واقع دومین فیسلیفت از نسل دومش بود و به همین دلیل نیز به اتاق G3 مشهور شد. کرمان خودرو در اوایل دهه 80 شمسی، خط تولید گل را به زیرمجموعه تازه تاسیسش، یعنی خودروسازان بم سپرد. این شرکت در سال 81 افتتاح شده بود و در سال 84 نیز مونتاژ گل را آغاز کرد. گل با اینکه تنها 5 سال در کشورمان مونتاژ شد اما در همین مدت کوتاه، توانست به محبوبیت زیادی درمیان مشتریان ایرانی برسد؛ هم به لحاظ کیفیت ساخت بهترش نسبت به 206های آن سال و هم بدلیل استهلاک کمترش نسبت به رقبا. پاور ویندوز، شیشه بالابر برقی، آنتن مخفی روی شیشه، بازنشدن صندوق در زمان روشن بودن خودرو و صندلی دوتکه عقب، هرچند آپشنهای خاصی نیستند اما از آنجایی که بسیاری از رقبای این آلمانی، این آپشنهای ساده را هم نداشتند، باعث شده تا گل، حرفی برای گفتن داشته باشد. فولکس گل که کرمان موتور مدتی آن را مونتاژ می کرد هیچ کدام از قطعات را تغییر نداد و حذف نکرد این خودرو از موتور ۱۸۰۰ سی سی ۸ سوپاپ بهره میبرد که سرعتی معادل ۱۸۰ کیلومتر و شتاب ۱۱.3 ثانیهای داشت. البته در آن سالها یک ایراد اساسی به گل وارد بود؛ اینکه قیمت زیادی داشت که باعث شده بود لوازم یدکیاش گرانتر از 206 باشد. سرانجام در سال 2009 فولکس واگن برزیل از عدم پشتیبانیاش از بازار ایران گفت و نهایتا در اوایل سال 2010 (مقارن با بهار 89)، خودروسازی بم رسما از پایان تولید فولکس واگن گل خبر داد.
جدول مشخصات فنی
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور ( لیتر ) | 1800 سی سی |
قدرت موتور ( اسب بخار ) | 100 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه |
شتاب صفر تا صد ( ثانیه) | 11.3 ثانیه |
نوع گیربکس | 5 سرعته دستی |
سانگیانگ که یکی از قدیمیترین خودروسازان کرهای شناخته میشود، سابقهای نسبتاً طولانی در بازار خودروی ایران دارد. این برند کرهای برخلاف بسیاری از برندها که در ابتدا بهصورت وارداتی به کشور راه پیدا میکنند و پس از مدتی سر از خط تولید یکی از خودروسازان در میآورند، در ابتدا به خط تولید مرتب خودرو رفت و پس از تجربهای نافرجام، توسط شرکت رامکخودرو به کشور عرضه شد. در واقع میتوان گفت که رامکخودرو توانست با عرضه مدلهای گوناگونی از انواع محصولات سانگ یانگ، پیشینه نه چندان درخشان این برند را اصلاح کند. سانگ یانگ موسو یک شاسی بلند سایز متوسط از شرکت کرهای سانگ یانگ است که در چند نسل، به بازار جهانی عرضه شده است. نمونههای موجود در ایران، ساخت سالهای 1382 تا 1386 هستند. این خودرو رقیبی برای شاسیبلندهای مشابه ژاپنی، نظیر میتسوبیشی پاجرو، تویوتا پرادو و نیسان پتفایندر محسوب میشود. موسو با دو پیشرانه 2.3 لیتری چهارسیلندر و 3.2 لیتری شش سیلندر قدیمی مرسدس بنز به بازار راه پیدا کرد. پیشرانههای این خودرو با دو نوع جعبهدنده 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک هماهنگ میشد که در نهایت نیرو تولید شده توسط موتور به هر چهار چرخ خودرو انتقال مییافت. نمونههای شش سیلندر این خودرو بسیار مورد توجه قرار گرفت و در بازارهای داخلی بیشتر از نمونه 4 سیلندر به چشم می خورد.پیشرانه شش سیلندر خطی با حجم دقیق 3199 سیسی این خودرو که همان موتور بنز E320 EL است، توانایی تولید نیرویی معادل 220 اسببخار در 6500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 307 نیوتون متر در 4700 دور در دقیقه را دارد که این اعداد برای یک خودرو شاسیبلند دو دیفرانسیل مناسب بهنظر میرسد. اما از نکات منفی این پیشرانه میتوان به تکنولوژی قدیمی اشاره کرد که موجب میشود هزینه نگهداری و همچنین مصرف سوخت به مراتب بالایی داشته باشد. در واقع میتوان گفت که مصرف سوخت ترکیبی این شاسیبلند دو رگه کرهای در هر 100 کیلومتر حدود 17 لیتر است که در مقایسه با خودروهای امروزی بسیار قابل توجه است.
جدول مشخصات فنی
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 6 سیلندر 12 سوپاپه |
حجم موتور ( لیتر ) | 3199 سی سی |
قدرت موتور ( اسب بخار ) | 220 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه |
شتاب صفر تا صد ( ثانیه) | 9.8 ثانیه |
نوع گیربکس | 5 سرعته دستی _ 4 سرعته اتومات |
تویوتا کمری یکی از سدانهای سایز متوسط شناختهشده بازار جهانی است که در کشورمان نیز محبوبیت فوقالعاده بالایی بین خودرو دوستان دارد. تویوتا کمری از سال 1982 میلادی در بازار جهانی حضور دارد و نسلهای مختلفی از این خودرو تاکنون به تولید رسیده است. نسل چهارم تویوتا کمری با کد اتاق XV40 شناخته میشود که در فاصله سالهای 2006 تا 2013 به تولید رسید و در تیراژ بالایی به کشورمان وارد شد. پس از آشنایی نسبی ایرانیان با این خودرو از طریق کمری گرند، نسل چهارم تویوتا کمری بهخوبی موفق شد تا تسلط این برند بر بازار خودروهای وارداتی را تحکیم بخشد. یکی از ویژگیهای جالب نسل چهارم تویوتا کمری، عرضه این خودرو با چهرههای متفاوت برای بازارهای گوناگون بود. بهطور مثال تویوتا کمری XV40 با سه چهره متفاوت به بازار آسیا، آمریکای شمالی و استرالیا عرضه شد. اکثر نسخههای واردشده از نسل چهارم تویوتا کمری به کشورمان، از نوع نسخههای عرضهشده به بازار آمریکای شمالی و استرالیا هستند. هیوندای سوناتا (NF) و کیا اپتیما (MG) دو رقیب عمده تویوتا کمری XV40 در بازار کشورمان هستند. امروزه تویوتا کمری XV40 یک خودرو کارکرده با ارزش خرید بالا در بازار محسوب میشود و به واسطه دوام و کیفیت، همچنان محبوب مشتریان است. زیر کاپوت تویوتا کمری XV40 یک پیشرانه 2.4 لیتری چهار سیلندر قرار گرفته که حداکثر 158 اسببخار قدرت و 218 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. جعبهدنده در نظر گرفته شده برای نسل چهارم تویوتا کمری نیز از نوع پنج سرعته اتوماتیک است و به نسبت خودرویی در این رنج قیمتی تعویض دندههای نرم و هوشمندانهای را از خود به نمایش میگذارد. ناگفته نماند که این قوای فنی بین سه تیپ تویوتا کمری XV40 یعنی SE ،GL و GLX مشترک است. تویوتا کمری به کمک این پیشرانه و جعبهدنده میتواند در حدود یازده ثانیه، از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت تویوتا کمری XV40 نیز حدود 200 کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد میشود. بهواسطه نبود قوانین مربوط به منع واردات خودروهای حجیم و لوکس در دوران واردات تویوتا کمری XV40، نمونههای شش سیلندر نیز در تعداد اندکی وارد بازار شدند؛ چنین نسخههای از خروجیهای اگزوز دوگانه قابلتشخیص هستند.
جدول مشخصات فنی
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور ( لیتر ) | 2362 سی سی |
قدرت موتور ( اسب بخار ) | 157 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه |
شتاب صفر تا صد ( ثانیه) | 9 ثانیه |
نوع گیربکس | 5 دنده خودکار تیپ ترونیک _ 5 سرعته دستی |
سیتروئن زانتیا یک خودرو خانوادگی متولد فرانسه است که در دو نوع لیفت بک و استیشن واگن راهی بازارهای جهانی شد؛ مدل پنج درب لیفتبک از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در شهر رن فرانسه به تولید رسید و از سوی دیگر نمونه استیشن واگن آن نیز طی سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ روی خط تولید سیتروئن در شهر سوریز حضور داشت. زانتیا یکی از محبوبترین خودروهایی است که تا به حال در ایران مونتاژ و تولید شده است. ای خودرو محصول سیتروئن فرانسه است که در سال ۱۹۹۲ معرفی و رونمایی شد و تا سال ۲۰۰۲ روی خط تولید این شرکت در فرانسه قرار داشت. سایپا تولید زانتیا را در سال ۱۳۸۰ خورشیدی (۲۰۰۱ میلادی) آغاز کرد و تا سال ۱۳۸۹ به عرضه این خودرو در بازار ایران ادامه داد. زانتیا ایرانی فیس لیفت این خودرو در پایان سال ۱۹۹۷ بود که البته بعدها فیس لیفت دیگری و این بار توسط سایپا ارائه شد. فیس لیفت ایرانی زانتیا در سال ۱۳۸۲ و در نمایشگاه خودرو تهران پیش چشم علاقه مندان قرار گرفت. این فیس لیفت در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا (آیریک) طراحی شده بود. چراغهای فیس لیفت ایرانی زانتیا از نسل اول سیتروئن C5 برداشته شده بود و کاپوت و جلوپنجره هم از نوع طراحی شد و در کل، جلوی خودرو انحنای بیشتری پیدا کرد، با این حال دیگر بخشهای بدنه دستنخورده باقی ماند. سایپا زانتیا را به همراه دو نوع موتور ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی روانه بازار کرد. پیشرانه ۱۸0۰ سی سی سیتروئن زانتیا همخانواده موتور XU7 پژو ۴۰۵ است با این تفاوت که سرسیلندر آن از نوع ۱۶ سوپاپ بوده و به جای استفاده از سامانه تنظیم سوپاپ به شیوه شیمبندی، از تایپیت استکانیهای هیدرولیک بهرهمند شده است. توان خروجی پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی زانتیا معادل ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. شایان ذکر است زانتیا ۱۸۰۰ حدود ۱۱.۹ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت درجا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ همچنین خودرو مذکور در سیکل ترکیبی معادل حدودی ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف میکند و قادر است به بیشینه سرعت ۱۹۴ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
جدول مشخصات فنی
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور ( لیتر ) | 2000 سی سی |
قدرت موتور ( اسب بخار )s | 135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
شتاب صفر تا صد ( ثانیه) | 10.3 ثانیه |
نوع گیربکس | 5 سرعته دستی |
رونیز یکی از محصولات شرکت نیسان است که در بازارهای جهانی با نام Xterra شناخته میشود. نیسان Xterra تاکنون در سه نسل به بازار جهانی عرضه شده که از نسل دوم به بعد، تنها در بازار آمریکا به فروش میرسید. نیسان رونیز در سال 2003 و بر اساس نسل اول نیسان Xterra، توسط شرکت چینی Zhengzhou Nissan Automobile طراحی شد تا در بازارهای خارج از کشور آمریکا عرضه شود. در سال 1382 شرکت پارس خودرو برای اینکه بتواند سهمی از بازار شاسی بلندهای دو دیفرانسیل داشته باشد، اقدام به مونتاژ نیسان رونیز نمود، البته این مونتاژ تحت لیسانس نیسان ژاپن انجام میگرفت و تنها تا سال 1389 ادامه داشت. نیسان رونیز در طی سالهای حضور خود در ایران تنها در یک تیپ و با حداقل امکانات به بازار عرضه میشد. نیسان رونیز همچون نیسان پیکاپ در بخش فنی به یک پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر مجهز شده است که با کد KA24DE شناخته میشود. با وجود یکسان بودن تمامی اجزای پیشرانه این دو خودرو، طبق اعلام شرکت سایپا پیشرانه رونیز از خروجی بیشتری نسبت به نیسان پیکاپ برخوردار است؛ طبق اطلاعات مندرج در سایت سایپا موتور نیسان رونیز قادر است 150 اسب بخار قدرت در 5600 دور در دقیقه و 208 نیوتنمتر گشتاور در 3600 دور در دقیقه را تولید نماید. نیروی تولید شده توسط پیشرانه نیسان رونیز از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به هر چهارچرخ این خودرو منتقل میشود تا رونیز 1770 کیلوگرمی بتواند پس از 15 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابد. نیسان رونیز همچون تمامی شاسیبلندهای دو دیفرانسیل قدیمی، در کنار گیربکس 5 سرعته اصلی خود به یک گیربکس کمکی مجهز شده تا در شرایط سخت یاور راننده باشد. نیسان رونیز با تکیهبر عملکرد قابل قبول پیشرانه، گیربکس و سیستم دیفرانسیل یکی از بهترین شاسی بلندهای آفرود در رنج قیمتی خود به حساب میآید. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود 12 لیتر در هر صد کیلومتر است که شاید مصرف نسبتا بالایی باشد، اما برای یک شاسیبلند دو دیفرانسیل در این رنج قیمتی مصرف مناسبی محسوب میشود.
جدول مشخصات فنی
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپ |
حجم موتور ( لیتر ) | ۲۳۸۹ سی سی |
قدرت موتور ( اسب بخار ) | 150 اسب بخار در 5600 دور بر دقيقه |
شتاب صفر تا صد ( ثانیه) | 15 ثانیه |
نوع گیربکس | 5 سرعته دستی |
سال 1380 بود که زمزمههای عرضه نیسان ماکسیما بهعنوان یک سدان قدرتمند، سریع و لوکس در ایران شنیده شد و تنها یکسال بعد، نخستین سری این ژاپنی با گیربکس دستی و اتومات بهدست مشتریان رسید. ماکسیما در طول 10 سال مونتاژ در ایران (تا سال 1391) همواره بهعنوان یکی از برترین خودروهای مونتاژی کشور مطرح بود و علاقهمندان بسیاری داشته و دارد. مدلهای دستدوم ماکسیما، بهخصوص در نسخههای اتومات که به وفور در بازار وجود دارند، یکی از معدود خودروهای ایران است که بعد از گذشت چندین سال همچنان بازار دستدوم پرسود و منحصربه فردی دارد. ماکسیما در زمانی که بر روی خط تولید شرکت نیسان قرار داشت، به موتورهای متنوعی مجهز شده بود که به لطف شرکت پارس خودرو با یکی از قدرتمندترین نمونههای آن به بازار کشورمان وارد شد. این پیشرانه ۲۹۸۸ سیسی ۶ سیلندر که با کد VQ30DE شناخته میشود، قادر است ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۱ نیوتنمتر گشتاور را تولید نماید که برای خودرویی با این ابعاد توان خروجی قابل توجهی محسوب میشود. این پیشرانه قدرتمند از نوع DOHC بوده و برای هر سیلندر آن چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است؛ آرایش سیلندرهای آن نیز همچون اغلب پیشرانههای ۶ سیلندر ساخت شرکت نیسان به صورت خورجینی است. نیروی تولید شده توسط پیشرانه آن از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود تا این سدان ۱۴۳۰ کیلوگرمی بتواند طی زمانی در حدود ۸.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. البته همانطور که انتظار میرود نمونههای مجهز به گیربکس دستی در مقایسه با نمونههای اتوماتیک، از چالاکی بیشتری برخوردار بوده و براساس بررسیهای میدانی انجام شده میتوانند طی زمانی در حدود ۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر دست یابند. یکی از مواردی که اغلب دارندگان نیسان ماکسیما از آن ناراضی هستند، مصرف سوخت غیر اقتصادی این خودرو بالاخص در نمونههای مجهز به گیربکس اتوماتیک است. براساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی شرکت سایپا، نیسان ماکسیما به طور استاندارد در یک سیکل ترکیبی ۱۰.۷ لیتر سوخت مصرف مینماید. این میزان از مصرف در عمل گاها تا ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر نیز افزایش مییابد و در واقع میتوان گفت که مصرف سوخت ترکیبی نیسان ماکسیما حتی از مصرف سوخت رقبایی همچون تویوتا کمری گرند یا کیا اپتیما ۲۰۱۰ نیز بالاتر است.
جدول مشخصات فنی
آیتم ها | مقادیر |
---|---|
نوع موتور | 6 سیلندر خورجینی V شکل |
حجم موتور ( لیتر ) | ۲۹۸۸ سیسی |
قدرت موتور ( اسب بخار ) | 200 اسب بخار در 6400 دور در دقیقه |
شتاب صفر تا صد ( ثانیه) | 8.7 ثانیه |
نوع گیربکس | اتومات 4 سرعته |
خرید خودروهای کارکرده بدون مشورت با افراد خبره یکی از اشتباهاتی است که بسیاری از خریداران انجام می دهند، بررسی عملکرد قسمت های مختلف خودرو توسط یک شخص عادی کار غیر ممکنی است و نیاز به تخصص دارد. خرید خودرو بدون مشورت کارشناس ممکن است باعث زیان دیدن سنگین خریداران شود. خودروهایی که در مقاله بالا مورد بررسی قرار با توجه به اینکه از چرخه خط تولید حذف شده اند و اطلاعات مختصری از انها در بین مردم است نیاز به بررسی تخصصی تر دارند در همین رابطه ما به شما کارشناسان خودروی اتکس را پیشنهاد می کنیم.
در این راستا شما خریداران عزیز برای کارشناسی و تخمین خودروی مورد نظر خود می توانید با پر کردن فرم مربوطه کارشناسی رنگ و فنی خودرو در سایت اتکس درخواست کارشناس در محل را بدهید. البته در صورتی که فرایند تکمیل فرم اینترنتی و درخواست آنلاین کارشناس برای شما دشوار است، می توانید به راحتی با شماره تماس 02128428466 و داخلی شماره 1 تماس گرفته و نسبت به اعزام کارشناس به سمت محل مورد نظر خود اقدام کنید. در نهایت نیز با استفاده از سرویس تحلیل قیمت خودرو اُتکس، ابزاری بسیار مفید، به روز و ساده برای استفاده و آگاهی، می توانید با سهولت هر چه تمامتر، از وضعیت قیمت خودروی نو و یا کارکرده مورد نظر خود در شرایط روز بازار آگاه شوید. این سرویس که پیشتر در مقالهای به معرفی و بررسی آن پرداختهشده کاملا منطبق بر اوضاع روز اقتصادی و شرایط آشفته بازار خودروی کشور بوده و قیمت تمامی خودروها در آن، با سه حد بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار تحلیل شدهاند. همچنین این ابزار میتواند کمک بسیار خوبی برای خریداران اتومبیل، به جهت مشخص شدن دایره انتخابهای متناسب با بودجه در نظر گرفته خود باشد. کافیست با مراجعه به بخش سرویس تحلیل قیمت خودرو اُتکس، آن را امتحان کنید.
امروزه در این بازار نابسامان خودرو که قیمت ماشینها سر به دفلک کشیده و رسما خودرو تبدیل به کالایی برای سرمایه گذاری اشخاص شده انتخاب خودروی مناسب برای خرید کاریست بس مشکل. چرا که هم تنوع خودروها نسبت به قدیم بالا رفته و صد البته قیمتهای نجومی که هر روز هم بالاتر می رود. پس انتخاب یک خودروی مناسب با توجه به پولی زیادی که برای خرید آن پرداخت میکنیم بسیار مهم و حیاتی است. اگر در این مسیر به کمک افراد خبره و ماهر در زمینه خودروهای داخلی و خارجی نیاز پیدا کردید اُتکس این نیازمندی را برای شما رفع میکند. با استفاده از سرویس مشاوره خرید و فروش خودرو می توانید مشاوره ای آنلاین چه در خصوص خودروهای داخلی و چه خودروهای خارجی داشته باشید تا در نهایت بتوانید با خیالی آسوده و اطمینان خاطر انتخاب و خودروی خود را خریداری نمایید.
حاجی
۱۴۰۲/۷/۱۹
همش اشغاله .ماشین فقط پراید والسلام .قیمت مناسب .لوازم به وفور و ارزان و در سراسر ایران و موقع بی پولی بهترین ماشین برای فروش نقدی.این خودروهایی که شمردید موقع فروش و یا تعمیر و خرید لوازم طرف میفهمه چه اشغالی بهش فرو رفته .هر شهری یکی دوتا تعمیرکار داره برای این اشغالها و هرچقدر عشقش بکشه ناز میکنه و بعدم قطعاتشون گیر نمیاد .اینام که میگن نه لوازمش هست کسشعری بیش نیست .طرف میره یه جنس استوک یا چینی صدبرابر قیمت واقعی میچپونن بهش بعد میاد میگه لوازمش هست!ماشینی که لوازم و تعمیرکارش خاص و نایاب باشه یعنی چیزی که نه میشه درش اورد نه میشه پایینش داد.
ELX
۱۴۰۲/۶/۲۹
چون ماشینه کسشری 🚮است تماممممممم
امیر
۱۴۰۲/۶/۱۸
دیوث چرا کیا ریو رو نگفتی
honargara
۱۴۰۲/۶/۶
honargara@gmail.com ایمیل بازیابی رمز از اوتکس به اینباکس و اسپم ما نمیادش